توسعه پایدار بدون صلح، امکان پذیر نیست


کارشناسان در نشست «مدیریت توسعه و پایداری در عصر تحولات بنیادین» معتقدند، بازار سازی باید هدف مهمی در توسعه گردشگری باشد و با توجه به اهمیت این صنعت در جابه جایی مردم لزوم اتخاذ مدیریت هوشمندانه در آن اهمیت زیادی دارد.

به گزارش سیناپرس، به همت کمیته گردشگری هجدهمین کنفرانس بین المللی مدیریت، نشست «مدیریت توسعه و پایداری در عصر تحولات بنیادین» با حضور دکتر محمدحسین ایمانی خوشخو، رییس کمیته گردشگری و رییس پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی، دکتر علی اصغر شالبافیان معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی، دکتر حمید رضا ضرغام بروجنی، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی؛ سالواتور مسینا، رییس دپارتمان مطالعات اروپا، پروفسور فابیو کاربون،  مدرس و پژوهشگر مدیریت گردشگری بین المللی در دانشکده بازاریابی و مدیریت دانشگاه کاونتری، روز چهارشنبه دهم آذر ماه سال جاری در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.

شالبافیان در ابتدای این نشست با اشاره به آثار غیر مادی همه گیری کرونا در جهان گفت: هنوز تخمین و ارزیابی دقیقی از آثار غیر مادی که کرونا بر گردشگری وارد کرده ، نداریم؛ نه تنها در ایران بلکه در اغلب کشورها اطلاعات دقیقی از این آثار بیان نشده است. تا کنون مطالب زیادی درباره ضرر های اقتصادی همه گیری کرونا، گفته شده ؛ اقتصاد دانان به ویژه در کشورهایی که گردشگری نقش مهمی در اداره اقتصادی آن ها دارد به سنجش اثرات اقتصادی پرداختند؛ همچنین نهاد های بین المللی مانند شورای جهانی سفر و انجمن بین المللی گردشگری ارزیابی اثرات اقتصادی شیوع کووید 19 را مورد بررسی و تطبیق قرار داده اند، اما در مورد آثار غیر مادی که کوید 19 داشته است، باید به خروج نیروی انسانی از این صنعت اشاره کنیم. الزاما یکی از تدابیری که باید اتخاذ شود این است که چگونه نیروی انسانی با تجربه ای که سال های زیاد در این صنعت پرورش داده و سرمایه گذاری شده است، مجدادا به این صنعت بازگردند یا چگونه نیروی انسانی مورد نیاز این صنعت تامین شود. یکی از مواردی که باید درکشور ما مورد توجه قرار بگیرد این امر است.

وی افزود: نکته دوم در مدیریت گردشگری پسا کرونا، اولویت بندی در بازار های هدف گردشگری است و باید شناخت دقیقی از حوزه هایی داشته باشیم که نیاز به بازارسازی دارند. گفتنی است، بر اساس گزاره های نهاد های بین المللی گردشگری داخلی و توسعه آن باید در صدر توجه برنامه ریزان قرار گیرد و برنامه های متناسب با احیای گردشگری داخلی تدبیر و اندیشیده شود؛زیرا  این موضوع در کشورهایی مانند کشور ما به اذعان نهاد های مطالعاتی گردشگری داخلی تاثیر اقتصادی بیشتری نسبت به گردشگری ورودی دارد،بنابراین اهمیت دو چندانی پیدا می کند.

به گفته شالبافیان، چگونگی فعال کردن گردشگری داخلی از منظر تحریک و تقویت تقاضا و ممکن است و ساختن بستر برای مردم، یک اولویت بسیار مهم است. با توجه به اینکه یکی از ابعاد اثر گذاری بیماری کرونا، کاهش درآمد سرانه عموم مردم بوده، بنابراین توان مردم برای سفر به شدت تحت تاثیر قرار گرفته است؛ به همین دلیل برنامه ها برای تحریک و تقویت تقاضا باید متناسب با فراهم آوردن استطاعت مالی برای مردم باشد.

وی افزود: در این شرایط نقش دستگاه های دولتی  برای ارائه خدمات رفاهی سفر و نقش دولت در ابعاد کلان برای ارائه تسهیلات تقاضا اهمیت پیدا می کند. از سویی دیگر تقویت عرضه هم باید مورد توجه قرار گیرد ،برای مثال بازگشت تاسیسات اقامتی  به ارائه خدمات و فعال شدن دفاتر خدمات مسافرتی به ارائه و فروش پکیج های سفر  اهمیت دارد. حوزه عرضه باید متناسب با تقاضایی که احتمال زیاد علارغم کاهش قدرت خرید مردم، رو به فزونی دارد، تنظیم شود.   

وی ادامه داد: در حوزه گردشگری ورودی هم باید اولویت بندی دقیقی صورت گیرد. در کشورمان امکان تحریک تقاضا برای ورود به ایران از بازارهای کشورهای منطقه و همسایه بیشتر است.

گردشگری جزو بزرگترین پدیده های جابه جایی انسان است

در ادامه ایمانی با اشاره به موارد بیان شده گفت: گردشگری جزو بزرگترین پدیده های جابه جایی انسان است به همین دلیل ضرورت مدیریت در آن به خوبی احساس می شود با توجه به موارد گفته شده امیدواریم با توجه به جایگاه دانشمندان حرف های خوبی برای توسعه گردشگری داخلی داشته باشیم.

نباید نگاه عددی به کارگرها داشته باشیم

مسینا از دیگر سخنرانان این نشست با تاکید بر راهکارهای رفع معضلات امروز گردشگری در سراسر دنیا گفت: ما نیاز داریم تا حد ممکن موقعیت سابق خود را در صنعت گردشگری حفظ کنیم، شاید لازم باشد که برخی کارها را از نو آغاز کنیم؛  در این حین نباید برای تولید بیشتر به کارگرها نگاه عددی و کمی داشته باشیم؛ موضوع مهم توجه به چالش های فرهنگی است که در عین حال نباید میراث فرهنگی بومی خود را از دست بدهیم.

وی تفاوت میان میراث فرهنگی و مردم را یک اشتباه بزرگ دانست و گفت: در کنار فرهنگ باید هویت خود را دوام زیادی ببخشیم تا بتوانیم به رشد فرهنگی برسیم. همچنین از آنجایی که محیط زیست متعلق به تمام مردم است، باید نگرش همه جانبه یا مقیاس وسیع در این زمینه همراه با پیشرفت گردشگری داشته باشیم.

مسینا گفت: جهانی شدن یک پاسخ نیست بلکه یک خطر بزرگ است به ویژه برای شرکت های کوچک ما باید همدیگر را بهتر بشناسیم تا ایده های ناب در جهان چرخش داشته باشد. تا حد ممکن باید اشتباهات خود را کم کنیم و سیاست های جدیدی خلق کنیم.

توسعه پایدار بدون صلح، امکان پذیر نیست

در ادامه این نشست کاربونه گفت: ایران را به خوبی می شناسم و می دانم که توسعه گردشگری در ایران اهمیت زیادی دارد و یکی از چالش هایی که دارد پایداری در آینده است؛ راه کار موثر ایجاد یک طرز تفکر پایدار است که دانشگاه ها دراین خصوص تاثیر زیادی دارد.همچنین پایداری را نباید تنها منوط به محیط زیست و طبیعت بدانیم؛ چراکه یک مفهوم فلسفی است.دراین راستانیز سازمان ملل هشدار داده است که توسعه پایدار بدون صلح، امکان پذیر نیست.

وی افزود: مهم طرز تفکری است که ما را در مسیر توسعه گردشگری هدایت می کند. نو آوری باید هدایت شده باشد؛ دو واژه کلیدی در این عرصه اهداف بلند مدت و چشم انداز ما است باید توجه داشت که بدون استراتژی معین نمی توانیم به پیشرفت برسیم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *