مراسم امضای تفاهم نامه بین پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی با اتحادیه پوشاک روز گذشته با حضور دکتر محمد حسین ایمانی خوشخو رئیس این پارک ملی و ابوالقاسم شیرازی رئیس اتحادیه پوشاک تهران در محل پارک برگزار شد.
دکتر محمد حسین ایمانی خوشخو در این مراسم با اشاره به اینکه در شرایط فعلی جامعه گفت: کرونا هرروز درحال بدتر شدن است و دنیا اینگونه دورانی را تجربه می کند که در جنگ و گریز است.بنابراین در شرایط فعلی چنین هم اندیشی و رویدادهایی می تواند منشا بسیاری از اتفاقات خیر و خوش برای جامعه باشد و امیدواریم از این تفاهم نامه قراردادهای خوبی بیرون بیاید.
رئیس پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی در ادامه افزود: به عقیده من هر جا حتی اگر رکود هم باشد میتوانیم رونق ایجاد کنیم و این مهم از فرهنگ ریشه می گیرد اینکه بخواهیم دست روی دست بگذاریم و بگوییم چه میشود و چه نمیشود، نتیجه ای برای کشور به همراه ندارد و باید قدم برداریم تا به کشور کمک کنیم.در همین راستا برآن شدیم تا نخستین شهر خلاق را با همکاری دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری_صنعتی و ویژه اقتصادی در کیش دایر کنیم.
فرهنگ بزرگترین و مهمترین ابزار دیپلماسی عمومی
ایمانی تاکید کرد: باید به دنبال این باشیم که بلاخره کرونا تمام میشود و باید به فکر پسا کرونا باشیم و در جایی قرار بگیریم که پسا کرونای صفر نداشته باشیم، بلکه تا حدودی کار را جلو برده تا بتوانیم راحت به نتیجه برسیم. درست است که دوران کرونا سخت است اما پسا کرونا اگر تسلیم شویم و دست روی دست بگذاریم پسا کرونای سخت تری خواهد بود.
وی افزود:این مهم که در فرهنگ و هنر پویایی وجود دارد و هیچ وقت درجا نمیزند،حتی اگر سخت ترین موانع پیش رویش باشد را نباید از یاد برد.در واقع می توان گفت فرهنگ بزرگترین و مهمترین ابزار دیپلماسی عمومی است و باید از ویژگیهای آن استفاده کنیم.
دبیر شورای هنر شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: بنابراین فرهنگ خاصیت خود را در چنین شرایطی نشان میدهد که کشور در شرایط سخت اقتصادی قرارگرفته است.در همین راستا پوشاک نیز با فرهنگ عجین شده ، زیرا اگر بخواهیم فرهنگ و هنر را از پوشاک بگیریم شاید به سمت جوامع بدوی برویم که در مبازره با طبیعت خود را می پوشاندند. وقتی اسم فرهنگ و هنر می آید پوشاک معنی پیدا می کند. حتی در گردشگری نیز ما پوشاک را جذبه فرهنگی و گردشگری میدانیم.
ایمانی خاطرنشان کرد: بسیاری از گردشگران در مناطق روستایی جذب لباس . فرهنگ . هنر زنان و مردان روستایی مان می شوند، چرا که دریایی از رنگ ، هنر و اصالت را می توان در آن دید.
رییس پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی عنوان کرد : همانطور که معماری را نیز باید جزیی از فرهنگ دانست، زیرا اگر فرهنگ و هنر را از معماری مان بگیریم دیگر از آن چیزی نمیماند ؛ انگار روح را از جسم گرفته ایم. آنچه که معماری را یکی از شاخه های هویت و مناطر زیست میکند آن هنر است.
رئیس پارک ملی علوم وفناوری های نرم و صنایع فرهنگی نیز افزود: براین مبنا امروز خوشحالیم که به عنوان تنها پارک ملی در حوزه فرهنگ و هنر در کشور توانسته ایم دامنه کارهایمان را به سمتی ببریم که هم هنر و هم اقتصاد در آن باشد.
وی تاکید کرد: جمله ای از رهبرمعظم انقلاب وجود دارد که شاید کمترکسی به آن توجه کرده باشد که میفرمایند:
«ارتقاء کمی و کیفی مصرف و تولید محصولات و کالاهای فرهنگی جز با سیاستگذاریهای درست و اقدام پیگیر و مستمر و به صحنه آوردن همه ظرفیتهای ملی این عرصه، ممکن نخواهد شد. بازمهندسی ساختار فعالیتها و مدیریتهای فرهنگی با چنین رویکردی لازمه موفقیت در این آوردگاه تاریخی فرهنگی است.»
ایمانی تاکیدکرد: زمانی که این صحبت را رهبر فرموند به این نتیجه رسیدیم که ما نمیخواهیم فقط حمایت کنیم و فعالیتی کرده باشیم، ما به دنبال خلق هستیم تا به اهالی فرهنگ و هنر بگوییم پوشاک در هنر قد افراشته می کند؛ هنر فقط سینما و موسیقی نیست، پوشاک نیز هنر است تاجایی که چون نقش اجتماعی واقتصادی بازی میکند شاید فراتر از آن نیز باشد بنابراین شما در صحنه و ما در کنار شما می کوشیم.
رئیس پارک ملی علوم،فناوری های نرم و صنایع فرهنگی عنوان کرد: یقین بدانید سه راس مثلث هنر ،فرهنگ و پوشش را در این جا میتوانیم شکل دهیم و این اتفاق مثبتی در کل کشوری خواهد بود که منابع سنتی آن روبه اتمام است.
وی افزود:حتی اگر تحریم ها هم برداشته شود باید دانست نفت رو به اتمام است و دنیا از منابع فسیلی فاصله گرفته است، در چنین شرایطی باید دنبال چاه های نفتی جدیدی بگردیم که هم بازار داشته باشد و هم به خارج وصل نباشد که یکی از آن چاه های نفتی بزرگ تمام نشدنی پوشاک است و می توانیم ثابت کنیم راههای جدیدی برای توسعه کشور وجود دارد.
در ادامه ابوالقاسم شیرازی رئیس صنف پوشاک تهران ضمن اشاره به شرایط دشواری که شیوع ویروس کرونا برای صنف تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک در سراسر کشور رقم زده، ابراز امیدواری کرد که راه اندازی این مرکز میتواند از یک سو به اشتغالزایی پایدار در صنعت تولید پوشاک کمک کرده و پاسخگوی نیاز داخلی به دانش، پژوهش و تحقیق و توسعه در این حوزه باشد و از سوی دیگر از بُعد فرهنگی مشکل جهت دهی به ترندهای مُد را حل کند.
شریف رضوی ایدهپرداز و مجری پروژه نیز ضمن اشاره به این موضوع که محور اصلی این طرح ایدهپردازی لباس آینده و فناوریهای پوشیدنی است تلاش برای راهاندازی این مرکز را، عمل به بیانیه گام دوم انقلاب مقام معظم رهبری در زمینه تمدنسازی و استفاده از پتانسیل جوانان متعهد و با انگیره کشور دانست و ضمن بر شمردن مزیتهای راهاندازی مرکز برای کمک به جهش تولید و اشتغالزایی، از حمایت اتحادیه صنف پوشاک تهران و پارک ملی علوم، فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی برای حمایت از راهاندازی این طرح تشکر کرد.
گفتنی است، دراین مراسم از طرح مرکز نوآوری مد و لباس(مُدارا) و همچنین طرح جشنواره مد، لباس و طراحی با عنوان آینده و فناوری درپوشیدنی ها-بهار 1400 رونمایی شد تا این اقدامات بتواند مبدایی برای بهترین اتفاقات در حوزه مدو لباس باشد.
بدون دیدگاه