کاهش خطای خیاطان با ایده ای نوآورانه


خط کش زاپاسگذاری سریع و آسان، نوآوری است که از سوی یک ایده پرداز در زمینه مد لباس طراحی شده است. استفاده از این ابزار احتمال خطای خیاطان را در فرآیند برش پارچه بسیار کاهش داده است.

به گزارش سیناپرس، همواره یکی از صنایعی که آورده اقتصادی زیادی را برای بسیاری از کشورها داشته است، صنعت مد و لباس بوده است. این صنعت توانسته بسیاری از کشورها از جمله ترکیه را از رکود اقتصادی نجات دهد و به عنوان یکی از قطب های تولید لباس و پارچه در جهان شناخته شود. بی شک توجه به رشد و گسترش این صنعت در کشور علاوه بر اینکه می تواند بازوی اقتصادی مهمی برای کشور باشد، معرف استانداردی هم برای فرهنگ اقوام گوناگون ایرانی می تواند به حساب بیاید. در این میان نوآوری و ایده پردازی در این صنعت هم می تواند کمک شایانی به توسعه صنایع فرهنگی و گسترش آن در میان اهالی این صنعت برای کارکرد بهتر شود.
معصومه ملکی، ایده پرداز و فعال در صنعت مد و لباس در گفتگو با خبرنگار سیناپرس درباره ایده «خط کش زاپاسگذاری سریع و آسان» که در جشنواره ایده های برتر و صنایع فرهنگی و فناوری های نرم که از سوی پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی برگزار شد و  در لیست برگزیدگان جای گرفت، درباره ایده خود گفت:  از آنجایی که برای دوخت قسمت هایی از لباس باید بخشی از پارچه به عنوان زاپاس در نظر گرفته شود و این بخش های اضافی از پارچه باید در قسمت های مختلف یک لباس با اندازه های گوناگون باید برش داده شود، کاری زمان بر است که نیاز به دقت دارد. ایده ای که من در طراحی خط کش زاپاسگذاری خیاطی به کار بردم، با یک آهنربای کوچک به قیچی متصل و با یک پیچ در قسمت چپ و راست الگو تنظیم می شود و می توان به راحتی به پارچه برش زد.

وی گفت: با توجه به اینکه سال های زیادی است که در زمینه خیاطی و دوخت لباس فعالیت می کنم و در عرصه آموزش تجربه های فراوانی کسب کرده ام، این خطکش برای ساخت هر الگویی در پارچه ها و لباس های کاربرد دارد؛ در واقع هر الگویی را می توان پیاده کرد.

ملکی گفت: در مکانیزمی مشخص می توان اندازه ها را به دقت تنظیم کرد تا خیاط دچار اشتباه نشود. در این خط کش اندازه ها با دقت بسیار زیادی تنظیم می شود و همزمان با برش اصلی با قیچی می توان بخش های مذکور در پارچه را هم برش زد. در حقیقت با استفاده از این خطکش زاپاسگذاری خیاط نیاز به دقت بالا برای برش ندارد ضمن اینکه برش بی نقص در می آید.

به گفته ملکی، ایده «خط کش زاپاسگذاری سریع و آسان» نمونه خاری ندارد و به عنوان یکی از ایده های کاربردی برای کارآموزان به حساب می آید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *