اتصال بیماران خارجی به مراکز درمانی ایران با پلتفرم مِدتریپ‌سنتر /ایران هاب سلامت منطقه می شود


محمدرضا عزیزی رئیس هیات مدیره یکی از شرکت های پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرنگی در مصاحبه با خبرگزاری آنا گفت: «مِدتریپ‌سنتر» تلاش دارد با بهره‌گیری از فناوری و هوش مصنوعی، ضمن ارائه خدمات استاندارد و ایمن، جایگاه واقعی ایران را به عنوان «هاب سلامت منطقه» تثبیت کند.

وی در گفت‌و‌گو با خبرنگار آناتک درباره ماهیت سکوی «مِدتریپ‌سنتر» اظهار کرد: «این یک سکو گردشگری سلامت هوشمند است. وقتی می‌گوییم گردشگری سلامت هوشمند، منظور ما چیزی فراتر از صرفاً استفاده از هوش مصنوعی در گردشگری سلامت است. در این سکو، کاربر می‌تواند به‌صورت مستقل تمامی اجزای پکیج درمانی خود از پزشک و کلینیک گرفته تا هتل و مترجم را انتخاب کند؛ تمامی اطلاعات از جمله هزینه پزشکان، بیمارستان‌ها و سایر خدمات نیز به‌صورت شفاف در اختیار کاربر قرار دارد. بدین ترتیب، شفاف‌سازی و هوشمندسازی هم‌زمان محقق می‌شود.»

عزیزی درباره دلایل راه‌اندازی این سامانه افزود: «به‌دلیل نبود شفافیت در بازار گردشگری سلامت، بسیاری از بیماران خارجی در بدو ورود به کشور، درگیر واسطه‌ها و دلال‌هایی می‌شوند که بدون توجه به منافع بیمار، او را به مراکز درمانی یا پزشکانی معرفی می‌کنند که یا فاقد تأییدیه‌های لازم از سوی وزارت بهداشت هستند یا هزینه‌های غیرمنطقی و سنگینی دریافت می‌کنند و این امر چهره پزشکان ایرانی را مخدوش کرده است و باعث بروز تخلفات و جراحی‌های غیرضروری نیز شده است؛ اما در این سکو، تمام کلینیک‌ها و بیمارستان‌ها وریفای شده‌اند و بیمار به‌صورت مستقیم و آنلاین با پزشک ارتباط می‌گیرد، ویزیت می‌شود و حتی از هزینه‌ها و مدت درمان خود، پیش از سفر مطلع می‌شوند.»

رئیس هیئت‌مدیره شرکت ایده‌های خلاق رایا با اشاره به ویژگی چندزبانه این سکو توضیح داد: «برنامک مِدتریپ‌سنتر، مولتی‌لنگویج است و در حال حاضر از زبان‌های عربی و انگلیسی پشتیبانی می‌کند و زبان‌های تاجیکی و روسی نیز در حال افزوده شدن هستند. علاوه بر این، در حال طراحی هوش مصنوعی‌ای هستیم که سکو را بر اساس زبان و فرهنگ کشور کاربر تنظیم می‌کند بگونه‌ای که کاربری از عراق، محتوای سکو را با ادبیات و اصطلاحات بومی عراق مشاهده خواهد کرد.»

عزیزی در ادامه به مزیت‌های رقابتی این سامانه اشاره کرد و گفت: «تمام هزینه‌ها از جمله هزینه جراحی‌ها، محل اقامت و سایر خدمات به‌صورت شفاف مشخص است و برخلاف دلالان که مبالغ دلخواه از بیمار دریافت می‌کنند، ما تنها از بیمارستان‌ها درصد همکاری دریافت می‌کنیم و هیچ مبلغی اضافی از شخص بیمار گرفته نمی‌شود.»

در حال حاضر سکو «مِدتریپ‌سنتر»،‌ با چند بیمارستان در حوزه‌های چشم‌پزشکی، زنان و زایمان، زیبایی، قلب کودکان و ارتوپدی همکاری دارد و به‌دلیل لزوم وریفای شدن بیمارستان‌ها و پزشکان، گسترش‌ همکاری‌ها با دقت و گام‌به‌گام درحال انجام است.

عزیزی با بیان اینکه بیمار از لحظه تصمیم‌گیری تا پایان درمان و حتی پس از بازگشت به کشورش، تحت پشتیبانی کامل سامانه قرار دارد، گفت: «بیمار پس از ورود به کشور، از خدمات ترنسفر، مترجم اختصاصی، اقامت در هتل انتخابی، سیم‌کارت رایگان و حتی پکیج زیارتی در صورت تمایل بهره‌مند می‌شود. تمام برنامه درمانی او از روز نخست تا بازگشت، به‌صورت شفاف در سایت درج شده و هر روز فعالیتی مشخص دارد؛ درواقع بیمار دقیقاً می‌داند در هر روز از اقامت خود چه مراحلی را طی خواهد کرد.»

او افزود: «بیماران پیش از انتخاب پزشک می‌توانند نمونه‌کار‌های او را مشاهده کنند. در عمل‌های زیبایی، که بیماران کمی حساس تر عمل می‌کنند‌،‌ فرد تصاویر قبل و بعد از عمل بیماران را می‌بیند و بر اساس سلیقه خود، پزشک مورد نظرش را انتخاب می‌کند، همچنین انتخاب نوع بیمارستان، هتل و سطح خدمات بر اساس بودجه بیمار انجام می‌شود. با این حال، ما فقط به موضوع بودجه توجه نداریم؛ هدف اصلی ما ارائه خدمات با بالاترین کیفیت است تا تصویر حرفه‌ای ایران در میان کشور‌های حوزه خلیج فارس تقویت شود.»

عزیزی درباره میزان فعالیت سکو گفت: «در حال حاضر با چندین بیمارستان همکاری داریم. اگرچه به‌دلیل شرایط اخیر، ورود بیماران خارجی کمتر بوده است، اما فعالیت ما با کشور‌های عراق و تاجیکستان آغاز شده و امیدواریم پس از بهبود شرایط، تعداد بیماران افزایش یابد. هدف ما تبدیل‌شدن به مرکز سلامت منطقه است؛ به این معنا که حتی کلینیک‌ها و بیمارستان‌های کشور‌های امارات و ترکیه نیز به این سیستم متصل شوند و بیماران منطقه از طریق این سکو خدمات خود را دریافت کنند.»

رئیس هیئت‌مدیره شرکت ایده‌های خلاق رایا در پایان درباره نقش هوش مصنوعی در این پروژه گفت: «هوش مصنوعی به‌کاررفته در برنامک ما در حال یادگیری و بهبود مداوم است. این فناوری مسیر انتخابی بیماران، نوع بیماری و پکیج‌های انتخاب‌شده را تحلیل کرده و بر اساس نتایج، بهترین پیشنهاد‌ها را به کاربران آینده ارائه می‌دهد. علاوه بر این، داده‌هایی در اختیار بیمارستان‌ها قرار می‌دهد تا بدانند کدام نوع درمان‌ها برای بیماران خارجی جذاب‌تر است. در واقع، این سامانه داده‌هایی تولید می‌کند که پیش از این در کشور وجود نداشت و می‌تواند مبنایی برای تصمیم‌گیری‌های کلان در حوزه گردشگری سلامت باشد.»

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *