سیاست گذاری های کلان صنعت گردشگری باید تغییر کند


رئیس دانشگاه علم و فرهنگ گفت: یکی از جدی ترین چالش های در صنعت گردشگری بحث های سیاست گذاری های کلان و استراتژی های پیرامون جذب گردشگران خارجی و داخلی است. متاسفانه اسناد بالا دستی این حوزه هم کم است و باید خیلی جدی در این حوزه کار شود.

دکتر سید سعید هاشمی، رئیس دانشگاه علم و فرهنگ ورییس انجمن علمی گردشگری ایران در گفتگو با خبرنگار سیناپرس گفت: صنعت گردشگری مانند سایر صنایع طی یکصد سال اخیر فراز و نشیب های مختلفی داشته است؛ امروزه مفاهیم و محصولاتی که قبلا مورد توجه بودند از رونق افتاده و موضوعات جدید جایگزین آنها شده اند. این امر نشان می دهد که خلاقیت و نوآوری جایگاهش را بر اساس سبک زندگی و فرهنگ مردم پیش برده و بخش زیادی از بازار را هم به خود اختصاص داده است.
وی افزود: اگرچه گردشگری فرهنگی و تاریخی به شکل سنتی حجم قابل توجهی از بازدیدکنندگان را به خود اختصاص داده اما نسل جدید و نیازهای آن در بازار  اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

رییس انجمن علمی گردشگری ایران عنوان کرد: قطعا در این مسیر چالش های مختلف و بحران بسیاری طی چند دهه گذشته  وجودداشته است و یکی از جدی ترین چالش های ما در کشور  بحث های سیاست گذاری های کلان و استراتژی های پیرامون جذب گردشگران خارجی و داخلی است.  هرچند در این سالها  کارهای خوبی در وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی  انجام شده اما اسناد بالا دستی هنوز در این حوزه کم است و باید خیلی جدی تردراین خصوص کارشود.

هاشمی  تاکید کرد: بحث گردشگری باید در اولویت های اصلی نظام و حکومت قرار گیرد. اکنون صنعت گردشگری ما این قابلیت را دارد که در پنج اولویت اول قرار بگیرد و بتواند این تغییرات را با توجه به تغییرات فناوری و سبک زندگی و به ویژه در عصر امروز با بیماری کرونا درگیر هستیم بتواند رویکردهای جدیدی را در مجموعه گردشگری داشته باشیم.

رییس دانشگاه علم و فرهنگ گفت: امروزه شاید توسعه نوین گردشگری با تاکید بر توسعه محصول و بازار توجه خیلی کشورها از جمله کشور ایران را به  خود جلب کرده و ما امیدواریم که سمپوزیوم یکصدسال گردشگری با مباحثی که بحث خواهد شد بتواند با رویکردهای مناسبی در مسیر توسعه صنعت گردشگری در کشور کار کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *