اکسپو ۲۰۲۰؛ گامی بلند در تجاری سازی فرهنگ


به گفته مسوول امور توسعه نوآوری و کارآفرینی پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی با توجه به وظایف این پارک در بحث تجاری سازی فرهنگ، این مجموعه بهترین گزینه برای جذب سرمایه خارجی در نمایشگاه اکسپو خواهد بود.

محمدرضا آقاجانی؛مسوول امور توسعه نوآوری و کارآفرینی پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی در گفتگو با سیناپرس با اشاره به فعالیت های این مجموعه در باب شرکت در بزرگترین رویداد فرهنگی جهان ( اکسپو 2020 دبی ) گفت: رویداد جهانی اکسپو بیش از 170 سال است که به عنوان یک المپیک فرهنگی و اقتصادی از آن یاد می کنند و بخشی از مشاغل به صورت مستقیم و برخی به صورت غیر مستقیم از آن بهره مند می شوند. ما همیشه در بحث اقتصاد و ایجاد ارزش در فرهنگ به دنبال فرصت های طلایی برای ورود به بازار کشور های دیگر بوده ایم و همواره خواهان استفاده بهتر از ظرفیت های دیگر کشورها در جهت معرفی کسب و کار خود هستیم. 

وی افزود: این رویداد بهترین محل برای معرفی کالا و محصولات به کشور های دیگر و رسیدن به ارزش افزوده در باب صنایع فرهنگی است. از سویی اگر به جایگاه پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی توجه کنیم، می دانیم که  تنها پارک تخصصی و موضوعی در حوزه صنایع فرهنگی است که گستره ملی دارد و می تواند پل ارتباطی خوبی برای معرفی صنایع فرهنگی و حضور بهتر آنان در اکسپو 2020 باشد.

به گفته آقاجانی، از آنجایی که یکی از فعالیت های مجموعه پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی، ظرفیت سازی برای اشتغال و توسعه زیرساخت های کارآفرینی فرهنگی و حمایت از فعالیت های فرهنگی دانش بنیان و خلاق است و حمایت از تجاری سازی صنایع فرهنگی و  جذب حامی به عنوان سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای توسعه صنایع فرهنگی و خلاق و ثروت آفرینی برای پارک از طریق ارزش تولید شده هم دیگر وظایف این مجموعه شناخته شده است، باید گفت، این ماموریت ها  به نوعی در اکسپو هم توجه شده است. اگر ما توجه ویژه ای به این موضوع داشته باشیم، می بینیم که ماموریت هایی که در پارک وجود دارد ما را مجاب می کند تا بتوانیم جایگاه خود را در بحث صنایع فرهنگی به بهترین شکل ممکن در اکسپو معرفی کنیم. 

وی ادامه داد: از این رو ما با کمک شرکت های مستقر در پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی تلاش کردیم بتوانیم اکسپو خوبی را تجربه کنیم. حال این پرسش مطرح می شود که چرا با کمک شرکت های مستقر در این مجموعه این همکاری صورت گرفته است؟ باید گفت؛ بستری را  مجموعه پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی با مجموعه سازمان توسعه تجارت و  خانه تجارت فراهم کرده است که این کار در قالب اعزام هیات های تجاری انجام شود که بازدید از نمایشگاه، معرفی محصولات و خدمات و شرکت در جلسات B2B،را در بر داشته باشد. همچنین می توانند با سرمایه داران هم ارتباط بگیرند. موضوع دیگر آنکه برخی شرکت های مستقر در این مجموعه در حوزه گردشگری فعالیت می کنند؛ با توجه به رسالت شرکت ها در اعزام تورها با نظارت پارک این روند صورت می گیرد که روند اجرایی آن را شرکت ناژین انجام می دهد.  

به گفته اقاجانی، در کنار بسته های مختلف یک تور نیم روزه هم در کنار نمایشگاه برگزار می شود. مطرح شدن مجموعه پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی به عنوان یک متولی باعث شد  تا رایزنی هایی با سازمان هایی که در این اکوسیستم تاثیر گذار هستند، پیگیری شود. 

وی در ادامه تاکید کرد: از جمله این سازمان ها صندوق نوآوری و شکوفایی،  معاونت علمی و فناوری ریلست جمهوری یا وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است که مکاتباتی هم در این مورد انجام شده است و به دنبال برگزاری جلسات کاربردی تر هستیم. گفتنی است، موضوعات مورد بررسی در این جلسات پرورش ظرفیت ها در اکسپو است؛ از آنجایی که صنایع خلاق و فرهنگی که به نوعی دارای برخی محدودیت ها هستند، می خواهیم در اکسپو بیشتر سهیم باشند و از این شرایط نهایت استفاده را کنند. 

وی در پاسخ به این پرسش که وضعیت مشارکت شرکت های عضو در مجموعه پارک چه روندی دارد؟ گفت: همه شرکت های مستقر در پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی به صورت مستقیم و غیر مستقیم در جریان اکسپو قرار گرفته اند و آشنایی نسبی دارند؛ اما در باب حضور پررنگ تر باید دید، آیا می توانند شرایط حضور را داشته باشند یا خیر؟ نوع فعالیت شرکت ها در این زمینه اهمیت دارد؛ همچنین علاقه و توان شرکت ها هم در این زمینه دخیل است. شرکت های فعال که  دارای امتیازاتی در بحث عملکردی هستند، امکان حضور جدی تری دارند. در کل نه در این نمایشگاه که در دیگر نمایشگاه ها هم این امر اهمیت زیادی دارد.

وی در خصوص ارائه مشاوره به شرکت ها گفت: اگر قرار است حضور خوبی اتفاق بیفتد باید به نوعی چند مشاوره انجام شود. پیش از اعزام، حین اعزام و پس از اعزام. پیش از اعزام باید یک سری اطلاعاتی را به شرکت های مستقر در مجموعه پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی ارائه داد. برخی شرکت ها شاید در راستای کسب اطلاعات بیشتر علاقه مندی بیشتری از خود نشان دهند که نیازمند مشاوره های بیشتری هستند. از سوی دیگر ما به دنبال این هستیم که نمایشگاه های همزمان با اکسپو را هم شناسایی کنیم تا برنامه و زمانبندی در اختیار شرکت ها باشد. بنابراین در گام اول مشاوره و آموزش هایی را پیش از اعزام خواهیم داشت که از دهه اول تیر ماه انجام خواهد شد. بخشی هم در قالب در پنل های تخصصی است که مدیران و نمایندگان دستگاه ها  هم حضور خواهند داشت. 

آقاجانی با اشاره به فضای جایگاهی در اکسپو 2020 دبی گفت: فضای جایگاهی فاکتور چندان مهمی نیست. اینکه چگونه ظاهر شدن طراحی فضا و نوع ارتباطی که با دیگر کشورها می گیریم اهمیت دارد. حداقل هزار نفر از سوی پارک به اکسپو دبی اعزام خواهند شد که تا دو هزار نفر هم قابل افزایش است که این بستگی به بسته حمایتی دارد که از دیگر دستگاه ها برای شرکت ها می توانیم داشته باشیم. 

وی در ادامه خبر از برگزاری جلسه ای در باره شرکت در اکسپو 2020 دبی با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری داد و گفت: هفته آینده با وزرات علوم، تحقیقات و فناوری جلسه ای داریم که در این جلسه ابتدا می خواهیم اکسپو و نقشی که مجموعه پارک دارد را معرفی کنیم. ما به دنبال این هستیم که مساعدت وزارت علوم  را در بحث معرفی و اطلاع رسانی پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی به دیگر مجموعه پارک ها دریافت کنیم. همچنین در پی همکاری با این وزارتخانه در برگزاری وبینارها و جلسات تخصصی هستیم. سوم اینکه خواهان دریافت بسته حمایتی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای بقیه شرکت ها داشته هستیم.  

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *