مراسم اختتامیه و تقدیر از برگزیدگان دومین دوره جایزه ملی تعالی صنعت گردشگری روز سهشنبه 15مردادماه در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد.
به گزارش پارک ملی علوم و فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی این مراسم با حضور رئیس دانشگاه علم و فرهنگ، رئیس پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی، معاون وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و جمعی از فعالان و دست اندرکاران حوزه گردشگری برگزار شد.
در ابتدای این مراسم رئیس دانشگاه علم و فرهنگ ضمن خوشامدگویی به حاضران با تبریک چهلمین سالگرد تاسیس جهاددانشگاهی گفت: هم دانشگاه علم و فرهنگ و هم پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی زاییده این مجموعه است که تا کنون توانسته اتفاقات خوبی را رقم زده و خدمات خوبی را به جامعه و مردم ارائه دهد.
دکتر سیدسعید هاشمی افزود: از همه دست اندرکاران این برنامه که در چنین شرایط سختی با رعایت پروتکل های بهداشتی همت کرده و توانسته اند این مراسم را به سرانجام برسانند کمال تشکر را دارم.
وی تصریح کرد: قطعا برگزاری این مراسم به تعالی، توسعه و رشد صنعت گردشگری کمک کرده و رقابت و ارزیابی در این مسیر کیفیت کار را افزایش خواهد داد.
برگزاری این مراسم صرفا کار یک سازمان و دستگاه نیست
رییس پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی از دیگر سخنرانان این مراسم با بیان اینکه تلاش همکاران، اساتید، کارشناسان و متخصصانی که با ما همکاری کردند ستودنی است، گفت: برگزاری این مراسم در شرایط فعلی کار سختی بود که بالاخره به سامان رسید و اکنون در خدمت همه عزیزان هستیم.
دکتر محمدحسین ایمانی خوشخو ادامه داد: برگزاری مراسم جایزه تعالی صنعت گردشگری صرفا کار یک سازمان و دستگاه نیست، با یک بررسی اجمالی درمی یابید سایر کشورها به صورت جمعی و مشارکت همه دستگاه ها این کار را انجام می دهند.
وی ادامه داد: این در حالیست که این مراسم بدون هیچ گونه فعالیت مدیریتی دولتی و با همراهی تیم تخصصی متشکل از کارشناسان ارشد انجام شده که با فراغ بال و دقت ارزیابی ها را انجام دادند و امروز شاهد اعلام نتایج آن هستیم.
رئیس جایزه ملی تعالی صنعت گردشگری افزود: امیدوارم این حرکت مسیر روبه رشدی را طی کند و شاهد آن باشیم مردمی که از خانه ماندن و شرایط کرونا خسته شده اند و منتظر فرصتی هستند که بعد از این بحران به شکل انفجاری راه بیفتد، اتفاقات خوبی را تجربه کنند.
وی اظهار کرد: در این دوره تعداد متقاضیان و سطح کیفی بنگاه های شرکت کننده در ارزیابی بسیار افزایش یافته است. ضمن اینکه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، انجمن گردشگری الکترونیک، کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی، اساتید فعال در بخش های مختلف این حوزه و… نیز در این راستا همراه ما بودند.
رئیس جایزه ملی تعالی صنعت گردشگری تصریح کرد: تایید جامعه تخصصی کشور انگیزه همکاران ما را برای انجام این حرکت بیشتر کرد. بنابراین، امیدواریم پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی بتواند به عنوان یک پارک ملی فعالیت های مثبت در حوزه گردشگری را به نحو احسن انجام دهد.
ظرفیت های بی نظیر کشور در ایجاد اقتصاد نوظهوری به نام گردشگری
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز در یک گفتگوی ویدئویی پیغام زیر را اعلام کرد:
«در ابتدا ایام پرخیر و برکت عید غدیر و همچنین عید گذشته قربان را به همه شرکت کنندگان، برگزیدگان و برگزارکنندگان این همایش ارزشمند تبریک و تهنیت می گویم.
این رویداد ارزشمند کمک خواهد کرد که ما در کنار افزایش سطح کمی، سطح کیفی خدمات گردشگری را ارتقا دهیم. روند سرمایه گذاری و پروژه های در حال اجرای بخش گردشگری در سال های اخیر به شدت افزایش پیدا کرده، به گونه ای که بالغ بر دوهزار و 400 پروژه در کشور با سرمایه گذاری مردم در حال اجراست. از این تعداد حدود 600 پروژه مربوط به هتل است که آینده را بسیار امیدوارکننده نشان داده و این پیام را منتقل می کند که سرمایه گذاران آینده گردشگری کشور را آینده مناسب و پرسودی می دانند.
کشور ما با ظرفیت های بی نظیر تاریخی و طبیعی انصافا یک فرصت و ظرفیت بی نظیری را برای ایجاد یک اقتصاد نوظهور به نام گردشگری دارد. این اقتصاد، اقتصادی مردم پایه است. یعنی عمده فعالیت های گردشگری به دوش فعالان این حوزه در غیر دولت قرار داشته و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به نمایندگی از دولت وظیفه سیاستگذاری، حمایت و هدایت را برعهده دارد که نشان از یک ظرفیت بسیار خوب برای ایجاد یک اقتصاد جدید در کشور است.
ما نمی گوییم گردشگری جایگزین نفت شود، اما واقعا گردشگری می تواند به اقتصاد اول کشور تبدیل شده و به جای استفاده از منابع زیرزمینی و منابع خام کشور مسیری راحت برای درآمد و ایجاد اشتغال با بهره گیری از ظرفیت های تاریخی و طبیعی موجود را در قالب گردشگری ایجاد کند.
صنعت گردشگری با یک بحران بزرگ و بیماری به نام کرونا که به این حوزه آسیب زد مواجه شده، این در سطح دنیا یک واقعیت است، اما آیا کرونا می تواند گردشگری را متوقف کند؟ قطعا نمی تواند.
کرونا برای ما تجربه ای جدید در راستای مواجهه با بحران هاست که در همه جای دنیا به فعالان حوزه گردشگری نحوه مواجه شدن با یک بحران را می آموزد؛ خداروشکر دولت ها این موضوع را به فرصتی برای برنامه ریزی بهتر تبدیل می کنند.
حتما فعالان گردشگری روش مواجهه با این بحران بزرگ را پیدا خواهند کرد. کمااینکه اقداماتی که تا کنون در همه جای دنیا و در ایران نیز انجام شده نشان از آن دارد که حتما با برنامه ریزی مناسب موفق خواهیم شد و با اقدامات پیش رو می توانیم از این بحران عبور کنیم.
به نظر می رسد صنعت گردشگری، متوقف ناشدنی است. همه کارشناسان اقتصادی در دنیا در پیش بینی روند تحولات اقتصاد جهانی، برای خیلی از بخش های پر رونق امروز، تغییرات و تحولاتی را در آینده پیش بینی می کنند. بالاخره تکنولوژی در حال پیشرفت است و هوشمندسازی در میان دولت ها به عنوان یک بخش مهم مورد نظر قرار گرفته و این موضوع حتما تغییر و تحولاتی را در بخش های اقتصادی دنیا ایجاد خواهد کرد.
اما بخشی که پیش بینی می شود همچنان روند رو به جلوی خود را با وجود ارتقای تکنولوژی و هوشمندسازی طی می کند و هرچه رفاه اجتماعی در دنیا پیشرفت می کند موجب رونق آن می شود، بخش گردشگری است که یکی از مزیت های ذاتی کشور است. انشاالله با پرداختن ویژه به آن بتوانیم از مزایای بیشتری استفاده کنیم.
سال 97 را با یک تحول بزرگ در صنعت گردشگری کشور طی کردیم، آمارهای فزاینده ورود گردشگر به کشور را گویای آن است. سال 98 علیرغم همه اتفاقات ناخوشایندی که می توانست برای صنعت گردشگری تهدید باشد، اتفاقات بسیار مهمی در کشور روی داد، گرچه این روند رو به رشد کاهش پیدا کرد، اما همچنان به صورت مثبت ادامه داشت.
انشالله که بتوانیم با برگزاری چنین همایش هایی سطح کیفی خدمات گردشگری در کشور را هم ارتقا دهیم. بی شک ادامه سرمایه گذاری ها و اجرای پروژه های حوزه گردشگری به همراه ارتقای سطح خدمات در بخش های موجود گردشگری می تواند کشور را به نقطه مطلوبی در سطح گردشگری جهانی قرار دهد.
حتما خواهیم توانست در آینده ای نه چندان دور سهم خود را متناسب با ظرفیت های موجود در کشور از درآمدهای گردشگری در سطح دنیا به دست بیاوریم و انشاالله با کمک شما برگزارکنندگان چنین همایش هایی بتوانیم سطح کیفی را هم ارتقا دهیم.
مجددا از همه عوامل و برگزارکنندگان این همایش تشکر و تقدیر کرده و به برگزیدگان این همایش تبریک می گویم. امیدوارم با یاری خدا در کنار هم و دست به دست هم شاهد روزهای بهتری برای صنعت گردشگری کشور باشیم و کمک کنیم کشور عزیزمان از مزایای این صنعت بزرگ برخوردار شود.»
شرح فرآیند تخصصی مورد تایید شورای راهبردی
رییس کمیته فنی جایزه تعالی صنعت گردشگری نیز با بیان اینکه از سال 97 برگزاری مراسم مربوط به این جایزه ملی شکل گرفت، گفت: دور دوم این جایزه هم با اندکی تاخیر به دلیل شیوع کرونا امروز(سه شنبه) برگزار شد که جا دارد از تک تک دست اندرکارانی که در برگزاری این مراسم نقش داشتند، تشکر کنم.
دکتر علیرضا یاوری فر ادامه داد: در سال 98 شورای راهبری طی جلساتی روش ها، دستورالعمل ها و سیاست های کلان این رویداد را تدوین کرده و به دبیرخانه ارسال کردند، کمیته فنی هم نسبت به مدل جایزه جلساتی را برگزار کرده و اصلاحاتی را اعمال کرد.
وی تصریح کرد: کمیته فنی به ویژه کمیته ارزیابان بیش از 10 جلسه تشکیل دادند که در پس زمینه تمام فعالیت ها، فرآیند برگزاری این مراسم شکل گرفت و توانست نزدیک به 10 ارزیاب جدید را به ارزیابان ما و 24 بنگاه را به عنوان پیشکسوت که با حضور خود به این جایزه اعتبار دادند، به این مجموعه اضافه کند.
یاوری فر بیان کرد: سرانجام، در اردیبهشت ماه سال جاری که فضا با تجربه و دانش بیشتری شکل گرفت و آرامش نسبی حاکم شد، 24 اظهارنامه به دبیرخانه ارسال و در دست ارزیابی انفرادی قرار گرفت و سپس جلسات اجماع نقطه نظرات و رای ها نیز برگزار شد.
وی تاکید کرد: سرانجام، نتایج ارزیابی به شورای راهبردی گزارش شده و در نهایت امتیازات برای این 24 شرکت نهایی شده و کل فرآیند تخصصی که مورد تایید شورای راهبردی بود، با دقت انجام گرفت.
لزوم توجه به تعالی و کیفیت صنعت گردشگری
معاون وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که از دیگر سخنرانان این مراسم بود با تاکید بر اینکه در ارائه خدمات به گردشگران مواردی وجود دارد که باید به آنها دقت کنیم، گفت: موضوع استانداردسازی و ارزیابی خدمات در صنعت گردشگری موضوع جدیدی است که از حیث ضابطه نویسی و ارزیابی خیلی به آن پرداخته نشده است.
دکتر ولی تیموری اظهار کرد: اغلب ضابطه های موجود بر موارد فنی و ساختمانی از قبیل اسکلت بندی، فضا، مساحت و… بوده است. اما در این مدت با رویکردی کیفیت محور به سمت کیفیت در حوزه تجهیزات و خدمات رفتیم که در مشتری احساس رضایت ایجاد کند.
وی عنوان کرد: با تکیه بر کلمه تعالی در نظر داشتیم بر بعد اخلاقی نیز تمرکز کنیم. از این رو ارزش های اخلاقی در صنعت گردشگری و ضوابط مربوط به توسعه پایدار و گردشگری در دسترس برای معلولان و جانبازان را اضافه کردیم. این در حالیست که تا قبل از سال 93 این بخش در صنعت گردشگری کشور وجود نداشت.
تیموری اظهار کرد: بخش دوم که آن را مد نظر قرار دادیم بحث خودارزیابی بود. به این معنا که مدیر یا کارشناس مجموعه به خدمات خود نمره دهد که این یکی از اقداماتی بود که سعی کردیم در فرآیند ارزیابی آن را لحاظ کنیم.
وی تصریح کرد: موضوع بعدی که به آن پرداختیم اختلاف در چارچوب نظام برندینگ بود که آن را به مرحله اجرا رسانده و هویت بصری و کلامی آن را مد نظر قرار دادیم. اکنون در فاز تدوین نظام استاندارد برندینگ هستیم.
معاون وزیر گردشگری ادامه داد: حال سوال این است که در این حوزه نشان ملی داریم این نشان را باید به چه کسی و با چه خدماتی ارائه کنیم؟ آیا هرکسی می تواند به این نشان دست پیدا کند؟ قطعا این خدمات تصویری از کشورمان ارائه می دهد و باید تلاش کنیم تصویری جذاب در ذهن مخاطبان ایجاد کرده و آن را حفظ کنیم. از این رو، این نشان باید در اختیار کسانی قرار بگیرد که حداقل ها را مد نظر قرار داده و خدمات با کیفیتی را ارائه کرده اند.
وی افزود: برگزاری چنین رویدادهایی اقدام ارزشمندی است. وقتی سالیان سال در حوزه گردشگری فکر و کار کردیم و اکنون در مرحله عمق دادن و کیفیت بخشیدن به خدمات هستیم باید کاری کنیم تا به فعالان این حوزه انگیزه دهیم تا این افراد وارد جریان شده و بخش مغفول مانده را جبران کنند.
تیموری بیان کرد: گردشگران معمولا با تصویری غیرواضح وارد ایران می شوند و با رضایت خارج می شوند، اما نباید به این موضوع غره شویم. چراکه، بخشی از آن به تصویر ذهنی که قبل از ورود به ایران داشته و با ورود به ایران متوجه نادرست بودن آن می شوند، برمی گردد.
وی تاکید کرد: بنابراین باید بیشتر روی کیفیت خدمات کار کنیم. این حوزه نیاز به فرهنگ سازی دارد و باید متوجه باشیم که گردشگر خارجی که سفرهای زیادی داشته هتل های پنج ستاره و سایت های گردشگری زیادی را تجربه کرده است. از آنجا که صنعت گردشگری یک صنعت بین المللی است باید مطابق با استانداردهای جهانی و در عین حال رعایت قوانین و ارزش های حاکم بر کشور در این حوزه فعالیت صورت گیرد.
تقدیر از برگزیدگان و ارزیابان ارشد
در ادامه این مراسم، از موسسه بین المللی المرتضی(ع)، دفتر امور بین الملل آستان مقدس حرم حضرت معصومه(س)، واحد بین الملل آستان مقدس حرم علی بن حمزه(ع) به عنوان برگزیدگام بخش گردشگری مذهبی، همچنین از هتل بین المللی قصرطلایی، هتل باغ مشیرالممالک، گروه هتل های هما، هتل هما احمدآباد مشهد، هتل هما شیراز، هتل بین المللی تبریز، هتل هما خیام مشهد، هتل پارسیان اوین، هتل هما تهران، هتل هما بندرعباس، خانه توریست زواره، هتل اورین به عنوان برگزیدگان بخش هتل ها و مراکز اقامتی تقدیر شد.
موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، مجموعه تاریخی، فرهنگی و مذهبی تخت فولاد و مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد در بخش موزه ها و مجموعه های فرهنگی، تاریخی، شرکت حمل و نقل ریلی رجا در بخش حمل و نقل گردشگری، شرکت هلدینگ گردشگری مارکوپلو، شرکت خدمات مسافرت هوایی جهانگردی و زیارتی و سلامت کاج نقره ای، شرکت خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی بعثت سیر ایرانیان در بخش شرکت های خدمات مسافرتی و جهانگردی نیز از دیگر برگزیدگانی بودند که در این مراسم از آنها تقدیر شد.
منطقه آزاد ارس و شرکت دهکده ساحلی نیز از برگزیدگان بخش خدمات گردشگری بودند. علاوه بر این، از دکتر علیرضا یاوری فر، دکتر عباس شیریان، دکتر احمد اثنی عشری، دکتر محمدرضا رضوانی، دکتر مرتضی احمدی، دکتر سیدمجتبی محمودزاده، دکتر محسن مردانی، مهندس جلیل حبیبی، مهندس وحید سائمی صدیق، دکتر بابک یاوری فر، پگاه یاوری فر نیز به عنوان ارزیابان ارشد تقدیر و قدردانی شد
بدون دیدگاه