کشورها می توانند بر مبنای توسعه صنایع فرهنگی در تعامل باشند


وبینار نقش صنایع فرهنگی خلاق در توسعه گردشگری عصر روز گذشته به صورت مجازی از سوی دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد.

 وبینار «نقش صنایع فرهنگی خلاق در توسعه گردشگری» با حضور دکتر ابراهیم نبیونی، معاون فناوری پارک ملی علوم  و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی -دکتر مهدیه شهرابی فراهانی، مسوول امور بازاریابی و تجاری سازی این مجموعه و دکتر منوچهر جهانیان رییس دانشکده علوم گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ یکشنبه، سی ام آذر ماه سال جاری برگزار شد.

جهانیان در ابتدای این وبینار با اشاره به ارتباط صنایع فرهنگی خلاق با صنعت گردشگری گفت: امروزه در اغلب مناطق دنیا صنایع فرهنگی خلاق به نوعی میراث معنوی کشورها محسوب می شود. این صنایع دارای طیف وسیعی از نمودهای فرهنگی از آداب و رسوم فرهنگی تا کتاب و سینما و غیره را شامل می شود.

به گفته وی ، هر آنچه که در جهت آگاهی بخشی و ارتقای دانش انسان ها دارای بعدی از زیبایی شناسی است در زمره فرهنگ و صنایع فرهنگی شناخته می شود.

رئیس دانشکده علوم گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ افزود: گردشگری هم نوعی صنایع فرهنگی خلاق است که می تواند در راستای توسعه جغرافیای فرهنگی اثرگذار باشد و آنچه که از صنعت فرهنگی خلاق مورد انتظار است، توانمند سازی مناطق مختلف کشور در راستای بهره وری اقتصادی است. در این رابطه باید گفت، امروزه گردشگری به عنوان یک صنعت فرهنگی این بستر برای مکان ها فراهم آورده است. کشورها می توانند بر مبنای توسعه این صنعت در تعامل با یکدیگر باشند.

پارک های علم و فناوری در کشور ما فعالیت جامعی دارند
در ادامه این وبینارابراهیم نبیونی با اشاره به ماهیت فرهنگ و صنایع فرهنگی، گفت: در چند سال گذشته و با توجه به اعمال تحریم ها و فشارهای اقتصادی، مجاب شدیم که سیاست گذاری هایی را در حوزه فرهنگی انجام دهیم؛ به همین دلیل هزینه بیشتری را برای ایجاد مشاغل مرتبط اختصاص یافت تا درآمد بیشتری هم کسب شود.

به گفته معاون فناوری پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی، پارک های علم و فناوری در کشور ما فعالیت جامعی دارند و در کنار آنها مراکز رشد و نوآوری وجود دارد که در راستای به ثمر رساندن ایده ها نقش اساسی دارند. گفتنی است تنها مجموعه ای که در حوزه صنایع فرهنگی فعالیت می کند؛ پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی است که به صورت خاص در جهت توسعه اقتصادی محصولات فرهنگی به فعالیت می پردازد.

نبیونی گفت: پارک های علم و فناوری مجموعه ای از نهادهای اجتماعی و خدماتی هستند که در راستای تجاری سازی ایده های خلاقانه شکل گرفته اند و هدف رسیدن به توسعه اقتصادی است و بازیگران آن محققان، خلاقان و کارآفرینان هستند که در نهایت به افزایش ثروت می انجامد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علم و فرهنگ درادامه افزود: یکی دیگر از اهداف شکل گیری این مجموعه ها افزایش ثروت در جامعه از طریق همکاری میان شرکت ها و موسساتی است که در زمینه علم و دانش فعالیت می کنند. همچنین ارتقای دانش فنی واحد های فناوری برای رقابت در عرصه های خارجی و رقابت در عرصه دانش از دیگر اهداف اصلی پارک ها است.

وی کمک به جذب دانش فنی و سرمایه های بین المللی به داخل کشور را از اهداف اصلی پارک های علم و فناوری دانست و خاطرنشان کرد: شبکه سازی و کمک به روندهای کسب و کار هم از دیگر اهداف پارک های علم و فناوری است که می تواند باعث جذب سرمایه های بین المللی به کسب و کارهای داخلی شود.

در ادامه نبیونی ضمن ارائه تعریفی از واژه «فناوری فرهنگی» گفت: فناوری های فرهنگی به روندی می گویند که در نهایت فرهنگ را در غالب کالا یا خدمات عرضه می کند. در حقیقت صنعت فرهنگی دارای نوعی ماهیت فرهنگی است که با بهره گیری از روند های فناورانه به سمت دانش بنیان شدن می رود.

وی گفت: پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی با توجه به تعاریف یادشده و با مجوز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، فعالیت خود را از سال 1397 با همکاری جهاد دانشگاهی آغاز کرد که هدف آن تبدیل ایده به محصول و خدمات است. تا کنون در عرصه صنایع فرهنگی چنین مجموعه حمایتی وجود نداشته است به همین دلیل لازمه شکل گیری چنین مجموعه ای در حوزه فرهنگ به شدت حس می شد.

معاون فناوری پارک ملی علوم  و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی گفت: بهره گیری از توانمندی بالای فرهنگ و هنر کشور در راستای اشتغال و توسعه اقتصادی و ثروت آفرینی در حوزه علوم انسانی و فرهنگ و تولید کالای فرهنگی مفید از جمله اهداف و ضرورت شکل گیری این پارک است.

فرهنگ ارزش ها و چارچوب ارزشی و تمدن هر منطقه است
در ادامه این وبینار شهرابی ضمن ارائه محتوایی درباب فرهنگ و صنایع فرهنگی گفت: فرهنگ ارزش ها و چارچوب ارزشی و تمدن هر منطقه است که نسل های انسانی آن را به دوره های بعدی خود منتقل می کنند و در فعالیت های روزمره خود را نشان می دهند. صنایع فرهنگی در زمینه اقتصادی قدرت بسیار بالایی دارند که در رنکینگ بالای اقتصادی را به خود اختصاص داده اند.

مسوول امور بازاریابی و تجاری سازی پارک ملی علوم وفناوری های نرم و صنایع فرهنگی افزود: باید گفت صنعت گردشگری به عنوان یکی از مولفه های مهم فرهنگی در هیچ مدل مطالعاتی فرهنگی ارائه نشده است که دلیل آن به جایگاه گردشگری در کشورها بر می گردد.

شهرابی افزود: آن چیزی که به عنوان فرهنگ و خروجی فعالیت های فرهنگی به دست می آید از رفتارهای انسانی و تعاملات اجتماعی و ارتباطی است که انسان ها با یکدیگر دارند. حلقه ارتباطی که میان صنایع فرهنگی و گردشگری وجود دارد مولفه ای به نام فرهنگ است که می تواند در قالب یک گونه در حیطه گردشگری خود را نشان دهد.

به گفته این کارشناس، گردشگری خود فعالیتی است که باعث توسعه صنایع فرهنگی شده است. در آمارهای رسمی شاخه ای به نام گردشگری فرهنگی نمی بینیم اما برخی معتقدند گردشگری خود جزئی از صنعت فرهنگی است و برخی دیگر معتقدند گردشگری به قدری مقیاس بزرگی دارد که صنایع فرهنگی در دل آن جای دارد.

شهرابی گفت: گردشگری و صنایع فرهنگی نقاط مشترک زیادی دارند و هر دو نا ملموس هستند و محصولاتی را ارئه می دهند که قابل لمس شدن نیستند. بنابراین صنعت گردشگری و صنایع فرهنگی در اصل یک هدف واحد دارد اینکه در صورت وجود زمینه های استاندارد موجود هر دو به توسعه اقتصادی منجر می شوند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *