موضوع قراردادهای مالکیت فکری در ایران ناشناخته است


دکتر رحیم پیلوار، عضو هیات علمی دانشگاه تهران در دومین تور ملی فناوری با تبیین موضوع قراردادهای مالکیت فکری گفت: هم اکنون مباحث مربوط به مالکیت فکری در ایران به شدت در حال گسترش است. اموال فکری نیز مسائل دقیق و پیچیده ای دارد به همین دلیل قراردادهای مربوط به مالکیت فکری از اهمیت زیادی برخوردارند.

به گزارش سیناپرس، این دکترای حقوق افزود: همچنین با توجه به اینکه هم اکنون ما در این حوزه با کمبود متخصص در نظام قضایی، وکالت یا کارشناسی مواجه هستیم، ضرورت گسترش مسائل و مباحث مربوط به قراردادهای مالکیت فکری، اهمیت ویژه ای پیدا کرده است.

وی به چالش های قراردادهای مالکیت فکری اشاره کرد و در این خصوص اظهارداشت: یکی از مهمترین چالش ها راجع به قراردادهای مالکیت فکری، ناشناخته بودن این حوزه است به همین دلیل هم اکنون ما در محاکم، شرکت های دانش بنیان و سایر اشخاص فعال در این حوزه با ابهامات و نقاط کور بسیار زیادی مواجه ایم.

وی تصریح کرد: یکی از عامل های اصلی این مساله مربوط به قدیمی بودن و به روز رسانی نشدن قوانین است. علاوه بر این، هم اکنون قراردادهای استانداردی نیز در این زمینه پیرامون مسائل حقوقی شکل نگرفته است.

به گزارش سیناپرس، پیلوار به راهکارهای اساسی این مساله اشاره کرد و در پایان گفت: در وهله نخست باید قوانین ایران به روز رسانی شود. قوانین قدیمی نیز باید اصلاح شوند. در مرحله بعد باید در نظام قضایی نیز از نیروهای متخصص مربوط به حوزه مالکیت فکری استفاده بیشتری شود. در آخر تمام کسانی که قصد دارند از قراردادهای مالکیت فکری استفاده کنند باید از مشاوره مشاوران متخصص این حوزه( ولو اینکه تعداد آنها اندک است) بهره بگیرند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *