نخستین جلسه کمیته علمی سومین دوره جایزه ملی تعالی صنعت با حضور دکتر عزیزالله جعفری، معاون هماهنگی و توسعه پارک ملی علوم و فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی، دکتر علیرضا یاوری فر، رئیس کمیته علمی، دکتر عباس شیریان، عضو هیئتعلمی دانشگاه علوم و تحقیقات، عضو هیئتمدیره گروه هتلهای میثاق ملل، دکتر محمد قندهاری، رئیس مرکز آموزش گروه هتلهای هما، دکتر سید مهدی حسینی، معاون هتلداری گروه هتلهای کوثر، دکتر الهام کزازی، مدیر کنترل کیفیت گروه هتلهای پارسیان، مهران صحرایی، مدیر کسبوکار شرکت توسعه گردشگری ایران گردشگری امروز ۲۵ آذرماه در محل پارک ملی علوم و فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی برگزار شد.
به گزارش روابطعمومی پارک ملی علوم و فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی، مروری بر فعالیتهای علمی انجام شده تا به امروز، بررسی الگوی ۱۴۰۴، بررسی داوری تخصصی و ارزیابیهای میدانی، بررسی و نهاییسازی شاخصهای ارزیابی در دستور جلسه کمیته علمی امروز قرار داشت.
در این جلسه عنوان شد؛ جایزه ملی تعالی صنعت گردشگری، نخستین جایزه تخصصی کشور در حوزه مدیریت تعالی سازمانی با تمرکز بر گردشگری است؛ این جایزه با الهام از مدلهای بینالمللی بهویژه (EFQM) و با بومیسازی متناسب با شرایط ایران طراحی شده و هدف اصلی آن ارتقای کیفیت مدیریت، نوآوری و رقابتپذیری سازمانهای گردشگری است.
در ادامه این جلسه مدل تعالی گردشگری موردبررسی قرار گرفت و عنوان شد: مدل تعالی گردشگری، ستون فقرات و مبنای اصلی ارزیابی در جایزه ملی تعالی صنعت گردشگری است. تمامی ارزیابیها، اعطای امتیازها و تصمیمگیری در مورد سطوح جوایز بر اساس این مدل انجام میشود؛ بنابراین سازمانهای متقاضی باید توانمندیها، دستاوردها و نتایج خود را بر مبنای معیارهای این مدل تدوین و ارائه کنند.
مدل مبنای ارزیابی این مدل شامل ۶ معیار اصلی از جمله «راهبری و مدیریت»، «مسئولیتهای اجتماعی»، «سرمایه انسانی»، «قابلیتها»، «گردشگری و مشتریان» و «علمیات» است.
معیار راهبری و مدیریت به این موضوع میپردازد که مدیران ارشد مجموعه چگونه آینده را به تصویر کشیده و محقق میکنند. این معیار چگونگی توسعه و ترویج جهتگیری راهبردی شامل فلسفه وجودی، چشمانداز و ارزشها، چگونگی درک زیستبوم مجموعه و چالشها و فرصتهای پیش رو، حمایت از خلاقیت و نوآوری و همچنین برقرار ارتباط موثر با ذینفعان کلیدی پاسخگویی به آنان را با ایجاد نظام حاکمیت سازمانی بررسی میکند.
معیار مسئولیتهای اجتماعی به این موضوع میپردازد که مجموعه چگونه از منافع جامعه صیانت میکنند. این معیار چگونگی حمایت از جامعه محلی، حفظ میراثفرهنگی و محیطزیست، رعایت منافع نسلهای آینده و پیشرفت متوازن را بررسی میکند.
معیار سرمایه انسانی به این موضوع میپردازد که یک مجموعه چگونه کارکنان موردنیاز و شایستگیهای آنها را تعیین کرده و برای جذب، به کارگماری، توسعه و دلبستگی آنها و همچنین فراهمساختن محیطی مساعد برای عملکرد عالی و بهرهبرداری از تمام توان سرمایه انسانی در راستای نیازهای مجموعه، اقدام میکند.
معیار قابلیتها به این موضوع میپردازد که مجموعه چگونه قابلیتهای خود را برای پشتیبانی از راهبردها، جاریسازی اثربخش فرایندها و تحقق برنامههای پیشرفت، توسعه داده و به کار میگیرد. برای چنین منظوری این معیار به چگونگی ایجاد و توسعه قابلیتهای سازمانی از طریق مدیریت فرایندها، نوآوری، فناوری، دانش و منابع مالی میپردازد.
معیار گردشگران و مشتریان به این موضوع میپردازد که مجموعه چگونه برای بخشهای مختلف بازار ارزش موردانتظار را طراحی کرده و نسبت به جذب و نگهداشت گردشگران و مشتریان و کسب ارزش اقدام میکند. برای چنین منظوری، این معیار نحوه ایجاد بینش نسبت به بازار، انتخاب بازار هدف، تعیین جایگاه مناسب در بازار، روابط با گردشگران و مشتریان و ایجاد تجربه خوشایند برای آنها را موردبررسی قرار میدهد.
معیار عملیات نیز به این موضوع میپردازد که مجموعه در راستای فلسفه وجودی و تحقق راهبردها، چگونه عملیات خود را برای ارائه ارزش پیشنهادی به مشتریان و کسب نتایج برجسته و پایدار، مدیریت کرده و بهبود میبخشد. در این معیار چگونگی مدیریت همکاران تجاری، تأمینکنندگان، داراییها و منابع طبیعی و همچنین طراحی و توسعه، تولید، توزیع و تحویل محصولات و خدمات به گردشگران و مشتریان و پشتیبانی از آنها موردتوجه قرار میگیرد.
بر اساس این معیارها توانمندیهایی مانند رویکرد (با ویژگی مناسب، همسو و یکپارچه)، جاریسازی (با ویژگی اجرا شده، ساخت یافته) و ارزیابی و اصلاح (با ویژگی اندازهگیری و تحلیل، یادگیری، بهبود و نوآوری) تحلیل، ارزیابی و امتیازبندی میشوند.
امتیاز هریک از این ۶ معیارها به ترتیب راهبری و مدیریت (۲۰۰ امتیاز)، سرمایه انسانی (۲۰۰ امتیاز)، گردشگران و مشتری (۲۰۰ امتیاز)، قابلیتها (۱۵۰ امتیاز)، عملیات (۱۵۰ امتیاز) و مسئولیتهای اجتماعی (۱۰۰ امتیاز) است.
برگزاری نخستین جلسه کمیته علمی سومین دوره جایزه ملی تعالی صنعت گردشگری

بدون دیدگاه