رویداد «ایدههای برتر نشر» به همت پارک فناوریهای نرم و صنایع خلاق فرهنگی و با همکاری خانه کتاب و ادبیات ایران روز یکشنبه با حضور مسئولان وزارت ارشاد در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار میشود؛ رویدادی که فرصتی برای شناسایی ایدههای جدید در حوزه نشر فراهم کرده است. در این رویداد از 8 ایده برگزیده تقدیر به عمل میآید.
به گزارش روابط عمومی پارک ملی علوم و فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی، علی محمدپور، دبیر انجمن ناشران دیجیتال، داور جشنواره ایدههای برتر حوزه نشر برگزاری این رویداد را گامی کلیدی برای پوستاندازی صنعت نشر توصیف کرد و با اشاره به رشد سریع حوزههای دیجیتال در تولید محتوا و فناوریهای جدید بهویژه هوش مصنوعی گفت: دنیای نشر در حال پوستاندازی است و نشر ایران هم باید وارد لایههای فناوریهای جدید شود.
عضو هیئت مدیره اتحادیه تولید و نشر محتوا در فضای مجازی افزود: این رویداد اولین قدم برای جمعآوری ایدههای خلاقانه از فعالان جوان حوزه نشر است که با حمایت وزارت ارشاد و خانه کتاب، به شکلگیری ایدهها یا اتصال آنها به شرکتهای فناوری که توان اجرای آنها را دارند، کمک میکند. این رویداد کمک میکند تا ایدههای جدیدی در حوزه نشر پا بگیرد، صنعت نشر بهروزرسانی شود و نشر ایران که تا مدتهای طولانی در خاورمیانه میدرخشید، همچنان درخشان نگه داشته شود.
وی درباره جزییات این رویداد اظهارکرد: این رویداد در ۶ بخش اطلاعرسانی شد. پس از آن حدود157 ایده به دبیرخانه ارسال شد که پس از بررسی داورها تنها ۸ ایده حائز اهمیت شناخته و انتخاب شدند؛ هدف اصلیمان این بود که این ایدهها کاربردی باشند یعنی یکی از نیازهای مردم، مخاطبان، ناشران یا چالشهای حاکمیت و دستگاههای دولتی را برطرف کنند بنابراین ایدههای برگزیده تا حد امکان عملی محور و کاربردی محور انتخاب شدند؛ ایدههایی که رفع یکی از مسائل حوزه نشر در اولویت کاریشان بود.
محمدپور گفت: در ابتدا هم تاکید داشتیم که علاقمندان با چنین دیدگاهی ایدههایشان را به دبیرخانه این رویداد ارسال کنند. هرچند تنوع زیادی از ایدهها داشتیم اما در مجموع در حوزه هوش مصنوعی ایدههای زیادی دریافت کردیم که این مساله نشان میدهد ما با سرعت بسیار عجیبی به سمت کاربردیسازی هوش مصنوعی در لایههای مختلف نشر خواهیم رفت.
محمدپور یادآورشد: در این رویداد از 8 ایده برگزیده تقدیر به عمل میآید. در مرحله بعد، کمک میشود تا این ایدهها اگر نسخه اولیه دارند، توسعه پیدا کنند یعنی اگر ایده هستند، دوره بذری خود را بگذرانند و به نسخه اولیه برسند و اگر محصولی است که وارد بازار شده، توسعه یابد، حمایت شود و مخاطب بیشتری جذب کند.
به گفته وی، هدف از این رویداد در این لایه، این بود که شرکتهای حوزه نشر ایدههایشان را ارائه دهند یا ایدههای موجود در این حوزه جمعآوری و به شرکتها معرفی شود تا به منصه ظهور برسند و عملیاتی شوند.
وی در پایان گفت: این رویداد نهتنها به شناسایی ایدههای نوآورانه کمک میکند، بلکه زمینهساز حمایتهای عملی برای رشد صنعت نشر دیجیتال در ایران است.








بدون دیدگاه