اشتغال زایی جوانان با برگزاری دوره های مهارت محور


مدیر سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان لرستان گفت: قرار است به منظور ایجاد اشتغال، تولید و آموزش نیروی انسانی مهارت محور(اشتغال محور) دوره های مشترکی با سازمان فنی و حرفه ای برگزار کنیم؛ این دوره های مهارت محور منجر به اشتغال می شوند.

دکتر رحیم بیرانوند، دکترای بازاریابی، مدیر سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان لرستان در گفتگو با خبرنگار سیناپرس گفت: عمده فعالیت هایی که ما در مرکز ستفای لرستان انجام می دهیم، رصد و پایش اشتغال استان با کمک و همیاری اداره کار است. هم اکنون بیش از هزار و دویست نفر از متقاضیان تحصیلات اشتغال زایی در سطح استان (مشاغل خانگی، راه اندازی کارگاه های کوچک و متوسط) مورد ارزیابی قرار گرفته اند. شکر خدا این مرکز نسبت به واحدهای دیگر نسبت به رصد و پایش اشتغال پیشرو بوده و توانسته فعالیت های خوبی انجام دهد. این مساله باعث شده تا اکنون سهمیه بیشتری نیز در این خصوص دریافت کنیم؛ در حال حاضر رصد و پایش اشتغال شهرستان هایی که ظرفیتی برای اشتغال یا تقاضایی برای تحصیلات دارند به سازمان تجاری سازی جهاددانشگاهی واگذار شده است.

وی افزود: ارتباطاتی سازنده نیز با سازمان هایی مانند قرارگاه اقتصاد مقاومتی استان لرستان و تعاونی فراگیر توسعه ملی این استان برقرار کرده ایم تا فعالیت مشترکی در حوزه تامین امنیت غذایی داشته باشیم. همچنین برای کسب درآمد و توسعه فعالیت های جهاددانشگاهی برنامه ریزی کرده ایم تا موفقیت هایی نیز در این مسیر کسب کنیم. اخیرا نیز تفاهم نامه ای با سازمان فنی و حرفه ای استان لرستان جهت استفاده از ظرفیت های مشترک و برقراری دوه های صنعتی در حوزه های زیرساختی منعقد کرده ایم.

وی اظهارداشت: متاسفانه جهاددانشگاهی زیرساخت صنعتی و مهندسی در حوزه های معماری، صنعت و برق ندارد. برنامه ریزی کردیم تا با توجه به زیرساخت های بسیار خوب و تجهیزات به روز سازمان فنی و حرفه ای، یک سری دوره های صنعتی در حوزه های معماری، برق، الکترونیک به صورت مشترک برگزار کنیم. قطعا برگزاری این دوره ها باعث کسب درآمد برای جهاددانشگاهی و سازمان فنی و حرفه ای می شود.

بیرانوند به سیناپرس گفت: ما طی ۱۸ الی ۲۰ سال فعالیت در جهاددانشگاهی لرستان، همکاری مشترکی در این خصوص نداشتیم. با این هم افزایی و تفاهم نامه، امیدواریم به درآمد زایی برسیم. همچنین چنین اقدامی می تواند الگویی برای سایر واحدهای رها شده و بیکار مانده در سازمان فنی و حرفه ای باشد.

مدیر سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان لرستان یادآورشد: قرار است به منظور ایجاد اشتغال، تولید و آموزش نیروی انسانی مهارت محور(اشتغال محور) دوره های مشترکی با سازمان فنی و حرفه ای برگزار کنیم؛ این دوره های مهارت محور منجر به اشتغال می شوند.

وی تصریح کرد: داشتن اعتبار بین المللی و استانداردهای جهانی از جمله مزیت دوره های فنی و حرفه ای است. ما می توانیم از این مزیت استفاده کنیم و با ارائه گواهینامه مشترک و معتبر، جاذبه بیشتری برای مخاطبان ایجاد کنیم.

وی درباره طرح مشاغل خانگی نیز اظهارداشت: بی توجهی به مشاغل نوین و نحوه پرداخت تسهیلات و پرداخت اعتبارات اختصاص یافته در سطح کشور از جمله مشکلاتی محسوب می شود که امروزه در اشتغال و مشاغل خانگی وجود دارد؛ متاسفانه این تسهیلات در مسیر تکمیل زنجیره ارزش رسته های شغلی هزینه نمی شود. گاهی تسهیلاتی که پرداخت می شود به صورت پراکنده  بوده و در آن مسیر نیستند.

این  دکترای بازاریابی افزود: در حال حاضر یکی از ضعف های بسیار مهم در کشور همین ناقص بودن زنجیره های ارزشی است. این مساله باعث افزایش قیمت بهای تمام شده کالای تولیدی در شهرهایی که زنجیره ناقص دارند، می شود. مخاطبان و افرادی که در حوزه مشاغل خانگی مشغول به فعالیت هستند، مجبورند به شهرستان های دیگر بروند که هزینه های گزافی را برای آنها متحمل می کند.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه بر اثر تجربه کاری که طی دو دهه فعالیت بدست آورده ام، برش شهرستانی اعتبارات در استان ها رعایت نمی شود و اکثرا در استان ها، منابع جذب مرکز استان می شود. سایر شهرستان ها نیز از این تسهیلات کمتر بهره ای می برند. اکنون چنین مشکلی در جذب اعتبارات استانی برای شهرستان ها وجود دارد. اگر این برش استانی رعایت شود، قطعا اعتبارات نیز به نتیجه می رسد و ضمن ایجاد اشتغال و زنجیره ارزش  را تکمیل می کند که این امر خود زمینه ساز تولید، اشتغال، امنیت غذایی و تولید کالاهای استراتژیک برای استان ها و کشور می شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *