انتظار داریم دولت جدید نگرش عمیق تری به مولفه فرهنگ داشته باشد


رییس پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی گفت: انتظار داریم دولت جدید نگرش عمیق تری به مولفه فرهنگ داشته باشد تا موضوع فرهنگ و صنایع فرهنگی از  بخش کمک بگیر به بخش خلاق تبدیل شود.

به گزارش سیناپرس، نشست خبری «جشنواره ایده های برتر فناوری های نرم و صنایع خلاق فرهنگی»، با حضور دکتر محمد حسین ایمانی خوشخو، رییس پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی و مهندس سوده صوفی، مدیر برنامه ریزی و توسعه این مجموعه و دبیر جشنواره ایده های برتر فناوری های نرم و صنایع خلاق فرهنگی با اصحاب رسانه روز یکشنبه دهم مرداد ماه سال جاری برگزار شد.

ایمانی در این نشست خبری در پاسخ به پرسش خبرنگار سیناپرس که به استقرار دولت جدید در چند روز آینده و تاثیر سیاست‌های دولت جدید بر تجاری سازی صنایع فرهنگی اشاره کرد، گفت: به هر حال هر دولتی که بر سر کار می آید در راستای بهبود ضعف های دولت پیشین اقداماتی را انجام می دهد و می خواهد نقاط ضعف های دولت پیشین را کنار بگذارد؛ در دولت فعلی نتوانستیم فضای پویایی را در عرصه فرهنگ شاهد باشیم. به اعتقاد من فرهنگ باید به عنوان یک بخش مولد در بحث های اقتصادی در نظر گرفته شود و نباید مانند گذشته فرهنگ به عنوان یک رویکرد راکد که فقط مصرف کننده است، در نظر گرفته شود. چرا که دیگر کارآمدی نخواهد داشت.

وی ادامه داد: انتظار داریم دولت جدید نگرش عمیق تری به مولفه فرهنگ داشته باشد تا موضوع فرهنگ و صنایع فرهنگی از  بخش کمک بگیر به بخش خلاق تبدیل شود. اگر نگاه ثابت وجود نداشته باشد امیدی به بهبود وضعیت فرهنگ و صنایع فرهنگی نیست اما با تغییر نگرش می توان امیدوار باشیم. با توسعه صنایع فرهنگی در اقتصاد می‌توان کمک حال خوبی برای دولت بود. 

لزوم نگرش مولد گونه به فرهنگ

ایمانی در ابتدای این نشست با اشاره به محوریت اصلی این رویداد گفت: محوریت اصلی ما در مجموعه پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی و این رویداد توجه به حوزه فرهنگ به عنوان یک بخش زیربنایی است؛ اگرچه ‌چهل سال است که همواره صحبت فرهنگ در کشور ما بوده است؛ اما تاکنون فرهنگ به عنوان یک مولفه غیرضروری در نظر گرفته شده بود که صرفاً می ‌توانسته باعث تغییر و تلطیف فضا بشود؛ در حالی که در اغلب کشورها فرهنگ مولد و رویکرد اقتصادی مهمی به شمار می رفته است.  

وی خاطرنشان کرد: اینکه ما چرا نتوانستیم فرهنگ را به عنوان یک مولد اقتصادی در نظر بگیریم؟ خود سوالی است که مقام معظم رهبری هم به آن توجه زیادی داشتند. دلیل اصلی این است که هیچگاه نگاه تخصصی به فرهنگ نشده است؛ فرآیندی که در دنیا مزییت مهمی به حساب می آید اما ما به آن بی ‌توجه بوده ایم. به همین دلیل در جهاد دانشگاهی از بسترهای قانونی موجود استفاده کردیم و توانستیم  مجموعه ای با عنوان پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی را بر همین مبنا تاسیس کنیم.

ساخت محلی برای شکوفایی ایده پردازان گمنام

به گفته ایمانی؛ هدف اصلی این است که نگاه مولد گونه به فرهنگ رواج پیدا کند تا شاهد تاثیرگزاری فرهنگ در جامعه باشیم. با نگاهی به تجربه کشورهای پیشرفته می ‌توان فهمید که فرهنگ به صورت بالقوه می تواند تاثیرگذار باشد به گونه ای که ارقام بزرگی را در اقتصاد می تواند به خود اختصاص دهد. هدف این است که مجموعه را به سمتی ببریم که ایده پردازان فرهنگی، این مجموعه را محل شکوفایی خود بدانند.


رییس پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی تاکید کرد: گفتنی است میدان داران اصلی در پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی، ایده پردازان فرهنگی هستند. خوشبختانه این مجموعه توانسته در اغلب بخش‌ های هنری و فرهنگی مولد عمل کند. در واقع ما به دنبال این هستیم که در این جشنواره ایده پردازان گمنام را شناسایی کنیم. پله نخست در فرآیند تولید در صنایع فرهنگی، ایده است. اگر بخواهیم راه سخت توسعه صنایع فرهنگی را پیش ببریم باید به ایده‌ ها توجه زیادی نشان دهیم. تولید محصول، سرمایه‌گذاری، صادرات، نقشه راهی است که در این جشواره دنبال می شود.

ایمانی در ادامه با اشاره به تجاری سازی ایده ها گفت: آخرین مرحله این مسیر یعنی ایده تا محصول، تجاری سازی است. در واقع قابلیت تجاری سازی از مولفه‌های انتخاب یک ایده از سوی داوران است. وقتی می‌گوییم صنایع فرهنگی؛ یعنی اینکه برای فرهنگ بعد صنعتی قائل هستیم. بسیاری از حوزه‌ های فرهنگی این قابلیت را دارند که ما در مقایسه با آنها بسیار عقب هستیم. نکته مهم این است که نهایت کار ما به تجاری سازی باید برسد. 

وی با اشاره به رشد استارتاپ های فرهنگی در مجموعه پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی گفت: چون در کشور ما همیشه این نگرش بوده است که استارت آپ ها در حوزه مهندسی و فنی رشد کرده اند، هیچ‌گاه موسسه ای نبوده است که فرهنگ را با استارتاپ ها گره بزند؛ به همین دلیل پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی در تلاش است استارتاپ های فرهنگی را رشد و توسعه و  جان تازه‌ ای به آن ها بدهد. اگر درست وارد شویم از مزیت خود در باب صنایع فرهنگی می توانیم استفاده فراوانی کنیم و حتی از بسیاری از کشورها می توانیم جلو بیفتیم.  هدف حمایت از ایده ها است که در این جشنواره به چند دسته تقسیم می شوند؛ آن ایده هایی که از نگاه داوران قابلیت تجاری سازی دارند از حمایت مجموعه پارک بهره‌مند خواهند شد و در واقع در این مجموعه مستقر می‌شوند .  ایده هایی که در رتبه دوم قرار دارند، از مشاور ها و نظرات افراد کارآمد استفاده می کنند و ایده‌های سوم باید در مراحل بعدی شرکت کنند. 

این جشنواره تنها متعلق به صنایع خلاق نیست

در ادامه صوفی با اشاره به اهمیت ایده پروری گفت: نمایشگاه صنایع فرهنگی که در بهمن ماه سال گذشته در این مجموعه برگزار شد؛ زمینه اولیه و شروع کار ما در حوزه تجاری سازی فرهنگ بود. از آنجایی که می‌خواهیم به کسب و کار بپردازیم، اگر به ایده ها و ایده پروری توجه نداشته باشیم، نمی‌توانیم در این حوزه هدفی را برای خود تعیین کنیم و به تولید محصول برسیم. 

وی در پاسخ به این پرسش که آیا ایده ها حتماً باید استارتاپی از نگاه فناورانه باشند یا خیر گفت: این جشنواره تنها متعلق به صنایع خلاق نیست و فناوری های نرم هم در این زمینه مورد توجه هستند و در این دوره محدودیت زیادی قائل نشدیم چراکه باید تنوع ایده‌ها را در نظر بگیریم. قطعاً یک سری ایده ها پختگی لازم و نیاز جامعه را در نظر خواهند داشت. ملاک انتخاب داوران این بود که دارای تخصص دانشی و کسوت داوری باشند؛ گفتنی است، نزدیک به بیست و چهار داور داریم که در هر رشته دو یا در برخی رشته‌ها چهار نفر به داوری می پردازند.

 صوفی با اشاره به تجاری‌سازی صنایع فرهنگی گفت:  تجاری سازی صنایع فرهنگی در دنیا بسیار حائز اهمیت است. اگر بخواهیم نگاهی به آمار کشورهای بیشرفته در این جریان داشته باشیم، در این کشورها صنعت دیداری و شنیداری حدود ۴۷۷ میلیارد دلار درآمدزایی داشته است و هنرهای نمایشی نزدیک به صورت ۱۲۱ میلیارد دلار به درآمدزایی رسیده است. بنابراین اهمیت تبدیل ایده به تجاری سازی مورد توجه ماست و خروجی این جشنواره تجاری ‌سازی خواهد بود. 

صوفی باتوجه به تعطیلات کرونایی تهران که دلیل اصلی دیرکرد در برگزاری این نشست خبری بود، گفت: تعطیلات برای بهبود وضعیت کرونا در تهران باعث شد، برنامه‌ های ما به تعویق بیفتد. اما به دلیل استقبال خوبی که داشتیم مهلت ارسال آثار تمدید شد و از روز یازدهم مرداد به چهاردهم مرداد ماه رسید. 

وی با اشاره به امکانات و حمایت های در نظر گرفته شده برای ایده های برتر که از سوی پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی صورت می گیرد، گفت: ابتدا باید دقت نظر زیادی در ارائه امکاناتی که در اختیار یک ایده قرار می‌گیرد داشته باشیم، چراکه ایده مانند نوزادی است که دوران بلوغ آن ها کسب و کار رشد یافته است. در فاز نخست مشاوره و منتورینگ انجام می ‌شود و برای اینکه یک ایده توسعه پیدا کند، باید تیم سازی شود. اما بسیاری از ایده ها یک نفره و نهایتاً دو نفره هستند. در مراحل مختلف اگر نیاز به سرمایه گذاری و حمایت‌ های مالی باشد، با تشخیص مشاوران در این فرآیند اقداماتی خواهیم داشت. 

صوفی با اشاره به جذب سرمایه گذار گفت: ایده های برتری که قابلیت تولید خواهند داشت، باید به سمت جذب سرمایه گذار برویم که از طریق حمایت های پارک این اتفاق خواهد افتاد و این به نظر داوران بستگی دارد. 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *