تحلیل و بررسی ظرفیت‌های فرهنگی در مدیریت بحران پساکرونا


وبینار تخصصی «تحلیل و بررسی ظرفیت‌های فرهنگی در مدیریت بحران پساکرونا» به میزبانی معاونت پژوهشی دانشگاه شهید بهشتی و سخنرانی جناب آقایان دکتر محمدحسین ایمانی خوشخو (رییس پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی و دبیر شورای هنر شورای عالی انقلاب فرهنگی) و دکتر حمیدرضا بابایی (دکترای تخصصی توسعه اجتماعی و عضو هیأت علمی جهاددانشگاهی) روز دوشنبه 19 خرداد 99 ساعت 16 به صورت مجازی برگزار شد.

محمدحسین ایمانی خوشخو ضمن تأکید به مشکلات ناشی از شرایط کرونا در کشور، گفت: مسائل اقتصادی، روانی و اجتماعی از جمله عدم اعتماد، ترس و اضطراب و کاهش تاب آوری اجتماعی از جمله موضوعاتی است که جامعه تا مدت های مدیدی با آنها دست به گریبان خواهد بود. وی با اشاره به اهمیت فرهنگ در جامعه، فرهنگ را به ماننند مایع سیال و روانی تعبیر کرد که قابلیت جای گیری و شکل گیری در هر ظرفی را دارد. از این رو این ظرفیت دهی نیازمند برنامه ریزی و دانستن اهمیت این مسئله به عنوان یک راهکار عملیاتی است.

وی با اشاره به توسعه فعالیت‌های فرهنگی به صورت مجازی و شکل‌های گوناگون غیرحضوری از جمله اکران آنلاین فیلم‌های سینمایی، کنسرت‌های موسیقی آنلاین، بازی‌ها، نرم‌افزارها و… در دوران کرونا، مدیریت فرهنگی را اصل مهم چه در رفع بحران و چه شرایط معمول و عادی به عنوان اقدام توسعه اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگ کشور بیان کردند. رییس پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی نقش درآمدزایی فرهنگ را در کنار نقش درمانی آن مطرح کرد و دنیای امروز را دنیای فرهنگ نامید.

حمید رضا بابایی در ادامه نشست با اشاره به انجام طرح تحقیقاتی بررسی ظرفیت‌های فرهنگی در شرایط پساکرونا در پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی، عصر حاضر را دوره صنایع خلاق و فرهنگی بیان کرد که فرهنگ، نقش عمده ای را در توسعه همه جانبه جوامع ایفا نموده است؛ از این رو فرهنگ را به عنوان یک زبان ارتباطی مهم میان ملل مطرح نمود.

عضو هیأت علمی جهاددانشگاهی با اشاره به تغییراتی که در سبک رفتارهای اجتماعی ناشی از کرونا در جهان به وجود آمده است، شرایط کرونایی را موقعیت پیش روی جهان فعلی تا حدود دو سال آینده دانست و نگرش سیستمی و نظام‌مند را با رویکرد پایداری در بهبود شرایط موجود مهم و ضروری بیان کرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *