معرفی پارک ملی علوم، فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی

امروزه دارایی‌های نرم و فرهنگی ، جایگاه و اقتدار کشورها را در عرصه‌های مختلف ملی و بین‌المللی رقم می‌زند. جمهوری اسلامی ایران باسابقه طولانی، غنی و کم نظیر فرهنگی می‌تواند یکی از تأثیرگذارترین و بازیگران فعال این حوزه در دنیا باشد که جهت تحقق این امر پارک‌های علم و فناوری به منزله حلقه واسط میان محیط‌های دانشگاهی و تحقیقاتی و محیط‌های تجاری تلقی می‌شوند و حوزه عملکرد آنها، تلفیقی از عملکردهای علمی و فناوری است. پارک‌های علم و فناوری علاوه بر جذب مخاطبینی از حوزه‌های آموزشی و تحقیقاتی در مقیاس‌های کوچک، مانند دانشگاه‌ها و مراکز تحقیق و توسعه، مخاطبانی را نیز از حوزه‌های تجاری و صنعتی مانند شرکت‌ها، سازمان‌ها، مؤسسات دولتی و خصوصی فعال در صنایع مختلف فرهنگی و خلاق جذب می‌نمایند. پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی، وابسته به جهاددانشگاهی با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و تحت نظارت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری؛ مجموعه‌ای است که به عنوان اولین و تخصصی‌ترین پارک در حوزه اقتصاد فرهنگ، محیطی مناسب برای استقرار، رشد، توسعه و شکوفایی مؤسسات و شرکت‌ها را فراهم می‌آورد و شرکت‌های فناور مستقر در آن در تعامل سازنده با دانشگاه‌ها و سایر مؤسسات پژوهشی و فناوری به فعالیت‌های فناورانه در حوزه‌های مختلف فرهنگی و هنری می‌پردازند.

ما اعتماد می سازیم

پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی تنها پارک تخصصی در حوزه علوم، فناوری های نرم و صنایع فرهنگی در گستره ملی ایران محسوب می شود. این پارک باتوجه به رسالت جهاد دانشگاهی و ظرفیت های موجود در این نهاد و همچنین با در نظر گرفتن نیازهای کشور برای توسعه و تجاری‌‏سازی فناوری‌‏های نرم و اشتغال‏ زایی در بخش فرهنگ و هنر، صنایع دستی، گردشگری با حوزه نفوذ ملی آغاز به کار کرده است. شبکه گسترده جهاد دانشگاهی دامنه موضوعی پارک فناوری ‏های نرم و صنایع فرهنگی را وسعت بخشیده که امکان انتقال تجربیات در سطح تخصصی بالا را در سراسر کشور فراهم می کند.

تعریف صنایع فرهنگی: صنایع فرهنگی که با عنوان صنایع خلاق نیز شناخته می‌شوند؛ به گونه‌ای از صنعت هستند که به خلق ایده، تولید و توزیع محصولات و خدماتی می‌پردازند که ماهیت فرهنگی دارند. این صنایع با قابلیت دانش بنیانی و مبتنی بر خلاقیت، مهارت، نوآوری و فناوری هستند.
تعریف فناوری‌های فرهنگی: مجموعه‌ای از روش‌ها، ابزارها و فرآیندهای تبدیل دانش و صنایع فرهنگی به کالاها و خدمات فرهنگی می‌باشند که ایجادکننده و یا منتقل‌کننده ارزش‌های فرهنگی مورد نظر فناوران حوزه فرهنگی می‌باشد.
هدف اصلی این پارک، تسهیل در امر خلق ایده، تولید و توزیع محصولات و خدماتی است که ماهیت فرهنگی و خلاق در زمینه‌های گردشگری، موسیقی، صنایع دستی، صنایع دیداری و شنیداری، فناوری اطلاعات، هنرهای تجسمی، اسباب‌بازی و سرگرمی، دین و قرآن، طراحی محصول و گرافیک، نشر و چاپ، معماری، فناوری آموزش، هنرهای نمایشی، نقاشی، عکاسی، مد و پوشاک، رسانه، بازی‌های رومیزی، تبلیغات و بازاریابی و سایر حوزه‌های صنایع خلاق فرهنگی دارند.
اهم این فعالیت‌ها شامل نیازسنجی، ایده‌پردازی، تحقیق و توسعه، طراحی مهندسی، ثبت مالکیت فکری، تجاری‌سازی، انتقال فناوری، فروش و پشتیبانی بعدی برای تحقق محصولات فناوری نرم و صنایع خلاق فرهنگی و  همچنین عرضه سایر خدمات تخصصی در این قلمرو می‌باشد.

اهمیت وجود پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی

  • هاب بین‌الملل پارک‌های علم و فناوری در دانشگاه‌های کشور در حوزه صنایع فرهنگی و خلاق
  • بهره‌گیری از توانمندی‌های بالای حوزه فرهنگی، هنر و فناوری‌های نوین
  • تقویت خوش‌بینی و استقلال فرهنگی با رویکرد انقلابی در بین جامعه به ویژه جوانان
  • همگرایی موضوعات مختلف حوزه علوم انسانی در راستای ارزش‌آفرینی، تولیدات فرهنگی و ثروت‌آفرینی
  • تولید کالاهای فرهنگی مفید متناسب با نیاز گروه‌های مختلف
  • تحقق اهداف کلان و اهداف‌بخشی نظام علم، فناوری و نوآوری کشور
  • حمایت از نخبگان علمی، فرهنگی و هنری کشور و بهره‌مندی از توان و ظرفیت آنان برای توسعه کشور
  • پیشتازی در اقتصاد فرهنگ و دانش‌بنیان و افزایش تولید و صادرات محصولات و خدمات تولید شده در این بخش
  • تغییر نظام فکری دانشگاه‌ها به سمت پژوهش‌محوری مبتنی بر فناوری‌، نوآوری و کارآفرینی در حوزه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز
  • گسترش ارتباطات بین‌المللی در حوزه فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی و خلاق
  • زیرساختی مطمئن در تجاری‌سازی محصولات شرکت‌های خلاق فعال

کاتالوگ هوشمند دیجیتال پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی