وزارت علوم و بیمه مرکزی تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند


وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس کل بیمه مرکزی با هدف گسترش همکاری‌های دوجانبه در جهت توسعه زیست بوم نوآوری و اقتصاد دانش‌بنیان با رویکرد بهره مندی از ظرفیت‌های علمی و تخصصی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، مراکز رشد پردیس‌ها و پارک‌های علم و فناوری تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

در آیینی که امروز (سه‌شنبه) در محل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، تفاهم‌نامه همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران به امضای محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و مجید بهزادپور رئیس کل بیمه مرکزی رسید.

حمایت بیمه‌ای از تجاری‌سازی محصولات دانش بنیان، ایجاد ساز و کار مناسب به منظور پوشش بیمه‌ای فعالیت‌های پژوهشی و فناوری و سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در پارک‌های علم و فناوری، حل مسائل صنعت بیمه با راهکارهای نوآورانه و فناورانه و حضور اعضای هیات علمی به‌ عنوان فرصت مطالعاتی در صنعت بیمه از مهمترین محورهای تفاهم‌نامه وزارت علوم و بیمه مرکزی است.

این تفاهم‌نامه به منظور گسترش همکاری‌های دوجانبه وزارت علوم و بیمه مرکزی در جهت توسعه زیست بوم نوآوری و اقتصاد دانش‌بنیان با رویکرد بهره مندی از ظرفیت‌های علمی و تخصصی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، مراکز رشد پردیس‌ها و پارک‌های علم و فناوری منعقد شد و طرفین تعهدات مشخصی را پذیرا شدند.

بر اساس این گزارش، بهره‌گیری از ظرفیت و توانمندی های علمی و تخصصی دانشگاه‌ها و مراکز رشد و پارک های علم و فناوری برای حل مسائل صنعت بیمه با تکیه بر نظام مسئله محور، هوشمندسازی نظام تشخیص و ارتقای نظام اعتبارسنجی و مدیریت ریسک و طراحی و عرضه خدمات بیمه ای مناسب و جدید مختص زیست بوم دانش بنیان است.

همچنین توسعه ابزارهای بیمه‌ای لازم برای محصولات دانش بنیان و سکوهای ارائه دهنده خدمات بیمه ای مرتبط با رشته‌ها و محصولات بیمه‌ای از جمله بیمه پژوهش و فناوری و حمایت‌های بیمه‌ای از تجاری‌سازی محصولات (کالا و خدمات) نوآورانه و فناورانه داخلی شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان و تسهیل در مشارکت و سرزمین و سرمایه‌گذاری شرکت‌های بیمه در شرکت‌های دانش بنیان و نوآور از دیگر موضوعات این تفاهم‌نامه است.

تعهدات وزارت علوم

مدت این تفاهم‌نامه پنج سال است و وزارت علوم در این تفاهم‌نامه متعهد شده است که نسبت به ترغیب مؤسسات و شرکت‌های دانش‌بنیان، فناور و خلاق برای شناسایی و احصای اولویت‌ها و نیازهای بیمه‌ای متناسب با محصولات مورد نیاز زیست بوم نوآوری شرکت‌های دانش بنیان و فناور و حل مسایل صنعت بیمه با تکیه بر راهکارهای نوآورانه و فناورانه اقدام کند.

همچنین حمایت از راه اندازی مرکز فناوری بیمه با مشارکت بخش خصوصی و سایر بازیگران زیست بوم نوآوری و تسهیل در صدور مجوز در چارچوب قوانین و مقررات این وزارت و نیز مشارکت همکاری و حمایت در برگزاری فراخوان ها جشنواره ها و رویدادهای مرتبط با حوزه‌های فناوری بیمه از دیگر تعهدات وزارت علوم در این تفاهم نامه است.

حمایت از تجاری‌سازی ایده‌ها در صنعت بیمه، شتاب‌دهی و توسعه کسب و کارهای نوپا در بازار بیمه، استفاده از ظرفیت پارک های علم و فناوری و مراکز رشد به منظور حمایت پشتیبانی و تجاری‌سازی طرح‌های فناورانه و فناوری در صنعت بیمه، شناسایی مدل‌های نوین بین المللی بیمه های کاربردی در زمینه های مرتبط با حوزه فناوری و معرفی اعضای هیئت علمی علاقمند به گذراندن فرصت مطالعاتی در نهادها و مجموعه‌های مرتبط با بیمه، استفاده از ظرفیت علمی و پژوهشی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها برای اجرای طرح‌های تحقیقاتی مورد نیاز بیمه از دیگر تعهدات وزارت علوم و در این تفاهم نامه است.

تعهدات ببمه مرکزی

ایجاد ساز و کار مناسب به منظور پوشش بیمه‌ای فعالیت‌های پژوهشی و فناوری، ایجاد سازگار مناسب به منظور پوشش بیمه‌ای سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در فناوری های مورد تایید پارک های علم و فناوری، پیش‌بینی تسهیلات حمایتی های مناسب از حضور اعضای هیئت علمی در نهادها و مجموعه وابسته بیمه به‌عنوان فرصت مطالعاتی و احصای اولویت ها و نیازهای بلندمدت حوزه بیمه و اطلاع‌رسانی مستمر به دانشگاه و پژوهشگاه ها از تعهدات بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران در این تفاهم‌نامه است.

بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران در این تفاهم نامه متعهد شد که نسبت به ایجاد و راه اندازی پردیس تخصصی علم و فناوری خصوصی بیمه وزارت علوم و دانشگاه های دولتی با هدف اجرای تحقیق و توسعه و رشد محصولات و خدمات بیمه ای دانش بنیان و نوآورانه و تاسیس صندوق پژوهش و فناوری غیر دولتی با مشارکت شرکت های بیمه و پارک های علم و فناوری اقدام کند.

سرمایه‌گذاری و توسعه سرمایه‌گذاری بیمه مرکزی و شرکت‌های بیمه به صورت مستقیم در کسب و کارهای مرتبط و یا در صندوق‌های بورسی و سرمایه‌گذارهای خطرپذیر دانش‌بنیان و فناور مرتبط با بیمه، ایجاد زمینه لازم جهت به‌کارگیری ظرفیت‌های نوین بین المللی از دیگر تعهدات بیمه مرکزی در این تفاهم‌نامه است.

بدون دیدگاه

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *