به همت پارک علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی رقم خورد آینده توسعه سیستان و بلوچستان زیر ذره‌بین


آینده توسعه سیستان و بلوچستان به همت پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی زیر ذره‌بین کارشناسان و مسئولان و نمایندگان مجلس قرار گرفت و افراد حاضر در نشست تخصصی با عنوان «مسیر توسعه سیستان و بلوچستان؛ بایدها و نبایدها» به ارزیابی چالش‌ها و فرصت‌های پیش رو پرداختند.

به گزارش روابط عمومی پارک ملی  علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی  در این نشست 4 ساعته که با مشارکت شورای سیاست‌گذاری ورنادانا مکران برگزار شد، کارشناسان و مسئولان حاضر در این نشست راه‌های رفع محرومیت‌زدایی و توسعه هرچه بیشتر استان سیستان و بلوچستان در افق آینده با محوریت برنامه دولت جهت توسعه سواحل مکران را ارزیابی کردند. برخی از این کارشناسان معتقد بودند برای توسعه بهتر است استان یادشده تقسیم شود و برخی هم بر این باور بودند که تقسیم استان سیستان و بلوچستان راهگشا نخواهد بود و به توسعه پایدار نمی‌انجامد.

در این نشست که  23 آبان 1402 برگزار شد، محمود حجتی، استاندار اسبق سیستان و بلوچستان با اشاره به ضرورت تقسیم استان سیستان و بلوچستان به 2 استان تاکید کرد:  از این سر استان تا آن سر استان حدود هزار کیلومتر راه است و سنخیتی بین شمال استان با جنوب استان نیست چرا که د در کشورهای توسعه‌یافته شاهد هستیم که سیاست‌گذاران پیش از هرچیز، به زیرساخت‌ها اهمیت می‌دهند؛ زیرساخت آموزش را ایجاد می‌کنند اما در ایران فراهم‌کردن زیرساخت به حاشیه رفته است و ما می‌بینیم که به دلیل فراهم‌نبودن زیرساخت، منابع سنگ سیستان و بلوچستان را به اصفهان می‌بریم و در آنجا مورد استفاده قرار می‌دهیم.

تقی رخشانی تاریخ‌دان و از کارشناسان حوزه سیستان و بلوچستان هم گفت: توسعه استان سیتان و بلوچستان راهی ندارد جز تقسیم آن به ۴ تا استان و  با تقسیم استان براساس نظام بودجه کشور می‌توانیم چهار برابر بیشتر و با توجه به شرایط توزیع طرح‌ها چهار برابر طرح بیشتر بگیریم و اگر استان تقسیم شود ما فقط یک استانمان درگیر مسایل امنیتی خواهد شد.

اما سعید اربابی، نمایده دوره نهم ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تجربه تقسیم استان‌ها در کشور اظهار کرد: 30 سال پیش خراسان جنوبی و خراسان شمالی از خراسان رضوی جدا شدند اما در بسیاری از شاخص‌ها استان خراسان جنوبی هنوز آخر است یا در برخی از شاخص‌های دیگر رتبه اول یا دوم را دارند. او تأکید کردد که دادن چنین حکم‌هایی بدون مطالعه دقیق تنها مشکلات را چند برابر می‌کند و از چهره‌های دانشگاهی انتظار می‌رود که بدون پشتوانه تحقیقاتی مسائلی مانند تقسیم استان را مطرح نکنند.

یارمحمد حسین‌بر، یکی از مدیران سابق آموزش و پرورش هم مخالف تقسیم استان سیستان و بلوچستان بود. او که به صورت وبیناری در این نشست به صورت آنلاین حضور داشت گفت: تقسیم استان تقلیل ماجرای توسعه‌نیافتگی سیستان و بلوچستان است.

او افزود:: بر اساس امار اعلام‌شده توسط مرکز آمار، درآمد سالانهٔ خانوارهای شهری ۱۶۷ میلیون تومان در سطح کشور بوده که در سیستان‌وبلوچستان به ۱۰۸ میلیون تومان می‌رسد و ما بعد از استان خراسان‌شمالی رتبه ماقبل آخر را داریم. همچنین میانگین کشوری این رقم در روستاها ۹۸ میلیون تومان است که در استان ما ۴۲ میلیون تومان می‌رسد. از این اعداد می‌شود نتیجه گرفت که درآمد خانوارهای شهری سیستان‌وبلوچستان با درآمد روستاییان سایر استان‌ها برابر است.

حسین نصیری دبیر اسبق شورای عالی مناطق آزاد بوده با بیان اینکه امنیت از توسعه جدا نیست و امنیت شانه به شانه اقتصاد، فرهنگ، محیط زیست و اجتماع پیش می‌رود، این پرسش را مطرح کرد که چرا متولیان کشور تصور می‌کنند امنیت مقوله‌ای جدا از اقتصاد و فرهنگ و محیط زیست و… است یا در تعارض با آن است؟!

پیرمحمد ملازهی، تحلیلگر سیاسی آسیا و مسائل بلوچستان هم در این نشست تأکید کرد که حاکمیت باید نگاه توسعه‌ای را در سیستان و بلوچستان در اولویت قرار دهد.اظهار کرد: اگر حاکمیت اجرائی توسعه منطقه را در اولویت قرار دهد و شهروند بلوچ و مردم بومی منطقه احساس کنند که سرنوشت آنها برای دولت‌ها اهمیت دارد، خود حافظان منافع جمعی و ملی در منطقه می‌شوند.

فداحسین مالکی، نماینده زاهدان هم در این نشست تاکید کرد: در تمام رویداد‌های تاریخی شاهد همدلی مردم شمال و جنوب استان بوده‌ایم و این خواسته حاکمیت نبوده و در وهله‌ی اول مردم بودند که نخواستند مقابل یکدیگر قرار بگیرند. وی با اشاره به تصویت دو طرح قانون شدن دیپلماسی اقتصادی و اقتصاد پایدار اضافه می‌کند: تلاشمان بر این است هرگاه چهره کشور به سمت امنیتی شدن گرایش پیدا کرد شرایط اقتصادی و سیاسی آن با بافت فرهنگی حفظ شود.

محمد حسین مقیمی، استاندار پیشین تهران با بیان اینکه اگر نیروهای بومی را آموزش ندهیم شرکت‎‌ها منتظر سیستان بلوچستانی نمی‌ماند و از سایر مناطق نیروی خود را تامین می‌کند عنوان کرد: باید نیروی محلی را آموزش دهیم و مهارت‌های لازم را به آن‌ها بیاموزیم تا مانند عسلویه هرهفته یک هواپیما با کارگران غیر بومی در استان فرود نیاید.

شهابی، نماینده اسبق ایرانشتر با بیان اینکه پروژه‌های اجرا شده در سطح استان تاثیری در سفره‌های مردم نداشته تاکید ‌کند: یکی از علل توسعه‌نیافتگی این است که در استان نهادسازی نشده نه پیمانکار و نه تشکل صنفی قدرتمندی دارد که مردم محلی را به توسعه وصل کندو ما در حال تزریق توسعه از بیرون به داخل استان هستیم که مثل آب و روغن جدا از هم قرار می‌گیرد. محمد باسط درازهی، نمایندهٔ دوره دهم مجلس شورای از حوزهٔ انتخابیه سراوان هم گفت که توسعه بدون انسان، آموزش، آب و عدالت زیره بردن به کرمان و خرما بردن به سراوان است و : تا ۲۰ سال دیگر حداقل قسمت بلوچستان، خاکی برای کشاورزی ندارد و تکه‌های کوهی لم‌یزرع خواهد شد. تأکید من روی آموزش و آبخیزداری است که کم‌هزینه‌اند و با فرهنگ مردم منطقه سازگارند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *