جایزه ملی زیور آلات و طراحی جواهرات شروع یک همکاری مشترک با صنعت


نشست هم اندیشی جایزه ملی زیور الات و طراحی جواهرات باحضور رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران و هیات همراه در پارک ملی علوم وفناوری های نرم وصنایع فرهنگی برگزارشد.

این نشست با حضور ابراهیم محمد ولی رییس اتحادیه طلا وجواهر تهران و هیات همراه  و دکتر محمد حسین ایمانی خوشخو رییس پارک ملی علوم و فناوری های نرم وصنایع فرهنگی ، معاونان و مدیران پارک برگزارشد.

دکتر محمد حسین ایمانی خوشخو رییس پارک ملی علوم وفناوری های نرم وصنایع فرهنگی  عنوان کرد: متاسفانه تا به امروز ارتباط صنعت و دانشگاه  ارتباط موثری نبوده است و هیچ وقت به دنبال این نبودیم که بدانیم صنعت و بازار مان چه نیازی دارد تا بتوانیم آن را رفع کنیم.

وی تاکید کرد: فلسفه وجودی پارک ملی حلقه واسط شدن بین صنعت و بازار است و ما در پارک مجری هستیم تا بتوانیم صنعت و دانشگاه را به یکدیگر نزدیک کنیم.

ایمانی تاکید کرد : امروز باید به این فکرکنیم که  فارغ التحصیلان مان بیکار نباشند ،زیرا  صنایع فرهنگی یعنی در گستره فرهنگ و هنر می توان اشتغال زایی کرد و درآمد داشت.این درحالی است که در دنیا معتقدند ایرانی ها با هنر عجین شده اند و زیباترین صنایع فرهنگی و هنری را داریم که میتواند درآمدزا  و اشتغال زا باشد.

وی افزود: به همین تناسب برآن شدیم تا جایزه ملی زیورالات و طرحی جواهرات را برپا کرده و فضایی ایجاد کنیم تا بتوانیم از این هنر دست ایرانیان  و طراحان کشورمان استفاده کنیم.

از هر یک کیلو طلا میتوان برای 25نفر شغل ایجاد کرد

رییس اتحادیه طلا وجواهر تهران در ادامه خاطرنشان کرد: صنعت طلا و جواهر  یک هنر است و سابقه زیادی در ایران نیز دارد،اما چالش های این صنعت بسیار زیاد است که اگر دست انداز های این عرصه برطرف شود، ارزآوری بسیاری خواهیم داشت و میتوانیم حرفی برای گفتن داشته باشیم.

ابراهیم محمد ولی افزود:این صنعت از دل خانه ها می تواند رشد کند و به دست زنان ایرانی نیز ساخته شود تا به بازار برسد اما متاسفانه به این جنبه اشتغال زایی و درآمد زایی صنعت طلا و جواهر توجهی نمی شود ،زیرا در ایران بهایی به تولید کننده داده نمی شود.

وی افزود: یکی از مشکلات بسیارحاد صنعت طلا و جواهر، بحث ارزش افزوده است که آثار رکودی برجایی گذاشته است، هم‌چنین بخش ورود مواد اولیه و صادرات و تولید از دیگر مشکلات این صنعت است.

اما  مشکل اساسی ما در این صنعت ،بحث صادرات است زیرا برای حل مشکلات پیش رو و قوت تولید باید با کشورهایی که صاحب این صنعت هستند رقابت کنیم و طبیعتا باید موانع و اشکالاتی که مانع تولید و صادرات می‌شوند را از میان برداریم و اگر این اتفاق نیافتد مشکلات به قوت خود باقی خواهد ماند و یکی از دلایلی که ما  از گردونه صادرات به بیرون پرتاب شدیم ،بحث مالیات در ۱۰ الی ۱۲ سال گذشته بوده است و متاسفانه صادرات کشور ما صفر شده است و زمانی که هزینه های گزاف گریبان تولید کننده را می گیرد ،خود به خود از گردونه رقابت خارج می‌شوند.

وی با انتقاد به کم توجهی نسبت به این مسائل، ابرازامیدواری کرد و گفت: مسوولان کمک کنند چرا که صنعت طلا و جواهرات بسیار مهم است و قابلیت بالایی در هنر، طراحی، تولید و اشتغال دارد.

وی خاطرنشان کرد: ما میتوانیم از طریق صنعت و هنر طراحی طلا و جواهرات  فرهنگ اسلامی ایرانمان را به دنیا صادر کنیم  تا هم اصالت و فرهنگ و هنر کشورمان را نشان دهیم و هم ارزآوری داشته باشیم.

رئیس اتاحادیه طلا و جواهر تهران عنوان کرد: امروز در کنار پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی ایستاده ایم تا بتوانیم بخش سنتی صنعت مان را به سمت نوآوری و مدرن شدن سوق دهیم و اگر ارتباط صنعت و پارک و دانشگاه شکل بگیرد حتما به موفقیت های بی شماری دست خواهیم یافت.

محمد ولی خاطرنشان کرد: تمامی چالش ها و دست اندازها در کشور و نادیده گرفتن تولیدکنندگان راه را برای کمک به اقتصاد ملی سخت می کند در حالی که  گردش طلا و جواهر در دنیا 1600میلیارد دلار است و سهم ایران حتی اگر یک درصد از این گردش مالی باشد سالانه می توانیم 16میلیارد دلار ارز آوری داشته باشیم.

همچنین گفتنی است ،از هر 1کیلو طلا میتوان برای 25نفر  شغل ایجاد کرد،  این درحالی است که باید حمایت های لازم صورت گیرد و چالش های این حوزه نیز برطرف شود.

رییس اتحادیه طلا وجواهر تهران تاکید کرد: حضور این اتحادیه در جایزه ملی زیور آلات و طراحی جواهرات  شروع یک همکاری مشترک خواهد بود تا بتوانیم دراین حوزه به سمت کاربردی کردن طرح های جوانان،بازارسازی ،ارزآوری و اشتغال زایی پیش برویم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *