ضرورت ورود نوآوری به مبحث مالکیت فکری


وزارت علوم در نظر دارد با برنامه گرنت مالکیت فکری یک مسیر دو امدادی در حوزه فناوری و نوآوری ایجاد کند تا اساتید دانشگاه الزامی برای سرمایه گذاری و تجاری سازی ایده های خودنداشته باشند.

به گزارش سیناپرس، دکتر رضایی فر، سرپرست دفتر پشتیبانی امور فناوری و نوآوری وزارت علوم امروز در نخستین همایش مالکیت فکری در صنایع خلاق و فرهنگی که در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد، گفت: هم اکنون در دفتر امور فناوری و نوآوری وزارت علوم پنج گروهی تخصصی دایر کرده ایم که یکی از آنها مالکیت فکری است.

وی افزود: موضوع مالکیت فکری به عنوان یکی از زیرساخت های پر اهمیت برای توسعه نوآوری مطرح است.  ریشه های قوانین کشور و حتی معاهده های بین المللی که طی یک قرن گذشته شاهد آن هستیم، یک سری بسترهایی برای تبین فضای لازم برای ظهور مفهوم مالکیت فکری و امکان بهره برداری و حفظ این آثار را برای ما فراهم می کنند. امروز در نقطه کمی متفاوت تر قرار داریم و باید نگاه ویژه تر و جدیدتری نسبت به موضوع فناوری و نوآوری داشته باشیم زیرا بسیاری از رویدادهای حوزه اقتصادی به مفاهیم مالکیت فکری بستگی دارند.

وی تصریح کرد: طبق قانون احتمالات حداقل 17 نفر همزمان به همان ایده ای فکر می کنند که به ذهن ما خطور پیدا می کند. همچنین عمر فناوری‌ها تقریبا 45 دقیقه برآورد شده است بنابراین اکنون ما نسبت به حقوق ثبتی و حفاظت از ایده هایمان با چالش مواجه هستیم که سرعت این فرایند باید به صورت جدی و دقیق انجام شود. قطعا در آینده با فضای سنگین تری مواجه خواهیم بود بنابراین آنچه ما اکنون نیاز داریم این است که یک نوآوری در مالکیت فکری ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: اکنون برای ایجاد نوآوری در بحث مالکیت فکری باید از سطح مصرف کنندگی به تولید کنندگی برسیم که متاسفانه در یک مقطعی تبدیل به محصولات مونتاژ شد. در بسیاری از مواقع ما به مرحله ایجاد کنندگی نرسیده ایم. محصولی که تولید می کنیم، ایجادی نیست بلکه تکراری است که باید فرهنگ سازی شود. در کنار قضیه مالکیت فکری، ایجاد کنندگی ارتباط مستقیمی پیدا می کند. ما اگر ایجاد کننده نباشیم، ثبت مالکیت فکری و اختراع ها و طرح صنعتی مان به ثبت سرزمینی تبدیل می شوند؛ محصولی که در کشور دیگر تولید و در کشور ما ثبت سرزمینی می شوند.

به گزارش سیناپرس، رضایی فر خاطرنشان کرد: طی یک دهه گذشته ما مفهومی به نام شرکت های دانش بنیان شکل داده ایم و برای آن یک سری فرایندها و تعاریف ایجاد کرده ایم. جدا از اینکه چقدر این تعاریف در دنیای امروز ساری و جاری هستند باید، فرایند دانشی در حوزه کاری فناوری و نوآوری داشته باشیم. باید یک مسیر نوآوری برای شرکت های دانش بنیان، خلاق، نوآور و شرکت های مستقر در پارک علم و فناوری داشته باشیم. در بسیاری از مواقع ما به ایده های پروپوزال و هسته های ایجاد شده نگاه محوری داریم و از فضای توسعه غافل هستیم.

سرپرست دفتر پشتیبانی امور فناوری و نوآوری وزارت علوم بیان کرد: اگر امروز مجموعه دانشی ایجاد و با یک فرایند ایده محوری حرکت می کنیم  باید در طول زمان با یک سری نوآوری ترمیم و اصلاح شوند. فرایندهای ایده پردازی در بسیار از اوقات همان ثبت های صنعتی و اختراع ها برای ساختن ها و نساختن ها هستند.

وی یادآور شد: ما اکنون در مجموعه معاونت علمی چند برنامه اساسی برای تدوین قوانین و مقررات جدید داریم. بحث یوتیلیتی پتنت، یکی از مباحثی است که اکنون در شرف ابلاغ و تایید شواری نگهبان قرار دارد که امیدواریم قانون جامع مالکیت صنعتی به صورت ابلاغ کامل تر دیده شود.

رضایی فر اظهارداشت: یک برنامه جدی هم که اکنون تعریف کرده ایم، گرنت مالکیت فکری است. پیش از این گرنتی در فناوری داشتیم اما سعی داریم با برنامه گرنت مالکیت فکری یک مسیر دو امدادی در حوزه فناوری و نوآوری ایجاد کنیم تا اساتید دانشگاه الزامی برای سرمایه گذاری و تجاری سازی ایده های خود نداشته باشند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *