نمایشگاه فناوری و صنایع فرهنگی،محفلی برای اهالی فرهنگ


به گفته دبیر نخستین «فناوری و صنایع فرهنگی»  تاکنون چنین رویدادی فقط به صورت جزیره ای برگزار شده است، اما هدف پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی این است که در تمامی صنوف صنایع فرهنگی تجمیع صورت گیرد.

سوده صوفی، دبیر نخستین نمایشگاه «فناوری و صنایع فرهنگی» در گفتگو با خبرنگار سیناپرس درباره رویدادهای مهم این نمایشگاه گفت: با توجه به اینکه محور اصلی نمایشگاه «فناوری و صنایع فرهنگی» توسعه اقتصادی این نوع صنایع است، رویکرد ما هم در این نمایشگاه محور تقویت تجاری سازی تولیدات فرهنگی و هنری می چرخد. با توجه به این موضوع، مدعوین این نمایشگاه انتخاب شدند.

وی با اشاره به دعوت شدگان در نخستین نمایشگاه «فناوری و صنایع فرهنگی» افزود: گفتنی است، دعوت شدگان اغلب از سیاستگذاران کلان کشوری هستند؛ چراکه آن ها در اغلب تصمیم گیری های کشور نقش مهمی دارند. بنابراین با وجود ظرفیت هایی که در بحث صنایع فرهنگی وجود دارد، این افراد باید با این ظرفیت ها آشنا شوند تا ذهنیت دقیق تری پیدا کنند. البته تاکنون چنین رویدادی به صورت جزیره ای برگزار شده است، اما هدف پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی از برگزاری چنین نمایشگاهی این است که در تمامی صنوف صنایع فرهنگی، هنری و دستی تجمیع صورت گیرد؛ در حقیقت می خواهیم با توجه به فضایی که داریم به معرفی کامل تر به تمامی ظرفیت های خوب صنایع فرهنگی از جمله مد و لباس یا صنایع دستی و غیره بپردازیم. 

صوفی خاطرنشان کرد: از آنجایی که بسیاری از کشورها که در این زمینه درآمدزایی زیادی دارند و بخش زیادی از تولید خالص ملی آن ها به فروش آثار مرتبط با صنایع فرهنگیشان اختصاص پیدا کرده است، ما هم در تلاشیم در کشورمان با دخالت بخش دولتی و خصوصی سرمایه گذاری های موثری انجام شود این امر می تواند در کشور ما هم موفقیت آمیز باشد. 

به گفته دبیر نخستین نمایشگاه «فناوری و صنایع فرهنگی»، همانگونه که پیشتر هم اشاره شد، مدعوین با این نگرش و تصور دعوت شدند که تصمیم گیران دولتی تصویر دقیقی از ظرفیت های این حوزه پیدا کنند.

وی با اشاره به دعوت از اهالی بازار و تجارت گفت: از آنجایی که در بحث تجاری سازی فعالیت می کنیم، یک سری دیگر از مدعوین در این نمایشگاه اهالی بازار و تجارت در حوزه های مختلف هستند. در حقیقت ما برای قرارگیری در فرآیند تجاری سازی، لاجرم باید نگاه جدی تری به بازار هم داشته باشیم تا بتوانیم با بازارهای موجود ارتباط برقرار کنیم یا اینکه بازارهای جدیدی ایجاد کنیم؛ به همین دلیل برخی از مهمانان و بازدیدکنندگان از این نمایشگاه تجار و روسای بازرگانی هستند. 

صوفی گفت: علاوه بر دعوت افراد گفته شده، در تلاش هستیم که برخی از سفیران کشورهای مختلف را به این نمایشگاه دعوت کنیم، چراکه بعضی از  هنرمندان توانسه اند آثار خود را در کشورهای خارجی عرضه کنند، اما این فرآیند به صورت فردی و پراکنده بوده است و تاثیر زیادی در مقیاس وسیع تر در بحث صنایع فرهنگی نداشته است. گفتنی است، تا وقتی در یک بستر دولتی و کلان مطرح نشود به درآمدزایی هم نمی رسد. 

وی تاکید کرد: سهم درآمدی که صنایع فرهنگی به ویژه صنایع دستی از تولید خالص ملی در کشور دارد بسیار ناچیز است. بنابراین باید اهالی بازار، مدیران تصمیم گیر و تولیدکنندگان در نمایشگاه دورهم جمع شوند تا سه ضلع این مثلث کامل شود و  شرکت کنندگان با مدیران ارشد و اهالی بازار و سرمایه گذاران متصل شوند. 

این فعال فرهنگی، با اشاره به رویدادهای برگزار شده در حین نخستین نمایشگاه «فناوری و صنایع فرهنگی» گفت: در حین نمایشگاه با توجه به اینکه بحث توسعه اقتصادی صنایع فرهنگی یک بحث چالشی است و اختلاف نظرهای زیادی در آن وجود دارد، اما در بحث کلان کشوری به عنوان چالش در نظر گرفته نمی شود. به همین دلیل نشست های تخصصی در حوزه صنایع فرهنگی برای فعال تر شدن استارتاپ ها و مطرح شدن چالش ها در یک مقیاس وسیع در این زمینه برگزار می کنیم.

به گفته صوفی، دو نشست تخصصی درمورد فناوری و رسانه در حین این نمایشگاه برگزار می شود که به طور قطع چالشی خواهد بود؛ همچنین نشستی هم درباره فناوری در انیمیشن برای علاقه مندان و برخی رویدادها هم برای جذب سرمایه گذار برای شرکت کنندگان برگزار می شود. 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *