گردشگری نقش حیاتی در ارتقای اقتصاد ملی دارد


نخستین نمایشگاه فرهنگ ایران زمین با محوریت فعالیت های فرهنگی، هنری، اقوام، پوشاک و گردشگری جمهوری اسلامی ایران در جزیره کیش گشایش یافت.

به گزارش سیناپرس، نخستین نمایشگاه فرهنگ ایران زمین با محوریت فعالیت های فرهنگی، هنری، اقوام، پوشاک و گردشگری جمهوری اسلامی ایران با حضور معاون صنایع دستی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، دبیر کل اکو، سفرای برخی کشورها در تهران، رییس فراکسیون فعالیت های فرهنگی و نمایشگاه های مجلس شورای اسلامی در جزیره کیش گشایش یافت.

در ابتدای این مراسم دکتر محدثه وحیدی مهر، مدیرعامل موسسه ژرفا هنر ساتین کیش و مجری این نمایشگاه  گفت: امروز خوشحالم که تمام فعالان دولتی و مجلس، مدیران عامل سازمان منطقه آزاد کیش، وزارت میراث فرهنگی و همه دست اندرکاران این حوزه را اینجا دور هم میبینم و امیدوارم این نمایشگاه شروعی برای اتفاقات بهتر در حوزه فرهنگ و هنر و گردشگری باشد

وی تاکید کرد: نمایشگاه امروز میزبان همه قومیت های مختلف است و امیدوارم این نمایشگاه تبدیل به جاذبه گردشگری برای گردشگران داخلی و خارجی شود.

در ادامه دکتر خسرو ناظری، دبیرکل سازمان اکو از تاجیکستان نیز در این نمایشگاه اظهارداشت: جزیره کیش یا مروارید خلیج فارس و طبیعت زیبایش بسیار مشهور است و پتانسیل‌های عظیم اقتصادی و گردشگری و زیرساخت های گردشگری زیادی دارد. برگزاری چنین رویدادهایی می ‌تواند شناخت بیشتری از ایران و سرزمین ایران به جهانیان نشان دهد
وی افزود: گردشگری فرهنگی یکی از جذاب ترین و مهمترین جنبه های گردشگری است که باعث ترویج و تسهیل فعالیت های گردشگری می شود. اکنون سازمان گردشگری، جهانگردی را به عنوان حرکت افراد تعریف می کند که نیاز انسان و تنوع را برآورده کرده و به ارتقای سطح فرهنگ و ایجاد دانش و تجربه کمک می نماید. همچنین گردشگری فرهنگی باعث شناخت بیشتر مردم با منابع فرهنگی و طبیعی، شناسایی بیشتر مکان های حفاظت شده، سازه ها، موزه ها و سایر ارزش های تاریخی (که از نظر علمی و فرهنگی منحصر به فرد هستند) می شود.

وی تصریح کرد: از جمله دیگر فعالیت های گردشگری و فرهنگی، آشنایی با هنرهای زیبا سایر ملل تئاتر، سینما و جشنواره هاست. گردشگری فرهنگی ضمن بالا بردن تعامل فرهنگ های مختلف، ارزش های مشترکی میان ملت ها ایجاد کرده و باعث ثبت تصویر مثبتی در میان جوامع بشری می شود.

وی با تاکید بر اینکه ترویج و حمایت از گردشگری در صدر برنامه های سازمان اکو قرار دارد، گفت: باوجود اینکه همه گیری کووید19 تاثیر نامطلوبی بر صنعت گردشگری گذاشت اما سازمان اکو برای تشویق و حمایت از فعالیت های گردشگری در منطقه و پیشرفت هرچه بیشتر این بخش مصمم است.

وی ادامه داد: در سال های اخیر سازمان اکو سنت الهام بخش و پر شور معرفی پایتخت گردشگری را در برنامه کاری خود قرار داده و پایتخت های فرهنگی را معرفی کرده است. این پایتخت ها بر اساس مولفه هایی مانند میراث تاریخی و پتانسیل های گردشگری با عنوان پایتخت گردشگری معرفی می شوند. به عنوان مثال در سال  2021 شهر دوشنبه تاجیکستان و در سال 2022شهر ساری ایران به عنوان پایتخت گردشگری اکو معرفی شدند. همچنین دبیرخانه اکو در حال رایزنی است تا شهر اردبیل را در سال 2023 به عنوان پایتخت گردشگری اکو معرفی کند.

وی خاطرنشان کرد:متاسفانه  فعالیت های گردشگری طی دو سال گذشته به علت محدودیت های مسافرتی ناشی از همه گیری کووید19 بین 60 تا 80 درصد کاهش پیدا کرده است. سران کشورهای اکو در یازدهمین نشست خود در عشق آباد از وزرای گردشگران روس خواستند تا اقدامات لازم برای رسیدگی و از میان بردن چالش های صنعت گردشگری که این سازمان پس از همه گیری کووید19 با آن مواجه شده است را به عمل آورند.

وی ادامه داد: چهارمین اجلاس وزاری گردشگری اکو نیز قرار است در اول نوامبر سال 2022 در شهر باستانی سمرقند برگزار شود. در این نشست قرار است وزرای گردشگری به بحث و هدایت فعالیت اقدامات لازم برای کاهش اثرات منفی کووید و گردشگری منطقه بپردازند. هدف دیگر از برگزاری این نشست ایجاد زمینه های لازم برای ایجاد بحث حمل و نقل، برندسازی، بازارسازی، استاندارد سازی خدمات گردشگری و… است.

ناظری تاکید کرد: گردشگری نقش حیاتی در ارتقای اقتصاد ملی ایفا کرده و از طریق اشتغال و توانمند سازی جوامع محلی، بازآفرینی مناطق محلی و پاسداشت از میراث فرهنگی و فرصت های عظیم برای رشد اقتصاد فراگیر ایجاد می کند.

دبیرکل سازمان اکو از تاجیکستان بیان کرد: دردهه گذشته صنعت گردشگری در تجارت و اقتصاد جهانی از سایر صنعت ها پیشی گرفته است. این صنعت طی دهه های گذشته سریع ترین بخش قابل رشد در سطح جهان محسوب شده است. به عنوان مثال طبق آمار شورای جهانی سفر و گردشگری در سال 2019 بخش گردشگری با ایجاد اشتغال برای 330 میلیون نفر در سراسر جهان تقریبا 10.3درصد از درآمد ناخالص داخلی جهانی را به خود اختصاص داده است.

همه تجلی های فرهنگی ایران از خانواده شکل گرفته است

به گزارش سیناپرس، مریم جلالی، معاون وزارت میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری نیز در این مراسم گفت: در کشور بزرگ و فرهنگی مان نام ایران را بر بانوان می گذارند. وقتی از فرهنگ ایران زمین سخن می گوییم، از فرهنگی حرف می زنیم که برخاسته از خانواده است. همه تجلی های فرهنگی ایران از خانواده شکل گرفته است؛ نقش گرفتن سوزن بر پارچه، رنگ گرفتن خشت و نشستن نقشی بر قالی، همگی بر اساس تجلی و همگرایی خانواده شکل گرفته اند.

وی افزود: ایران جغرافیا نیست بلکه فرهنگ است. نخستین نمایشگاه فرهنگ ایران زمین نیز تجلی این فرهنگ است که محصولات فرهنگی، صنایع خلاق و اقتصادی هویت بنیان خودش را نشان می دهد؛ اقتصادی که مبتنی بر هویت است و ریشه در اصالت خانوادگی دارد.

وی اظهارداشت: من افتخار می کنم که خادم فرهنگی هستم که صنایع آن صنعتی بی روح، سیمانی و آهنی نیست بلکه صنایع آن حاصل فرهنگ و هنر است و نگاه انسانی به جهان دارد. امروز جنگ روایت هاست. اگر روزی تجهیزات و سرمایه اهمیت داشت، امروز روایت و زاویه دید اهمیت دارد و حرف اول را می زند.

وی تصریح کرد: نقطه تلاقی همه این فرهنگ صلح و دوستی است که در آیین نوروز تجلی دارد. نوروز فرهنگ صلح است. گردشگری نیز برون مایه ای از فرهنگ نوروز دارد.

وی یادآورشد: فرهنگ ایران زمین، تمامی حواس را درگیر می کند؛ آنچه که مشاهده می کنیم( زیبایی های طبیعت) آنچه که می شنویم (نواها و موسیقی های تکرار نشدنی و متنوع) آنچه می چشیم( غذاهای بی نظیر، طعم های یگانه و منحصر به فرد) آنچه که لمس می کنیم( پارچه ها و البسه های زیبا) و آن چیزی که استشمام می کنیم(رایحه ها) همه در گرو فرهنگ ایران شکل می گیرد. فرهنگ ایران مدیون خانواده ها و مادرانگی است که ایرانیان همیشه بر آن بالینده اند.
وی خاطرنشان کرد: میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی گرچه نام یک وزارتخانه اما یک فرهنگ است و ریشه در تمامی ارکان های ما . همچنین ساحت های مختلفی نیز دارد و امروز باید به مدد دانش و یافته ها و فناوری های جدید نگاه چند ساحتی به هر اتفاقی که حاصل میراث فرهنگی و نتیجه گردشگری و برون داد صنایع دستی است، رنگ و بو بگیرد.

جلالی گفت: اولین نمایشگاه ایران زمین آغاز دوباره است. جزیره ای به نام کیش که مروارید خلیج فارس است و می تواند نماینده شرق تا غرب نقشه جغرافیای ایران فرهنگی باشد. دیپلماسی فرهنگی تاکید می کند که ما بر مشترکات مان و همسایگی مان تاکید کنیم که این امر ما را همگراتر و هم افزاتر می کند.

به گفته وی، در روایت جدیدی که از ایران و فرهنگ آن داریم باید هم گرا تر باشیم و داشته ها و ظرفیت های دنیای جدید را به خدمت بگیریم و بتوانیم فارغ از مرز جغرافیا با مرز فرهنگ ها به گفتگو بپردازیم.

وی یادآورشد: هر چیزی که انسان در کنار دریا، در دل جنگل و کویر به دست آورده و به هنر تبدیل کرده است امروز از آن به عنوان صنایع دستی و صنایعخلاق یاد می کنیم. شاید این اصطلاح جدید باشد اما رویکرد قدیمی دارد زنان سرزمین ما همیشه و همواره با سلیقه و مهارت خاص خودشان زیبایی در زندگی شان کاشته اند. یک فرش بی نظیر بافته اند. سوزن دوزی بلوچ آورده اند. زنان سرزمین ما از غرب تا شرق مدیریت تولید خانواده ها را برعهده داشته اند. من مفتخرم برای خانواده هایی که ایران زمین را حفظ کرده اند و در قالب کارخانه ها و نمایشگاه ها به امر تولید می پردازند حافظان فرهنگ این مملکت هستند.

معاون وزارت میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری گفت: در سلسه مراتب تاریخی ایران برپایی این نمایشگاه ها بوده است. همواره در هر خانه ایرانی یک نمایشگاهی از ظروف، زیورآلات، پارچه ها، فرش ها، پرده ها و نغمه ها ( ترنم هایی که در گوش فرزندان خوانده می شد)، برپا می شد.

وی گفت: اکنون از299 صنعت هنری جهان، 18 رشته به اسم ایران ثبت شده است. متاسفانه خیلی از هنرهای ایران در مرز از بین رفته بودند که اکنون در حال احیا و بازسازی هستند.

وی اظهارداشت: ما هفتمین جشنواره بین المللی فجر صنایع دستی را در نیمه دوم بهمن برپا خواهیم کرد از اینرو درخواست دارم طراحی محصولات و رویکرد جدید و تحول را بر اساس گام دوم چهل ساله در دستور کار خود قرار دهیم. همچنین در صنایع دستی و هنرهای سنتی هم باید به تحولی پایه ریشه ها پایبند باشیم. زیبایی هایی که به چشم می آیند. نغمه هایی که به گوش می نشیند. رایحه هایی که استشمام می شوند. مزه ها و طعم هایی که چشیده می شوند. زیبایی که لمس می شوند.

 مادران سرزمین حق بزرگی بر گردن ما دارند وخانواده هایی ما فرهنگ ایران زمین را حفظ کرده اند. ریشه ما در خانواده هاست. خانواده پیشران و بنیان توسعه است. اگر ما بخواهیم پیشرفتی را در آینده متصور شویم باید روایت جدیدی از توسعه داشته باشیم. روایتی که باید مبتنی بر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی باشد.

لزوم‌راه اندازی پردیس صنایع فرهنگی درکیش

رئیس پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی خبر داد: در آینده ای نزدیک استارتاپ های مهمی در صنایع فرهنگی خواهیم داشت. نخستین استارتاپ مربوط به حوزه طراحی جواهرات است که طی هفته های آتی در تهران آغاز به فعالیت می کند.

به گزارش سیناپرس، دکتر محمد حسین ایمانی خوشخو، رئیس پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی در نخستین نمایشگاه فرهنگ ایران زمین گفت: صنایع فرهنگی نقش مهمی در توسعه پایدار دارد و از لحاظ اقتصادی سهم مهمی از درآمد کشورها را صنایع فرهنگی تشکیل می دهد.

وی افزود: ایران با هزاران سال سابقه و تمدن( که تمام دنیا به صنایع فرهنگی تمدنی این کشور واقف هستند)، آنگونه که شاید و باید ازظرفیت های فرهنگی خود نتوانسته به خوبی استفاده کند. طی 40 سال دوم حیات انقلاب اسلامی همه دست به دست هم دادند تا این مساله را جبران کنند.

وی بیان کرد: مدیریت هوشمند منطقه کیش کار فرهنگی کشور را انجام می دهد و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز از پارک های علم و فناوری پشتیبانی می کند زیرا این وزارتخانه از نظر بودجه و… پشتیبان یک پارک تخصصی در سطح ملی بنام پارک «فناوری های نرم و صنایع فرهنگی» است. نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه حضور دارند که بدانند توسعه صنایع فرهنگی با محوریت دانش بنیان است.

وی ادامه داد: ما کم و بیش صنایع فرهنگی داشتیم اما ویژگی این دوره همانگونه که مقام معظم رهبری بارها تاکید داشته اند بر مبنای فعالیت صنایع فرهنگی با محوریت دانش بنیان است. اکنون شاهد حضور صنایع فرهنگی در این نمایشگاه و در منطقه آزاد کیش هستیم.

وی خاطرنشان کرد: از همکاران موسسه ایساتیس تشکر می کنم که افتخار حضورشان را در پارک داریم. اشتغال دولت سیزدهم، «فناوری و نوآوری» است. ریاست جمهوری همیشه برفناوری و نوآوری تاکید داشته اند و  به همین دلیل وزارت علوم اولین بار معاونت فناوری تشکیل داد و به سرعت نیز دوستان در این معاونت مشغول شدند.

رئیس پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی اظهارداشت: ما در آینده ای نزدیک استارتاپ های مهمی در صنایع فرهنگی خواهیم داشت. اولین استارتاپ مربوط به حوزه طراحی جواهرات است که شاید طی هفته های آتی در تهران شاهد راه اندازی آن باشیم.

ایمانی تاکید کرد: ما همیشه در حوزه طلا و جواهرات مسولیت داشتیم زیرا امروزه بسیاری از کشورها از ما در این حوزه سبقت گرفته اند. پارک ملی فناوری های نرم و صنایع فرهنگی دقیقا دست روی نقاطی می گذارد که موردنیاز کشور است. اکنون ما این مهم را دنبال می کنیم.

وی ادامه داد: سخن من با مسولان منطقه آزاد است. مقام معظم رهبری در سال های قبل یک نگرانی در مورد صنایع فرهنگی در این منطقه داشتند. اکنون ما یک طرحی داریم که زمینه های هنری در زندگی این منطقه ساری و جاری است.

وی گفت: ما این طرح را عنوان کردیم، شما هم حمایت کنید تا ما این صنایع فرهنگی را ببریم و بیاوریم به اصطلاح یک رفت و برگشتی مرهوم این منطقه باشد. انشالله این کار را با حمایت های مسولان منطقه انجام خواهیم داد زیرا در آینده ای نزدیک شاهد برگزاری جشنواره دستاوردهای فرهنگی و هنری بومی این مناطق هستیم؛ برپایی چنین جشنواره ای ظرفیت بسیار بزرگی است.

وی تاکید کرد: تولید، صادرات و بازدید توریست در صورت توسعه صنایع فرهنگی از جاذبه های صنایع فرهنگی کیش خواهد شد. کیش علاوه بر هوا، غذا و دریا از جاذبه های صنایع دستی مردم بومی نیز برخوردار خواهد شد.

ایمانی گفت: یکی از اقداماتی که با حضور دکتررضایی فر از معاونت فناوری وزارت علوم و کشاورز اتفاق خواهد افتاد، تخصیص تندیس پارک صنایع فرهنگی است که این تندیس می‌تواند به عنوان نماینده پارک بسیاری از مطالبی را که ذکر کردم را پیگیری کند.

وی بیان کرد: یقین دارم با مدیریت این جزیره و پی گیری های دوستان ما در آینده بر نمای فرهنگی کیش بیشتر کار می کنیم. شک ندارم جلوه های فرهنگی کیش و دیگر مناطق آزاد کشور با کمک پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی که وابسته به جهاددانشگاهی است و به ریاست دکتر دهقانی در آینده ای نزدیک بیشتر خواهد شد.

وی در پایان گفت: همچنین پارک ما ارتباط تنگاتنگی با سازمان میراث فرهنگی و گردشگری دارد. همه درصدد هستیم که طی 40 سال دوم انقلاب اسلامی، ایران متمدن فرهنگی ریشه دار را در معرض دید جهانیان قراردهیم.

گفتنی است، نخستین نمایشگاه فرهنگ ایران زمین روز گذشته با محوریت فعالیت های فرهنگی، هنری، اقوام، پوشاک و گردشگری جمهوری اسلامی ایران با حضور معاون صنایع دستی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، دبیر کل اکو، سفرای برخی کشورها در تهران، رییس فراکسیون فعالیت های فرهنگی و نمایشگاه های مجلس شورای اسلامی در جزیره کیش گشایش یافت.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *