مسابقات استارت آپ یا استارت آپ ویکند- محمدجواد داورخواه

تعداد بازدید:۲۴۵۲
مسابقات استارت آپ یا استارت آپ ویکند- محمدجواد داورخواه

مسابقات استارت آپ یا استارت آپ ویکند

 

ارستارت آپ به طور کامل و مبانی و مناقب و مسائل و جزئیات آن در چند مطلب قبلی بنده به صورت کلی توضیح داده شد. در این مطلب به مسئله و رویداد مهمی جهانی میپردازیم که هر ساله در زمان های مختلفی در سال در کشور های مختلفی اجرا می شود به نام استارت آپ ویکند.

استارتاپ ویکند (Startup Weekend) یک رویداد آموزشی-تجربی (Experiential Education) در سراسر دنیاست که در ۳ روز متوالی (در انتهای هفته) برگزار می‌گردد. در این برنامه شرکت کنندگان پر انگیزه‌ای شامل برنامه نویسان، مدیران تجاری، عاشقان استارتاپ، بازاریاب‌ها و طراحان گرافیک گرد هم می‌آیند تا طی ۵۴ ساعت ایده هایشان را مطرح کنند، گروه تشکیل بدهند و هر گروه ایده‌ای را اجرا کند.

این برنامه جهانی تا بحال در بیش از ۱۰۰۰ شهر دنیا (۱۳۵ کشور) برگزار گردیده و شبکه پهناوری از مشتاقان کارآفرینی را پدید آورده‌است. در استارتاپ ویکند ایده‌های زیادی مطرح می‌شوند اما آنچه در این برنامه اهمیت فراوان دارد فقط سه چیز است. اجرا، اجرا و فقط اجرا! این برنامه در خارج از ایران از ساعت ۶ بعد از ظهر روز جمعه آغاز و تا ساعت ۹ شب روز یکشنبه ادامه دارد. در ایران از ساعت 3 بعد از ظهر روز چهارشنبه آغاز و تا ساعت ۹ شب روز جمعه ادامه دارد در این برنامه، شرکت‌کنندگان (حدوداً ۱۰۰ نفر در ۱۰ تیم) همگی در یک فضای مشترک قرار می‌گیرند و با کمک مربیان خبره که از میان کارآفرینان موفق انتخاب می‌گردند ایده‌ها را به کسب و کار تبدیل می‌نمایند. در پایان برنامه تیم‌ها پروژه‌های خود را به هیئتی از داوران که از میان جامعه سرمایه‌گذار و استادان دانشگاهی و کارآفرینان هستند، ارائه می‌نمایند. این رویداد در سطح جهانی توسط برندهای معتبری همچون گوگل، مایکروسافت، آمازون و ... حمایت تجاری می‌گردد.

روند برگزاری این مسابقات به صورت زیر است:

روز اول (چهارشنبه): افراد ایده‌های خود را مطرح و به هر  صاحب ایده 60 ثانیه فرصت خواهد داده شدتا ایده خود را شرح دهد و از بین ایده‌های مطرح شده  ده ایده با رأی حاضران  به عنوان ایده های برتر و قابل اجرا انتخاب  می‌‌گردد. (شرکت‌کنندگان هم می توانند صاحب ایده باشند و هم نباشند (که در واقع آن ده تیمی که حدود صد نفر هستند از این بین انتخاب میشوند و قبل از انتخاب تعداد آنها مد نظر نیست. و حتی قبل از روز اول خیلی از تیم ها حتی هنوز تیم هم نیستند و همدیگه رو نمی شناسند.

روز دوم (پنج شنبه): ایده های منتخب شروع به تیم سازی نموده و طبق برنامه زمانی توسط مربیان (منتورها )کارگاه هایی شامل : آشنایی با بوم مدل کسب و کار  (Business Model Canvas)، کارگاه کمینه محصول قابل ارائه (MVP)، نحوه ارائه ایده، توسعه محصول، مشتری یابی ونحوه تولید محصول اولیه و حداقلی را در جهت پیشبرد و اجرایی کردن ایده سپری می کنند.

در این بین افرادی به عنوان مربی که در زمینه‌های مختلف دارای تخصص هستند و یا سابقه ایجاد استارت‌آپ را دارند گروه‌ها را در راستای اجرایی کردن ایده‌هایشان راهنمایی و کمک می‌کنند، با این اوصاف روز دوم کاملاً به اجرایی کردن استارت‌آپ سپری شده و در این بین ممکن است کارگاه‌های آموزشی کوتاه مدت هم برگزار شود.

با آغاز روز سوم (جمعه) باز گروه‌ها دور هم جمع شده و آخرین تلاش‌ها را در راستای تولید نمونه اولیه محصول شان انجام می‌دهند و آماده ارائه آن در حضور داوران می‌شوند.

عصر روز سوم زمان بررسی ایده‌ها و محصول اولیه حاصل از آن ایده است، به طوری که گروه‌ها با ارائه توضیحات در زمینه توجیه اقتصادی طرح، ارزشی که ارائه می‌دهد و افرادی که به عنوان مصرف‌کنندگان نهایی در نظر گرفته شده‌اند و… از طرح خود دفاع می‌کنند.

در نهایت سه تیم برتر با رأی نهایی داوران انتخاب می‌شوند. برنده واقعی این رویداد گروه‌هایی هستند که تیم تشکیل شده خود را بعد از رویداد حفظ کرده و با تجربیاتی که به دست آورده‌اند استارت‌آپ خود را تبدیل به یک شرکت سودآور کنند.
این رویداد با هدف گسترش فرهنگ کارآفرینی، ترویج مهارت های کارآفرینانه، کمک به حل معضل اشتغال و توسعه کسب و کارای خلاق نوپا و دانش بنیان، در سه روز انتهایی هفته برگزار می شود.

نکاتی درباره برنامه: شرکت‌کنندگان این برنامه معمولاً تیم‌هایی هستند که نیمی از آن‌ها در حوزه فنی تخصص دارند (برنامه‌نویس، توسعه‌دهنده، طراح) و نیمی از آن‌ها در حوزه کسب‌وکار تخصص دارند (بازاریابی، مالی و حقوق). همچنین مسأله اساسی این است که شرکت‌کنندگان در هر 3 روز باید حضور داشته باشند. با این حال این گزینه وجود دارد که فقط در ارائه طرح‌ها حضور پیداکرد.

و نکته آخر اینکه نباید استارت آپ ویکند را با استارت آپ ویک اشتباه گرفت. استارت آپ ویک که در مضمون به معنی نقطه ظعف یابی است؛ یک همایش است که در آن خبرگان، متخصصان و موفقان استارت آپی در آن به ارائه برخی کار های خود در گذشته و تعریف خاطرات خود در طول استارت آپ‌شان می‌پردازند.

 

محمدجواد داورخواه – دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه ریزی گردشگری دانشگاه تهران