اشخاص حقیقی خلاق حمایت می شوند


مشاور دبیر برنامه توسعه زیست بوم شرکت های خلاق معاونت علمی و فناوری گفت: طبق قانون مصوب مجلس شورای اسلامی، از این پس علاوه بر شرکت ها و شخصیت های حقوقی، اشخاص حقیقی خلاق را نیز حمایت می کنیم.

به گزارش سیناپرس، سید مهدی سادات، مشاور دبیر برنامه توسعه زیست بوم شرکت های خلاق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و مدیرعامل صندوق صنایع خلاق در مراسم اختتامیه نمایشگاه جایزه ملی زیرآلات و طراح جواهرات ایرانی که روز گذشته ۱۴آذرماه ۱۴۰۱ برگزار شد، گفت: ما با توجه به پیشینه فرهنگی و هنری و آثار فاخری که در حوزه زیورآلات داریم از جایگاه مطلوبی برخودار نیستیم بنابراین نیازمندیم با کمک هنرمندان توانمند، موفق و فعال قشر دانشگاهی و مهارتی این حوزه به جایگاه مطلوب تری دست پیدا کنیم.

وی افزود: ما اکنون در معاونت علمی کنار شرکت های دانش بنیان در حوزه صنایع خلاق و در بحث جایگاه صندوق پژوهش و فناوری صنایع خلاق، یک بخشی تحت عنوان” شرکت های خلاق” به حوزه صنایع فرهنگی اختصاص داده ایم. طلا و جواهر نیز یکی از محورهای فعالیت صنایع و شرکت های خلاق است.

وی اظهارداشت: بر اساس اولویت هایی که اکنون در نقشه جامع علمی کشور در نظر گرفته شده است، صنایع خلاق یکی از اولویت های فناوری و نوآوری کشور محسوب می شود که باید به آن پرداخته شود. بر این اساس معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز به این موضوع ورود پیدا کرده است.

وی تصریح کرد: در این راستا قانون جهش تولید دانش بنیان نیز در سال ۱۴۰۱ ابلاغ و به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید، یک بخشی تحت عنوان” واحدهای خلاق” مصوب شد که طبق آن دولت موظف است از حوزه صنایع خلاق حمایت کند و برای توسعه آنها نیز فعالیت داشته باشد.

وی عنوان کرد:ما پیش از تصویب این قانون، شرکت ها و شخصیت های حقوقی را بیشتر مد نظر قرار می دادیم اما بر اساس قانون جدید مجلس شورای اسلامی، واحدهای خلاق نیز شامل اشخاص حقیقی خلاق محسوب می شوند. طبق این قانون ما موظف شده ایم، علاوه بر شرکت ها و شخصیت های حقوقی، اشخاص حقیقی خلاق را نیز حمایت کنیم. هم اکنون نیز در حال تدوین روش ها و شرایط اجرایی آن هستیم.

سادات گفت: همچنین سهم خوبی در بازارهای بین المللی داشته ایم منتها اکنون روند آن کند شده است به همین منظور با سازمان توسعه تجارت برای تدوین آیین نامه ها و برنامه های حوزه صادرات همکاری بسیار خوبی انجام داده ایم. طبق این همکاری تمهیداتی برای ارائه مزایا و تسهیل توسعه صادرات صنایع خلاق از جمله حوزه طلا وجواهر اندیشیده ایم. دفاتری نیز در خارج از کشور مد نظر گرفته ایم که در اختیار این افراد قرار می گیرد. ضمن اختصاص سوبسیدها و یارانه ها و ارائه مشاوره و آموزش ها، مقاصد صادراتی و بازار هدف محصولات را نیز تعیین می کنیم.

وی عنوان کرد: تحقیقات بازار برای صادرات ایران بسیار حائز اهمیت است به همین دلیل حوزه طراحی و بازاریابی بین المللی را نیز مورد توجه قرار داده ایم. در این رابطه نیز همکاری هایی با سازمان توسعه و تجاری داشته ایم. در صندوق پژوهش و فناوری صنایع خلاق این آمادگی را داریم به روی طرح های مناسب سرمایه گذاری کنیم.

پیوند دانش، صنعت و بازار

به گزارش سیناپرس، دکتر عبدالرضا مجدالدین مدیر کل دفتر هماهنگی دانش، صنعت و بازار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در این مراسم گفت: وظیفه اصلی دفتر هماهنگی دانش، صنعت و بازار شبکه سازی از ابتدا تا انتهای زنجیره است. ما در این اداره بخشی به نام طرح های کلان ملی داریم؛ در این بخش اگر یک کار فاخر برای نخستین بار قرار است در ایران انجام شود و نیاز به حمایت معاونت علمی دارد، مورد حمایت قرار می گیرد. قطعا باید در بهره بردار دولتی یا خصوصی نیز داشته باشیم.

وی افزود: در این بخش به ۵۰ درصد از هزینه کردها تسهیلات بانکی کم بهره ارائه می دهیم. اگر طرح به نتیجه برسد بار دیگر کمک تسهیلاتی از سوی معاونت اختصاص پیدا می کند اما اگر طرح به نتیجه نرسد باید تمام اقساط آن پرداخت شود.

مجدالدین اظهارداشت: از دیگر اقدامات ما راه اندازی شبکه اعم از ایجاد مرکز نوآوری یا کانون های هماهنگی دانش، صنعت و بازار است. کانون ها بر اساس مصوبه قانون شورای عالی انقلاب فرهنگی سال ۹۲ به عنوان یکی از اجزای زیست بوم نوآوری نخبگان دیده شده اند.

وی خاطرنشان کرد: منظور از دانش، صنعت و بازار اساتیدی است که در حوزه فنی صاحب نظرند. منظور از صنعت نیز تولید کنندگانی است که مواد را با ماشین آلات به محصول یا خدمتی تبدیل می کنند. منظور از بازار نیز عرضه کننده، صنف، صادرکننده، تجار، وارد کننده یا مصرف کننده است. این کانون به نوعی این سه حلقه را به یکدیگر پیوند می زنند.

مدیر کل دفتر هماهنگی دانش، صنعت و بازار معاونت علمی یادآورشد: در حوزه زیورآلات ما مرکز نوآوری و کانون جواهرات را داریم که به صورت تخصصی کار خودشان را انجام می دهند. اکنون رویکرد جدید معاونت علمی توسعه مراکز نوآوری بخش خصوصی است. کانون ها در اصل فراتر از یک انجمن کار خود را انجام می دهند. انجمن های علمی هستند که این سه حوزه را تحت پوشش قرار می دهند.

وی در پایان گفت: در واقع تولید کننده در کنار استاد دانشگاه یا صاحب دانش فنی و بازار یک مجمع تشکیل داده اند. ما به این افراد متخصص از نظر مالی و معنوی کمک می کنیم. حتی به آنها کمک می کنیم تا خارج از کشور نیز واحدهای تابعه داشته باشند. اعضای هیات مدیره را نیز خود این افراد تعیین می کنند. ما این آمادگی را داریم تا هنرمندان این حوزه را نیز به کانون جواهرات متصل کنیم یا طبق اساسنامه شورای عالی انقلاب فرهنگی که اکنون اختیار آن با معاونت علمی است، می توانیم یک کانونی برای هنرمندان این حوزه تشکیل دهیم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *