نگاه اقتصادی به هنر به اصالت آن آسیب نمی‌زند


آیین تبادل تفاهم‌نامه میان پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم صنایع فرهنگی و واحد دانشگاهی هنرهای اسلامی ایرانی استاد محمود فرشچیان،روز دوشنبه هفدهم شهریور ماه سال جاری با حضور ریاست دو مجموعه برگزار شد.

این مراسم با حضور دکتر بهمن نامور مطلق، رییس دانشگاه استاد محمود فرشچیان، دکتر محمدحسین ایمانی خوشخو، رییس پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم صنایع فرهنگی، دکتر ابراهیم نبیونی معاون فناوری پارک، دکتر محمد‌علی رجبی، عضو شورای راهبردی دانشگاه استاد محمود فرشچیان و حبیب‌الله صادقی، عضو شورای علمی برنامه‌ریزی این دانشگاه و حمیدرضا نوربخش، مدیرعامل خانه موسیقی، دکتر مهدیه شهرابی فراهانی، مسئول امور بازاریابی و تجاری‌سازی پارک و سوده صوفی، مسئول اداره برنامه‌ریزی و توسعه پارک برگزار شد.

در ابتدای این مراسم دکتر نامور مطلق با اشاره به رویکرد متفاوت سیاست‌های دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد محمود فرشچیان گفت: می‌خواهیم یک دانشگاه متفاوت از آنچه که از دانشگاه‌های هنر شناخته می‌شود داشته باشیم که همراه با کارآفرینی باشد و در همین راستا امسال نخستین پذیرش مان دانشجویان در رشته‌های نقاشی و فرش خواهد بود.

وی افزود: در آینده‌ای نزدیک در رشته‌های خطاطی و معماری داخلی هم فعالیت‌های خود را توسعه خواهیم داد و امیدواریم بتوانیم از توانمندی‌های بقیه نهادهای فرهنگی بهره بگیریم. در ابتدای کار شرایط چندان مساعدی به دلیل شیوع پاندمی کرونا نداشتیم اما با توجه به این شرایط، با همت حامیان خود و به مدد الهی کارها تا کنون پیش رفت و اکنون به مسیر خود ادامه می‌دهد.

دکتر نامورمطلق درباره حمایت‌های پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم صنایع فرهنگی خاطرنشان کرد: خوشبختانه دکتر ایمانی به همراه مجموعه خود، یکی از بزرگ‌ترین حامیان این دانشگاه است که در همین راستا تفاهم‌نامه‌های دیگری به منظور تربیت دانشجویان برای یادگیری مهارت‌های بیشتر در راه است.

موضوع تربیت هنرمند مغفول بوده است

در ادامه این مراسم دکتر ایمانی درباره اشاعه دیدگاه اقتصادی در فعالیت‌های هنری گفت: توفیق بزرگی است که امروز در خدمت دانشگاه استاد فرشچیان هستیم. باورکردن این موضوع که دانشگاه فعالیت خود را آغاز کرده است کمی دشوار است؛ چراکه مشکلات و موانع زیادی وجود دارد. تا کنون در چارچوب سیاست‌های نظام اسلامی  موضوع تربیت هنرمند مغفول بوده است اما امروز  مفتخریم که دانشگاه استاد محمود فرشچیان این امر را جزو وظایف خود می‌داند.

وی افزود: یکی از وظایف اصلی دانشگاه ترویج نگاه استاد شاگردی است  و این امری قابل توجه است. همچنین باید زودتر از این زمان به فکر راه‌اندازی چنین مرکزی می‌افتادیم. در حقیقت کشور ما حرف‌های زیادی در هنر برای رخ‌نمایی در عرصه‌های خارجی دارد و  این دانشگاه می‌تواند بازوی خوبی برای پیشبرد فعالیت‌های بین‌المللی باشد.

رئیس پارک ملی علوم وفناوری های نرم و صنایع فرهنگی با اشاره به همبستگی فعالیت‌های هنری با اقتصاد گفت: امروزه نمی‌توان درباره هنر صحبت کرد و از اقتصاد برخواسته از آن چیزی نگفت. متاسفانه برداشت ناصحیحی در میان برخی تصمیم‌گیران رسوخ کرده است که داشتن نگاه اقتصادی به هنر باعث زیر سوال بردن اصالت آن می‌شود. به اعتقاد من داشتن این نوع نگرش در هنر آن را از اصول محتوایی خارج نمی‌کند.

وی با اشاره به سبقه تاریخی اهمیت اقتصاد در هنر گفت: در گذشته محصولات هنری در زندگی مردم جایگاه بالایی داشته است. امروزه به جایی رسیدیم که اگر حمایت از هنر قطع شود، در ساقط کردن آن گام برداشته‌ایم. اما من معتقدم هنرمند باید به قدری قوی باشد که بتواند به تنهایی روی پای خود بایستد؛ در این شرایط است که می‌توان انتظار داشت بخش‌های هنری حامی دیگر بخش‌ها شوند.

به گفته دکتر ایمانی رواج نگاه اقتصادی به هنر به اصالت آن آسیب نمی‌زند بلکه مکمل یکدیگر هستند.

دکتر ایمانی با اشاره به فعالیت‌های حمایتی پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم صنایع فرهنگی از بخش‌های هنری گفت: ما در این پارک حامی هنرمندانی هستیم که قرار است کسب و کار هنری داشته باشند. در چهل سال دوم انقلاب اسلامی می‌خواهیم ثابت کنیم که هنر و فرهنگ بخش مولد در اقتصاد هستند و این توانمندی مبتنی بر فعالیت‌های دانشجویان و صاحب‌نظران است. به طور قطع اگر چنین اتفاقی رخ دهد دانشجویان دانشگاه‌های دولتی تمایل بیشتری دارند که در این دانشگاه به فعالیت بپردازند.

ترویج فرهنگ استاد شاگردی شعار بسیار خوبی است

در ادامه این مراسم دکتر رجبی با اشاره به شعار اصلی دانشگاه که ترویج فرهنگ استاد شاگردی است، گفت: ترویج فرهنگ استاد شاگردی شعار بسیار خوبی است که نطفه شکل‌‎گیری آن دانشگاه استاد محمود فرشچیان بوده است. اما نکته قابل ذکر این است که مسیر تطبیق با چارت علمی وزارت علوم تحقیقات و فناوری و متفاوت بودن در مسیر هنر دشوار است و داشتن نگاه اقتصادی تا حد زیادی این موانع را رفع می‌کند.

وی افزود: دانشجویان باید با نتیجه عملکرد خود در فضای کاری بیرون آشنا شوند و این آشنایی را باید دانشگاه بدهد تا بتواند به دل جامعه برود و اثر خود را مطرح کند  و دراینجا صحبت درباره عرضه و تقاضا است اگر عرضه‌ای بی تقاضا صورت بگیرد در نهایت با شکست روبه رو خواهیم شد.

دکتر رجبی تاکید کرد: اگر ما بتوانیم هنر خود را به دنیا با معیارهای استاندارد معرفی کنیم، یقین دارم در همه جای جهان خواستار دارد؛ چراکه مردم دنیا هنر دوست هستند؛ بنابراین باید نگاه اقتصادی داشت. باید از ابتدا برنامه اقتصادی برای پیشبرد فعالیت‌های هنری تدوین کرد. در حقیقت اگر بتوانیم هنرهای سنتی را مانند نظام‌های قدیم با اقتصاد پیوند بدیهم موفق‌تر خواهیم بود.

گفتنی است، در پایان این مراسم سند تبادل تفاهم‌نامه میان پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم صنایع فرهنگی و واحد دانشگاهی هنرهای اسلامی ایرانی استاد محمود فرشچیان به امضای طرفین رسید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *