نمایشگاه آثار سوخته نگاری موسسه ملی فرهنگی هنری سوخته‌نگاری ایران با عنوان «شوق وصل» افتتاح شد


نمایشگاه آثار سوخته‌نگاری مؤسسه ملی فرهنگی هنری سوخته‌نگاری ایران (چند منظوره) با عنوان «شوق وصل» روز چهارشنبه 1 مرداد 99 در پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی افتتاح شد.

نمایشگاه آثار سوخته‌نگاری مؤسسه ملی فرهنگی هنری سوخته‌نگاری ایران (چند منظوره) با عنوان شوق وصل به مناسبت آغاز ماه ذی‌الحجه و سالروز ازدواج ملکوتی امیرمومنان علی (ع) و ام ابیها فاطمه الزهرا (س) از اول مرداد ماه در محل پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی با حضور دکتر محمدحسین ایمانی خوشخو رییس پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی، دکتر محمد رسولی مدیر موسسه مطالعاتی بزرگمهر حکیم، دکترآرش  نورقربانی مدیرعامل سامانه بوکبال، دکتر جعفر صابری مدیر تلویزیون‌های اینترنتی بین‌المللی و مدیر مؤسسه فرهنگی انتشاراتی آشتی، دکتر قلندری مسئول بخش فرهنگی اداره ارشاد تهران، دکتر نسرین تیموریان و مدیران فرهیخته فرهنگی کشور افتتاح شد.

استاد مرتضی نداف مؤسس و مدیر عامل مؤسسه فرهنگی هنری سوخته‌نگاری ایران با تشریح طرح و برنامه‌های توسعه و گسترش امر تولید و فروش محصولات هنری کاربردی خواستار حمایت همه جانبه مسئولین مرتبط با کار و تولید شد؛ چرا که به گفته وی طرح ملی «کار و برکت» توانایی این را دارد در هر شهر هزار نفر را وارد بازار کار نوین با رویکرد رونق اقتصادی و صادرات نماید.

وی  اظهار کرد: قصد داریم با همکاری دانشگاه علم‌ و فرهنگ و پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی بستری فراهم آوریم که بتوانیم در بحث فروش منسجم و گسترده رونقی به جهش تولید آثار هنری در داخل و خارج از کشور بدهیم که مستلزم همکاری لازم نهادهای ذیربط است تا این امر اجرا گردد.

مؤسس و مدیر عامل مؤسسه فرهنگی هنری سوخته‌نگاری ایران درباره هنر نوین سوخته‌نگاری بیان کرد: هنر نوین سوخته‌نگاری، تکامل یافته هنری کهن است که در سیر زمان به جایگاه واقعی و شایسته خود رسیده است؛ یافته‌های دوران ایران باستان نشان می‌دهد که در حدود 4 هزار سال پیش روی استخوان پای یک عقاب، نگاره و نقوشی حک شده که به نظر می‌رسد با فلزی داغ روی آن ایجاد شده است؛ طبیعتاً این هنر روی چوب نیز به کار می‌رفته است اما اکنون اثری در دسترس نیست. در حدود 500 سال پیش شیوه‌ای دیگر که با آتش مستقیم بوده نیز انجام شده است که با دمیدن در چراغ‌های پیه‌سوز و با حرارت آتش روی چوب نقش ایجاد می‌کردند. به این صورت که ابتدا نقشی فلزی به شکل مشبک روی چوب می‌گذاشتند و قسمت‌های خالی آن، نقش سوخته به خود می‌گرفته است.

وی درباره شیوه انجام هنر سوخته‌نگاری در دوران معاصر اذعان کرد: در دوران معاصر با همان شیوه قدیم یعنی با داغ کردن فلز روی چوب به خصوص روی سازها حک می‌کردند که به آن «داغی» می‌گفتند؛ همین مهرهایی که روی سازها وجود دارد از همان دوره به جا مانده است؛ من در ابتدای شروع به این هنر با درفش و آتش سوخته نگاری روی نی را انجام می‌دادم. مراحل تکامل این سبک پس از عصر صنعتی و ساخت دستگاه هویه برقی، هنر سوخته‌نگاری با کمک این دستگاه انجام شد؛ سبک نوین هنر سوخته‌نگاری در دنیا تازگی دارد و در اروپا و امریکا از این هنر اصیل ایرانی استفاده می‌کنند.

موسسه سوخته نگاری ایران با پشتوانه و تجربه فعالیت در طراز جهانی با سابقه ۲۷ سال خدمت به فرهنگ و هنر کشور، در زمینه‌های آموزش و تولید آثار فاخر هنری توانسته است جمع کثیری از علاقمندان را در اقصی نقاط کشور مورد حمایت قرار دهد. نه تنها در بحث هنری بلکه در زمینه‌های علم و فناوری‌های دیجیتال و صنایع فرهنگی نیز فعالیت دارد.

وی با اشاره به برنامه‌های پیش رو و در دست اجرا، به بحث تخصصی مشاوره‌های کسب و کار، مشاوره خانواده، اقتصاد هنر، فرهنگ و هنر، ادیان و مذاهب اسلامی، کتاب، فضای مجازی، آی تی، نخبه‌پروری و روان‌درمانی هنری اشاره و اضافه نمود که در این برنامه‌ها دکتر آیت پیمان دبیرکل مجمع جهانی شیعه‌شناسی و رییس دبیرخانه دین‌پژوهان کشور، دکتر ایمان مصدری مدیر عامل سازمان متخصصین و مدیران ایران، مهندس غلامحسین گلی کارشناس نوسازی و تحولات اداری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و کارشناس روابط عمومی، خانم فاطمه  نداف دانشجوی دکتری مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی و نخبه دانشجویی از آکادمی علوم و فنون کشور، مهندس حسین یغمایی نخبه آی تی کشور مستقر در کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان رضوی، مهندس شهناز جعفریان متخصص فناوری اطلاعات و فرمانده اسبق بسیج بانوان و راهیان نور لویزان، دکتر نسرین تیموریان مشاور عالی ارتباطات و دبیر آموزشی و توسعه پژوهش، دکتر عباس شوکتی مشاور کسب و کار و اصناف ، همکاری دارند که وجود این افراد با پتانسیل‌های منحصر به فرد، به فضل الهی به یاری فرهنگ و هنر کشور آمده است تا بار عظیمی از مدیریت فرهنگی را به دوش بکشد و خدمتگزار جوانان آینده‌ساز کشور باشد.

گفتنی است در پایان مراسم، دکتر ایمانی خوشخو، رییس پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی، حکم انتصاب دکتر نسرین تیموریان را به سمت مشاور عالی ارتباطات و دبیر آموزشی و توسعه پژوهش در مؤسسه ملی فرهنگی هنری سوخته‌نگاری ایران  را  از طرف مدیرعامل  موسسه سوخته نگاری ایران تقدیمشان نمود. 

هدف از برپایی این گالری و نمایشگاه حمایت از هنرمندانی است که در نقاط دور دست کشور با مؤسسه همکاری داشته‌اند و آموزش دیده‌اند و فعالیت‌هایشان به جامعه کمتر معرفی شده و پتانسیل خوبی برای بهبود آثارشان وجود دارد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *