سیناپرس؛ داعیه دار ترویج علم در کشور است


به گفته رییس دانشگاه علم و فرهنگ؛ کم اهمیت بودن اخبار علم و فناوری در رسانه های مطرح باعث شده است یک پای ترویج علم در کشور بلنگد. در این میان، سیناپرس می تواند داعیه دار جریان ترویج علم در کشور باشد.

دکتر سید سعید هاشمی، رییس دانشگاه علم و فرهنگ در گفتگو با سیناپرس درباره نقش پارک های علم و فناوری و ارتباط آن ها با دانشگاه ها گفت: به طور قطع یکی از ایرادها و نقص هایی که همواره به مجموعه دانشگاه ها در داخل کشور وارد می شود، ارتباطی است که باید با جامعه و بخش های مختلف آن داشته باشند، اما ندارند. زمانی که این ارتباط صورت بگیرد مطمئنا تاثیر بیشتری بر جامعه خواهد گذاشت. 

وی افزود: به اعتقاد من حلقه واسطی مانند پارک های علم و فناوری می توانند کمک شایانی به اتصال این زنجیره کنند. در واقع در این بستر است که هم مجموعه دانشگاه ها و هم مردم با شرکت های دانش بنیان می توانند حضور خود را فعال کنند. در نتیجه می توان در کسب و کارهای مختلف روح دانش و علم را مشاهده کنیم و ایده ثروت آفرینی از طریق علم، فناوری و فرهنگ را عملی کنیم.

هاشمی گفت: به اعتقاد من هنوز به اندازه کشورهای توسعه یافته در این زمینه پیشرفت نکرده ایم.  مجموعه شرکت های خصوصی و دانشگاه های ما باید باور جدی به این امر داشته باشند تا بتوانند در راستای فعالیت ها و پژوهش ها تاثیرگذاری آن را بر مردم ببینند. 

رییس دانشگاه علم و فرهنگ تاکید کرد: امروزه اغلب مسوولان به این اثرگذاری اجتماعی توجه دارند اما به اعتقاد من ابزار کافی در این زمینه نداریم. از همه مهمتر اینکه تا دانشگاه ها گام اساسی برای حل  معضلات جامعه برندارند ، مطمئنا این ارتباط و تعامل روند استانداری پیدا نخواهد کرد.  

وی ادامه داد: یکی از ایرادهایی که از اهالی کرسی دانشگاه ها به ویژه استادان و محققان در فضای دانشگاهی می توان گرفت این است که به نوعی از رسانه فراری هستند. در واقع تمایل دارند در سکوت خبری به فعالیت خود ادامه دهند و چندان به دنبال تبلیغ نیستند. اما در هر حال ترویج علم مولفه مهمی است و این باید فرهنگ سازی شود. 

بی میل بودن دانشگاهیان برای تبلیغ دانش خود و دیگری کم اهمیت بودن اخبار علم و فناوری در رسانه های مطرح کشور باعث شده است یک پای ترویج علم در کشور بلنگد. بنابراین مجموعه محققان باید در بحث ترویج علم با رسانه ها تعامل داشته باشند، اما همیشه از رسانه ها فراری بودند در واقع پژوهشگران باید بدانند که این فرآیند تبلیغ نیست، بلکه ترویج است. 


به گفته هاشمی؛ از طرفی  در کشور ما رسانه ها هم در زمینه ترویج علم چندان فعال نیستند؛ البته باید گفت سیناپرس به جهت رسالتی که در حوزه علم و فناوری دارد به عنوان تنها رسانه علم،  فناوری و فرهنگ شناخته شده است و نقش بسیار مهمی در این زمینه دارد و می تواند داعیه دار چنین جریانی در کشور باشد.

وی ادامه داد: دو عامل اصلی در این جریان نقش دارد یکی بی میل بودن دانشگاهیان برای تبلیغ دانش خود و دیگری کم اهمیت بودن اخبار علم و فناوری در رسانه های مطرح کشور باعث شده است یک پای ترویج علم در کشور بلنگد. بنابراین مجموعه محققان باید در بحث ترویج علم با رسانه ها تعامل داشته باشند، اما همیشه از رسانه ها فراری بودند در واقع پژوهشگران باید بدانند که این فرآیند تبلیغ نیست، بلکه ترویج است. 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *