پردیس های علم و فناوری تخصصی در استان ها ایجاد می شود


مدیرکل پشتیبانی امور فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از آغاز دور دوم طرح دستیار فناور خبر داد و گفت: تا پایان امسال پردیس های علم و فناوری تخصصی در زمینه های مختلف در برخی از استان ها با محور پارک های علم و فناوری ایجاد می شود.

دکتر علیرضا زراسوندی، مدیرکل پشتیبانی امور فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفتگو با سیناپرس گفت: معاونت فناوری و نوآوری وزارت عتف در سال نامگذاری” مهار تورم و رشد تولید” برنامه های سابق این معاونت را ادامه می دهد. طرح دستیار فناور، یکی از برنامه های موفق سال گذشته بود که دومین دوره این طرح از هفته آینده آغاز می شود. فراخوان این طرح از روز گذشته آماده شده است.

وی اظهارداشت: این طرح بسیار مورد استقبال دانشجویان قرار گرفت؛ در طرح دستیار فناور، دانشجویان در شرکت های دانش بنیان به عنوان دستیار فناور فعالیت و در قبال آن نیز حقوقی دریافت می کنند.

وی افزود: امسال طرح جدیدی به نام” دوره پسا دکترای فناوری” به صورت آزمایشی برای نخستین بار با محوریت پارک های علم و فناوری آغاز می شود. قطعا با حمایت از پارک های علم و فناوری، شرکت های دانش بنیان نیز مورد حمایت قرار می گیرند. این شرکت ها نیز طبیعتا اشتغال زایی به دنبال دارند.

وی تصریح کرد: زمانی که پارک ها و شرکت های دانش بنیان مورد حمایت قرار می گیرند، تولید افزایش و تورم کاهش پیدا می کند. در نهایت همه این موارد منجر به اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی می شود. طبیعتا این افراد می توانند نبض و کنترل بازار را بدست گیرند. این آیین نامه تا پایان امسال اجرایی و عملیاتی می شود.

زراسوندی به نحو حمایت این معاونت از پارک های علم و فناوری اشاره کرد و در این خصوص به سیناپرس گفت: حمایت ما از پارک های علم و فناوری بیشتر حمایت مالی است. علاوه بر اعتباراتی که پارک های علم و فناوری دارند، ما نیز اعتباراتی از طریق وزارتخانه به پارک ها ابلاغ می کنیم. خوشبختانه بودجه اختصاصی امسال نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

مدیرکل پشتیبانی امور فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: همچنین امسال در نظر داریم پردیس های علم و فناوری تخصصی در زمینه های مختلف در برخی از استان ها با محور پارک های علم و فناوری ایجاد کنیم. این پردیس ها در استان هایی که پتانسیل ها، زیست بوم های لازم را دارند؛ دارای پارک های علم و فناوری، دانشگاه ها و مراکز نوآوری هستند، اجرا و عملیاتی خواهد شد.

وی به دیگر برنامه های این معاونت پرداخت و گفت: امسال آیین نامه های متعددی را بازنگری و آیین نامه های جدیدی نیز طراحی کرده ایم. یکی از آیین نامه هایی که خیلی می تواند در این زمینه کمک کند، آیین نامه واگذاری اراضی به پارک های علم و فناوری است. این آیین نامه هفته پیش توسط وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ابلاغ و اکنون مشکلات قانونی آن رفع شده است. آیین نامه تورهای فناوری نیز که در رویداد اینوتکس امسال نیز به آن اشاره شد، هم اکنون تدوین شده است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *