سهم قابل توجه واحدهای فناوری جهاددانشگاهی در اقتصاد دانش بنیان


معاون راهبری پارک ها و مراکز رشد و توسعه کسب و کار سازمان ستفا گفت: سهم واحدهای فناور جهاددانشگاهی در اقتصاد دانش بنیان و فروش و صادرات محصولات دانش بنیان قابل توجه است.

شام بیاتی، معاون راهبری پارک ها و مراکز رشد و توسعه کسب و کار سازمان تجاری سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاددانشگاهی در گفتگو با سیناپرس گفت: مجموعه جهاد دانشگاهی در حوزه پژوهش و فناوری، دو حوزه تخصصی”پژوهش و فناوری” و ” تجاری سازی و اقتصاد دانش بنیان” را دنبال می کند. اکنون ما در سازمان ستفا بحث تخصصی تجاری سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان را پیگیری می کنیم.

وی افزود: فعالیت اصلی ما مدیریت و راهبری حوزه های پارک ها، مراکز رشد، شرکت ها و موسسات جهاددانشگاهی است؛ پس از اینکه فناوری های حوزه” پژوهش و فناوری” مجموعه های جهاددانشگاهی رشد قابل توجهی پیدا کردند، مسوولیت آنها به منظور تجاری سازی محصولات به سازمان ستفا سپرده می شود.

وی اظهارداشت: هم اکنون ما در مجموع کل کشور سه پارک علم و فناوری( کرمانشاه، البرز و علوم وفناوری های نرم و صنایع خلاق)، ۲۴ مرکز رشد، ۴۰ مرکز نوآوری و شتابدهنده داریم. همچنین به دلیل اینکه چنین زیست بومی بتواند فعالیت خود را انجام دهد، شرکت های متعددی ( به جز شرکت های ایجاد شده  توسط فناوران مستقر در سطح پارک ها و مراکز رشد و مراکز نوآوری و شتابدهنده ها) هم در حوزه فناوری های جهاددانشگاهی ایجاد کرده ایم. در حال حاضر مجموعه جهاددانشگاهی نزدیک به هزار شرکت دارد که درصد قابل قبولی از آنها دانش بنیان شده اند و مابقی نیز در حوزه تخصصی شان فعال هستند.

وی تصریح کرد: همچنین در این زیست بوم ۷ هلدینگ داریم و با ۷ صندوق پژوهش و فناوری نیز همکاری کرده یا در مجموعه جهاددانشگاهی به وجود آورده ایم. اکنون ساختارهای متناسب با این حوزه نیز در کنار ساختار اصلی جهاددانشگاهی_ شامل بحث های علمی، آموزشی و فرهنگی_ در حال انجام است.

شام بیاتی به سیناپرس گفت: اکنون اهمیت این موضوع ها دیگر برای کسی پوشیده نیست. امروزه تمامی کشورهای دنیا به این سمت رفته اند که بتوانند از طریق حوزه های فناوری، بازار نیاز جامعه بشری را پاسخگو باشند. ما هم در ایران به عنوان بخشی از این اکوسیستم در حال انجام وظیفه هستیم. امیدواریم با انجام این کارها به اهداف خودمان نزدیک شویم.

وی تصریح کرد: نمایشگاه های پژوهش و فناوری نیز سالانه به این منظور برگزار می شود که شرکت ها و مجموعه های فناور این حوزه ها بتوانند بازار کار خودشان را اعلام کنند. تفاهم نامه ها و قراردادهایی نیز میان متقاضیان و بازدیدکنندگان ایجاد شود. واحدهای فناور جهاددانشگاهی هم هر ساله در این نمایشگاه حضور پیدا می کنند تا ارتباط بهتری با بخش های دیگر برقرار کنند و برای سال آینده فعالیت های بهتری انجام دهند.

وی به سهم اقتصاد دانش بنیان این سازمان اشاره کرد و گفت: خوشبختانه سهم ما از اقتصاد دانش بنیان امسال قابل توجه بود. یکی از پارک های علم و فناوری مجموعه جهاددانشگاهی( پارک علم و فناوری البرز) نیز اخیرا از میان تمامی پارک های علم و فناوری در زمینه درآمدزایی رتبه یک را به خود اختصاص داده است. پارک علم و فناوری کرمانشاه و پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع خلاق نیز امسال با فروش محصولات خودشان، سهم زیادی در اقتصاد دانش بنیان داشته اند. اکنون این مهم باعث شد تا ما برای فعالیت های بین المللی و صادرات محصولات مان دفتری در کیش تاسیس کنیم.

وی بیان کرد: قطعا با چنین رویکردی سهم زیادی نیز در اشتغال زایی جوانان داشته ایم. هر ساله شرکت هایی که به بلوغ رسیده و وارد بازار کار شده اند از مجموعه های تحت پوشش ما جدا می شوند و شرکت های جدیدی را پذیرش می کنیم. شرکت هایی که به موفقیت اولیه و بازار نسبی رسیده اند، اشتغال زایی مستقیم و غیر مستقیم مناسبی برای مجموعه خودشان ایجاد کرده اند.

معاون راهبری پارک ها و مراکز رشد و توسعه کسب و کار سازمان ستفا به برنامه های آینده این مجموعه اشاره کرد و به سیناپرس گفت: یکی از برنامه های ما برای آینده کیفی سازی و ارتقای خدمات کیفی مان است. امیدواریم با مدیریت جدید جهاددانشگاهی نیز بتوانیم به اهداف تعیین شده برنامه هفتم توسعه دست پیدا کنیم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *