دهکده صنایع خلاق راه اندازی می شود؛ ایجاد ۱۰ پردیس فناوری نرم در استانها


دکتر محمد حسین ایمانی خوشخو، رئیس پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی ایران در یک نشست خبری با خبرنگاران از راه اندازی دهکده صنایع خلاق با هدف جذب گردشگر و بازاریابی برای شرکت ها و فعالان حوزه صنایع خلاق و فرهنگی خبر داد و تاکید کرد که توسعه پارک پردیس های استانی در دستور کار این نهاد قرار دارد و تا پایان سال ۱۰ پردیس استانی دیگر نیزدر اقصی نقاط کشور زیر مجموعه پارک ملی فناوری‌های نرم فعالیت می‌کنند.

به گزارش سیناپرس، ایمانی خوشخو با اشاره به آغاز به کار نمایشگاه معرفی دستاوردها و ظرفیت‌های شرکت‌های خلاق و دانش بنیان پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی از صبح فردا به مدت ۳ روز در دانشگاه علم و فرهنگ اظهار کرد: یکی از اهداف چنین نمایشگاه‌‌هایی علاوه بر بازدید عمومی، حضور علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در این عرصه است و شرکت‌هایی که در پارک‌های فناوری فعال هستند، ایده‌‌ای را ارائه می‌دهند و این ایده تبدیل به محصول و سپس وارد بازار می‌شود که در این فرآیند حضور سرمایه‌گذاران می تواند بسیار موثر باشد.

دهکده صنایع خلاق؛ راهی برای توسعه جاذبه‌های گردشگری

وی با بیان اینکه در بسیاری از کشورهای دنیا، طرحی‌ به نام دهکده صنایع خلاق درحال اجراست که به توسعه‌ جاذبه‌های گردشگری و جذب سرمایه گذاری  کمک می‌کند، اعلام کرد: پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی کشور توسط یک تیم دانشگاهی و قدرتمند چنین مدلی را طراحی کرده و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با همکاری جهاد دانشگاهی متولی این طرح هستند. به گفته ایمانی خوشخو، هدف از راه اندازی دهکده صنایع خلاق در کشور، ایجاد سکوی تجارت و صادرات کالا، ساماندهی تولید، عرضه و بازاریابی کالاها و خدمات حوزه صنایع فرهنگی، ایجاد شغل‌های مرتبط با این حوزه است که باعث تقویت و افزایش قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران در جهان خواهد شد.

وی افزود: برای همه حوزه‌ها و رشته‌هایی که در این دهکده می تواند حضور داشته باشند. مطالعات زیست بومی را پیش بینی کرده‌ایم. و ما دهکده صنایع خلاق را تنها بازار نمی‌بینیم، بلکه فضایی برای گسترش تمام این حوزه‌ها و جلب سرمایه گذاری ها می دانیم.  وی در پاسخ به سوال خبرنگاران اظهار کرد: هنوز جانمایی دقیقی برای ایجاد این دهکده صورت نگرفته‌ اما به ۷ الی ۸ هکتار زمین نیاز دارد و این دهکده باید در جایی راه اندازی شود  که دسترسی به آن برای عموم آسان باشد.

قوام دیپلماسی عمومی با اقتصاد خلاق

وی تصریح کرد: براساس آمارهای جهانی، ارزش صادرات جهانی کالا و خدمات خلاق و فرهنگی در سال ۲۰۲۰ به رقم یک ۱۵۲۴ میلیارد دلار رسیده که حدود ۸ درصد از صادرات جهانی را تشکیل می‌دهد و حدود ۵۰ میلیون شغل در سراسر جهان، از زیرشاخه‌های صنایع خلاق فرهنگی هستند.

رئیس پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی، افزود: صنایع خلاق و فرهنگی مبتنی بر دانش‌های فرهنگی و تمدنی یک کشور است و  از ویژگی‌های این صنایع این است که مردم نهاد و مستقل از عوامل خارجی هستند و  در واقع بخشی از دیپلماسی عمومی و ارتباط مردم با مردم هستند.

توسعه پارک‌های پردیس استانی در دست اجرا

ایمانی خوشخو همچنین خاطرنشان کرد: ایران از نظر منابع و ظرفیت‌های فرهنگی جزو ۱۰ کشور برتر جهان قرار دارد و این درحالی‌ است که در عرصه تولید، جایگاه مناسبی ندارد و ما به عنوان یک پارک فناوری نرم که به صورت تخصصی در این حوزه فعالیت می‌کند، اهمیت زیادی برای این موضوع قائل هستیم و این پارک باید فراتر از تهران و به صورت کشوری فعالیت کند.

او خبری از برنامه های پارک علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی داد و اعلام کر: ما مدل تاسیس پارک‌های پردیس استانی را در پیش گرفته‌ایم و تا پایان سال ۱۰ پردیس استانی دیگر نیزدر اقصی نقاط کشور زیر مجموعه پارک ملی فناوری‌های نرم فعالیت می‌کنند.

ایمانی خوشخو همچنین خبر داد: امروز در شورای هنر ۲ ماده واحده را مرتبط با صنایع خلاق مورد بحث قرار دادیم که یکی از آنها، تاسیس بازارهای هنرهای تجسمی‌ است و هرچند درحال حاضر بازارهای تجسمی در تهران داریم؛ اما عده زیادی از هنرمندان شهرستانی محصولات خوبی را برای عرضه کردن دارند و نمی‌توانند در این بازارها حضور پیدا کنند.

تغییر نمایشگاه از ایده به محصول

رئیس پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی یادآوری کرد: در سالهای قبل این نمایشگاه ایده محور بود، درحالی‌که امسال محصول محور است، یعنی درسالهای گذشته شرکت‌ها ایده‌های خود را بیان می‌کردند اما امسال ایده‌ها به ثمر رسیده‌اند و محصولات در بازارهای خارجی و داخلی فروش می‌رود و  اگر با همین روال پیش برود به زودی بخش فرهنگی کشور ما به بخشی مولد تبدیل می‌شود و این اتفاق بزرگی برای کشور خواهد بود.

به گزارش سیناپرس، نمایشگاه معرفی دستاوردها و ظرفیت‌های شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان، از ۳۰ آبان ماه به مدت سه روز از ساعت ۱۰ الی ۱۶ در مرکز همایش‌های بین‌المللی دانشگاه علم و فرهنگ برگزار می‌شود. نمایش محصولات و خدمات دانش‌بنیان و خلاق پارک علوم و فناوری‌های نرم و برگزاری پنل‌ها و نشست‌های تخصصی با حضور مدیران و فعالان زیست‌بوم فناوری و خلاق کشور از برنامه‌های ویژه این نمایشگاه‌ است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *