با فرهنگ جهادی شهر جهانی فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی ایجاد می شود


از میان دستاوردهای جهاددانشگاهی در طول بیش از 4 دهه گذشته، ایجاد پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی میوه ای اصیل بوده تا در مسیر ماموریت اصلی این نهاد انقلابی، یعنی حوزه فرهنگ و هنر، گام بردارد.

دکتر محمد حسین ایمانی خوشخو رییس پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی در ایام بزرگداشت تاسیس جهاددانشگاهی در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس گفت: پارک فناوری های نرم و صنایع فرهنگی در ادامه فرآیند تاثیرگذاری و نقش آفرینی جهاددانشگاهی در عرصه فرهنگ و هنر کشور ایجاد شده و علیرغم جوانی آن، دستاوردهای قابل قبول و قابل توجهی داشته و انشالله با ایجاد شهر جهانی صنایع خلاق مسیر جدیدی را در عرصه فرهنگی کشور باز خواهیم کرد.

وی در خصوص ارزیابی عملکرد پارک در از بین رفتن موانع راه فعالان این صنعت و گره‌گشایی در به ثمر رسیدن استعدادها و ایده‌ها، اظهار کرد: برای ارزیابی کارنامه پارک باید حداقل یک دهه زمان بگذرد تا نتایج آن به ثمر نشسته و قابل ارزیابی باشد. نمی توان بعد از هفت سال ارزیابی کاملی ارائه داد اما چیزی که مسلم است این است که یکی از دستاورد‌های مهم این پارک ایجاد دغدغه ذهنی در مدیران با موضوعی به نام صنایع فرهنگی است.

دکتر ایمانی خوشخو ادامه داد: خوشبختانه این پارک محل رجوع بسیاری از دستگاه‌ها و سازمان‌ها برای ایده پردازی در حوزه های مختلف فرهنگ  و هنر شده است.

رییس پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی با اشاره به اینکه ما از اول می‌دانستیم که باید ثابت کنیم که فرهنگ می‌تواند از بخش کمک‌بگیر به یک بخش مولد تبدیل شود، گفت: یکی از دستاوردهای دیگر این پارک این است که در حال حاضر دستگاه‌های مسئول به این نتیجه رسیده‌اند که سندی در خصوص صنایع خلاق تدوین و ابلاغ شود که الحمدالله محقق شده است.

ایمانی خوشخو با اشاره به اینکه بعد از تاسیس این پارک بسیاری از فعالین حوزه فرهنگی از وجود مرجعی در کشور در حوزه فرهنگی استقبال کردند ادامه داد: این افراد عضو پارک شدند تا از ظرفیت‌‌های قانونی پارک‌ در توسعه کار خود استفاده کنند. دستاورد دیگر پارک، ایجاد فضایی فراتر از موارد صنفی و اجرایی صنوف مختلف  در صنایع فرهنگی واز لحاظ تغذیه فکری بوده است مثلا صنف مد و لباس، طلا و جواهر، صنایع دستی، سینما و… بنابراین ما با راه اندازی این حوزه ها در قالب جشنواره یا رویداد، مبانی فکری و ورود فرهنگ به این حوزه های مهم را آغاز کرده ایم.

رییس پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی با اشاره به  حرکت فرامرزی پارک در پنج ساله دوم تصریح کرد: حضور در بازار‌های بین‌الملی و صادرات صنایع فرهنگی، کار مهمی است که درحال برنامه‌ریزی آن هستیم، برنامه مهم دیگر تجمیع فعالیت‌ها و فعالان صنایع فرهنگی و فناوری‌های نرم است چرا که آنها پراکنده هستند. به همین علت به دنبال تاسیس شهر صنایع فرهنگی و خلاق هستیم که سابقه‌اش در کشورهای دیگر وجود دارد و ما در حال حاضر با مشکل سخت‌افزاری و تامین زیرساختهایی مثل فضای کار مواجه هستیم تا بتوانیم این دهکده را در ایران و به طور مشخص در تهران دایر کنیم، بنابراین به طور کلی جهت گیری برنامه پنج ساله دوم پارک به سمت صادرات محصولات فرهنگی است.

وی در خصوص اولویت های صنایع فرهنگی و خلاق گفت: اولین اولویت ما، صادرات محصولات فرهنگی به شکل شناسایی بازار است، در مرحله بعد ما به دنبال حضور در مجامع بین‌الملی هستیم و سومین برنامه هم ایجاد شهر جهانی صنایع خلاق است. ما در پارک در عرصه تولید، توزیع و صادرات باید فعال‌تر ظاهر شویم و بازاریابی در سطح ملی و بین‌المللی اهمیت ویژه ای دارد. بنابراین باید نمونه‌ای را معرفی کنیم تا کسانی که می‌خواهند همه چیز را جلوی چشم ببینند، بیشتر با ظرفیت‌ها و دستاوردهای پارک و صنایع فرهنگی آشنا شوند البته دیگر کشورها هم به این سمت رفته‌اند و در ایران هم برنامه‌ریزی آن انجام شده، جزییات‌اش روی کاغذ آمده و حتی ما یک نقشه راه را طراحی کرده‌ایم که یک بخش عمده‌ای از بازدیدکنندگان دهکده صنایع فرهنگی و اقتصاد خلاق گردشگران هستند.

ایمانی خوشخو با اشاره به اینکه باید در محلی مرحله تولید صنایع فرهنگی ایران به نمایش گردشگران گذاشته شود ادامه داد: باید افرادی که در حوزه صادرات فعالیت دارند، در آن محیط بازاریابی کنند و مارکت یا بازار بزرگی از توانمندی صنایع فرهنگی ایران نشان داده شود.

رییس پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی ادامه داد: ما در چهارسال اخیر موضوعاتی که به اقتصاد نزدیک‌ترند را بیشتر مورد توجه قرار دادیم مانند مد و لباس، پویانمایی(انیمیشن)، بازی(گیم)، گردشگری که سابقه بازار داشته‌اند مورد نظر بوده اما اگر ایده‌های جدیدی در حوزه فرهنگ باشد، ما از آن استقبال می‌کنیم. در هر دوره فراخوان، تعداد زیادی از علاقمندان را که صاحب ایده هستند به ما مراجعه می‌کنند. خصوصیت مهم و جالب عرصه فرهنگ این است که فرد صاحب ایده فرهنگی نیاز به مکان بزرگ ندارد؛ بسیاری از ایده‌پردازان ما شرکت دارند، عضو ما هستند ولی در پارک مستقر نیستند و در منزل‌شان فعالیت خود را انجام میدهند و تعداد قابل توجهی هم هستند.

وی تاکید کرد: یکی از مشکلات کشور ما این است که کار در قالب شرکت فرهنگی جا نیفتاده و در قانون تجارت هم این مشکل وجود دارد که فعالان عرصه صنایع فرهنگی به عنوان شخص، نمی توانند شرکت تاسیس کنند. درحالی که ما می‌گوییم هر فرد صاحب ایده، یک شرکت است و لازم نیست به واسطه چند نفر شرکت ایجاد کنند و این موضوع باید نهادینه شود تا به این افراد و ایده‌ها تسهیلات داده شود. به نظرما یک هنرمندی که نقاشی می‌کشد، یک تولید کننده‌ است و باید بتواند اثر خود را به بازار عرضه کند و لازم نیست به واسطه چند نفر شرکت تاسیس کند. این ایده خود باعث می‌شود تعداد زیادی از این صاحبان فکر و اندیشه در حوزه فرهنگ بتوانند از نتایج حضور در پارک استفاده کنند. در حال حاضر هم تعداد زیادی از این دوستان بدون اینکه وارد مقررات دست پا گیر اداری تاسیس شرکت شوند، به پارک مرتبط می‌شوند.

دکتر ایمانی خوشخو تصریح کرد: این پارک به عنوان اولین پارک حوزه اقتصاد فرهنگ، امسال وارد هفتمین سال حیات خود شده و امکانات لازم برای ایجاد حرکت‌هایی بالنده را مهیا کرده و می کوشد در این عرصه ایفای نقش کرده و فضا را برای استقرار، رشد و شکوفایی افراد، مؤسسات و شرکت‌های فعال در این عرصه فراهم نماید.

وی افزود: رویکرد ما این است که با کمک فرهنگ، به رشد اقتصادی کشور نیز کمک کنیم. خوشبختانه مجموعه تلاش های پارک باعث شکل‌گیری گفتمانی جدید در اقتصاد هنر و صنایع خلاق در سطح ملی و فعال شدن استعدادهای نهفته در این عرصه شده و همچنین طرح و برنامه و اساسنامه «شهر جهانی نوآوری و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی» آماده اجرا شده است. و انشالله با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر دستگاه های مرتبط، در آینده ای نزدیک ایجاد شده و به یکی از افتخارات کشور در حوزه علم، فناوری و فرهنگ تبدیل خواهد شد.

وی در پایان همزمانی آغاز چهل و پنجمین سال تشکیل جهاددانشگاهی با شروع به کار دولت چهاردهم را به فال نیک گرفت و دوران جدید را «دوران بلوغ و سرآمدی» نامید و ابراز امیدواری کرد: با وجود روحیه جهادی و اعتبار موجود در دانشگاه علم و فرهنگ و مجموعه جهاددانشگاهی، انشالله ماموریت تازه خود را در ایجاد و استقرار شهر جهانی نوآوری و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی و خلاق کشور به درستی و کمال به انجام خواهیم رساند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *