فرهنگ ما ظرفیت درآمد زایی دارد


معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی با اشاره به این که فعالیت های جدید برای شروع نیاز به حمایت دارند، عنوان کرد: اگر دولت برخی از هزینه های خود را صرف این فعالیت ها و استارت آپ های کوچک کند قطعا نتیجه بخش خواهد بود.

عیسی علیزاده معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی در گفت و گو با سیناپرس  عنوان کرد: شاید زمانی مقوله اقتصاد فرهنگ و اقتصادی شدن فعالیت های فرهنگی امری دور از ذهن بود و همیشه اینطور احساس می شد که برای فرهنگ باید هزینه کرد ولی در سال های اخیر ایجاد پارک های فناوری، استارت آپ ها و مراکز رشد نشان داد غنی بودن فرهنگ ما چه در حوزه گردشگری و چه در حوزه تولید علم، نشر، سینما، تئاتر و… می تواند ظرفیتی را ایجاد کند تا در عین پایبند بودن به سیاست های فرهنگی، درآمد زا نیز باشیم.

وی افزود: یکی از دغدغه های اصلی نسل جوان و عدم اقبال آن ها به برخی مسائل فرهنگی مباحث اقتصادی است؛ اگر فرد بداند در عین این که می تواند با انجام فعالیت های فرهنگی مشکلات معیشتی خود را نیز حل کند قطعا رویکردش نسبت به این مسائل تغییر کرده و گرایشش بیشتر می شود.

او همچنین در ادامه افزود: معرفی بین المللی این کسب و کارها نیز دارای اهمیت است. در این حوزه سال های زیادی باید تلاش کنیم تا محصولی را معرفی کنیم اما اگر محصول ما به گونه ای باشد که افراد از کشور های دیگر علاقه مند به استفاده از آن باشند به نوعی سیاست فرهنگی نیز تامین شده است.

به روز بودن نیز امری مهم است؛ فرهنگ تغییر می کند اما متاسفانه سیاست های فرهنگی ما تغییر نمی کند و وقتی مخاطب جذب محصول نمی شود یعنی باید بخشی از فعالیت‌ خود را تغییر دهید. لذا ما ناگزیر هستیم که به مبحث فناوری نرم و صنایع فرهنگی توجه کنیم ولی باید بتوانیم با رقبای خود رقابت کنیم. درواقع توجه به این موارد مهم است.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی با اشاره به این که فعالیت های جدید برای شروع نیاز به حمایت دارند، عنوان کرد: اگر دولت برخی از هزینه های خود را صرف این فعالیت ها و استارت آپ های کوچک کند قطعا نتیجه بخش خواهد بود.

عیسی علیزاده در پایان گفت: نمایشگاه حلقه آخر برای معرفی کسب و کار های جدید است، در عین این که لازم است ولی کافی نیست. در عرضه قرار دادن اثر سبب می شود استارت آپ ها وجوه رقابتی خود و رقبای خود را بشناسند. همچنین نمایشگاه فضای رقابتی ایجاد کرده و از موازی کاری جلوگیری می کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *