افتتاح مرکز فناوری‌ های نرم و صنایع خلاق در جزیره کیش


مرکز فناوری‌های نرم و صنایع خلاق و نمایشگاه دستاوردهای شاخص جهاددانشگاهی در جزیره کیش با حضور دکتر حمیدرضا طیبی رییس جهاددانشگاهی، دکتر جعفر آهنگران سرپرست سازمان منطقه آزاد کیش، مدیران این دو مجموعه و مسوولان این جزیره افتتاح شد.

مراسم افتتاح  مرکز فناوری‌های نرم و صنایع خلاق فرهنگی و نمایشگاه دستاوردهای شاخص جهاددانشگاهی در جزیره کیش دوشنبه (18 اسفندماه) با حضور دکتر حمیدرضا طیبی رییس جهاددانشگاهی،دکتر جعفر آهنگران سرپرست سازمان منطقه آزاد کیش، مدیران این دو مجموعه و مسئولان این جزیره برگزار شد.

رییس جهاددانشگاهی در این مراسم با اشاره به اینکه جهاددانشگاهی به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی به‌عنوان مولود مبارک انقلاب از بدو تشکیل توسعه فناورانه و توسعه فرهنگی را سرلوحه کارهای خود قرار داده است گفت: جهاددانشگاهی در این راستا موفق به الگوسازی‌های خوبی در کشور شده  که یک نمونه آن فعالیت‌های پژوهشگاه رویان در زمینه درمان ناباروری است.

وی در ادامه به فعالیت‌های این نهاد در بحث سرطان پستان و سلول‌های بنیادی اشاره کرد و گفت: در درمان پارکینسون و یا زخم‌های دیابتی هم‌اکنون فعالیت‌ها جهاددانشگاهی در مرز علم در حال انجام است.

وی بابیان اینکه در حوزه فرهنگی نیز الگوسازی‌های خوبی داریم به خبرگزاری ایسنا و ایکنا و پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی اشاره کرد و افزود: موضوع اقتصاد فرهنگ اهمیت بسیاری دارد و با راه‌اندازی این پارک تخصصی سعی کردیم به این موضوع مهم بپردازیم.
‏وی با اشاره به دستاوردهای این نهاد در حوزه‌های کشاورزی و فنی و مهندسی به فعالیت‌های آموزشی پرداخت و به دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی جهاددانشگاهی اشاره کرد و افزود: در حوزه پژوهش و فناوری در شرایط فعلی کشور فرصت خوبی برای جهاددانشگاهی و سازمان‌های مشابه برای فعالیت در جزیره کیش وجود دارد که این منطقه می‌تواند سکوی پرتاب به بازارهای منطقه‌ای و جهانی باشد.

طیبی در این مراسم با اشاره به اینکه در این مرکز بخشی از توانمندی‌های این نهاد در حوزه فرهنگ و صنایع فرهنگی ارایه می‌شود ابراز آمادگی نمود تا در صورت حمایت منطقه آزاد کیش مرکزی برای انجام فعالیت‌های پژوهشی و فناورانه جهاددانشگاهی در جزیره کیش دایر شود.

ویژگی مشترک جهاددانشگاهی و منطقه آزاد کیش
جعفر آهنگران نیز در این مراسم با اشاره به اینکه جزیره کیش قدیمی‌ترین منطقه آزاد کشور است به تاسیس اولین مرکز درمانی این جزیره اشاره کرد و گفت: مرکز درمانی جزیره‌کیش که امروز تبدیل به بیمارستان فوق تخصصی کامل شده است، یادگار مرحوم سعید کاظمی آشتیانی، بنیان‌گذار فقید پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی است که رهبر معظم انقلاب از ایشان به‌عنوان رویش انقلاب اسلامی نام‌برده‌اند.

سرپرست سازمان منطقه آزاد کیش، ویژگی مشترک جهاددانشگاهی و منطقه آزاد کیش را انجام پروژه‌هایی دانست که درجاهای دیگر انجام نمی‌پذیرد و گفت : جهاددانشگاهی کارهایی که انجام می‌دهد شاخص است و آمادگی همکاری با این نهاد راداریم.

وی با اشاره به تاکید رئیس جمهور به انجام کارهای فرهنگی در جزیره کیش اعلام کرد: این کارها باید با پیوست فرهنگی باشد و جهاد دانشگاهی نهادی است که می‌تواند این اقدامات را انجام دهد.

پیشنهاد راه‌اندازی شهرک صنایع خلاق فرهنگی در جزیره کیش
همچنین دکتر محمد حسین ایمانی خوشخو رییس پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی جهاددانشگاهی نیز در این مراسم با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب همواره به انجام فعالیت‌های فرهنگی تاکید می‌نمایند، گفت: در 40 سال گذشته منطقه آزاد کیش پیشرفت خوبی مخصوصاً در حوزه گردشگری داشته است، اما همواره این نگرانی وجود داشته که آیا ساکنین محلی و بومی این منطقه نیز از این پیشرفت‌ها سهمی می‌برند.

وی با بیان اینکه با توسعه صنایع فرهنگی این هدف قابل تامین است گفت: پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی، اولین پارک تخصصی کشور است که با حمایت جهاددانشگاهی راه‌اندازی شده است که درواقع در این پارک ایده فرهنگی به محصول فرهنگی تبدیل می‌شود.

وی بابیان اینکه تنها بخشی هستیم که نیاز به خارج از کشور  نداریم، ادامه داد: اما در مقابل محصولاتمان هم در داخل و هم در خارج از کشور مشتری دارد .
ایمانی خوشخو با پیشنهاد اینکه می‌توان شهرک صنایع خلاق فرهنگی را در جزیره کیش راه‌اندازی کرد که در آن‌هم تولید و هم بازدید از تولید، فروش و صادرات صنایع فرهنگی انجام شود عنوان کرد: با راه‌اندازی شهرک صنایع خلاق و فرهنگی در این جزیره هم موضوع آموزش، اشتغال و تولید مخصوصاً برای افراد بومی محقق می‌شود و می‌توان در آن مباحثی چون صنایع‌دستی، گردشگری، رسانه، موسیقی و هنرهای نمایشی را در کمترین زمان به سرانجام رساند.

گفتنی است در حاشیه این مراسم آخرین دستاوردهای این نهاد در حوزه‌های پزشکی و سلامت؛ فنی و مهندسی؛ کشاورزی، گیاهان دارویی و داروهای گیاهی؛ فرهنگ و صنایع فرهنگی؛ آموزش و کارآفرینی و تجاری‌سازی فناوری به نمایش درآمد.

همچنین در این سفر در جلسه‌ای که با حضور روسا و مدیران این دو مجموعه برگزار شد ظرفیت‌های همکاری موردبررسی بیشتر قرار گرفت.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *