رئیس جهاد دانشگاهی در جمع مدیران پارک علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی: فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی از اولویت‌های مهم جهاددانشگاهی است


دکتر حسن مسلمی‌نایینی رئیس جهاددانشگاهی صبح امروز 20 آذر ماه 1402 با حضور در جمع مدیران پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی، از نزدیک در جریان برنامه‌ها و فعالیت‌های این پارک قرار گرفت و گفت: در حوزه علوم انسانی و هنر، کار نکرده زیاد داریم و باید به آن‌ها اولویت دهیم.

به گزارش روابط عمومی‌پارک علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی، دراین نشست که با حضور رییس، معاونان و مدیران این پارک برگزار شد، دکتر مسلمی‌نایینی این پارک را یکی از ظرفیت‌ها و مزیت‌های بزرگ جهاددانشگاهی عنوان کرد و گفت: هنر و علوم انسانی امروزه جزو اولویت‌های اساسی کشور است و ما در جهاددانشگاهی نیز باید از آن حمایت کنیم.

وی افزود: خوشبختانه حوزه‌های فنی و مهندسی و پزشکی در کشور خیلی پیشرفت کرده اند و مشکل چندانی در مورد آنها نداریم؛ اما در حوزه علوم انسانی و فرهنگی، کار نکرده زیاد داریم و باید به آن‌ها بپردازیم.

رییس جهاددانشگاهی با اشاره به ابعاد مختلف شخصیت فقید، دکتر کاظم آشتیانی که همواره در کنار کارهای فنی و تخصصی، به مباحث اخلاقی و فرهنگی هم توجه می‌کردند، گفت: مباحث فرهنگی و فناوری‌های نرم جزو اولویت‌های کاری دوره جدید مدیریتی جهاددانشگاهی قرار دارد.

وی گفت: امسال 4 عنوان طرح فناورانه جدید به حوزه علوم انسانی اختصاص داده شده و همچنین تدوین طرح تحول جهاد دانشگاهی نیز به پژوهشکده علوم انسانی این نهاد سپرده شده است . 

دکتر مسلمی‌نایینی با اشاره به محدودیت‌های بودجه ای در سطح کشور، گفت : یکی از کارهای مهم امروز ما استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی در راستای اهداف و برنامه‌های جهاد دانشگاهی است. ما دارایی‌های علمی‌و فضاهای فیزیکی فوق العاده ای در سطح جهاد دانشگاهی داریم و باید آنها را قابل استفاده کنیم و در راستای نیازها و برنامه‌های امروزمان مورد بهره‌برداری قرار دهیم .

فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی مزیت امروز جهاددانشگاهی

پیش از سخنان رییس جهاددانشگاهی رییس و معاونان پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی به بیان دیدگاه و ارایه نظرات خود پرداختند.

دکتر محمد حسین ایمانی خوشخو، رییس پارک علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی ضمن تشکر از رییس جهاددانشگاهی برای حضور و حمایت از فعالیت‌های فرهنگی و هنری، گفت: فعالیت‌های جهاددانشگاهی در عرصه فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی، امروز جزو مزیت‌های اصلی این نهاد به شمار می‌رود و لازم است به طور ویژه مورد حمایت قرار گیرد.

وی ضمن تشریح فعالیت‌ها و برنامه‌های پارک علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی، برگزاری رویداد استارت‌آپی فیلمنامه نویسی و دومین دوره جشنواره طراحی طلا و جواهر را از برنامه‌های جاری پارک عنوان کرد و گفت: راه اندازی دهکده فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی به طور جدی در حال پی گیری است.

ایجاد پردیس‌های استانی؛ کمک به درآمد زایی و رشد ظرفیت صادراتی استان

در این نشست دکتر نبیونی معاون فناوری پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی گفت: صنایع فرهنگی هنری و فناوری‌های نرم می‌توانند به رشد اقتصادی کشور کمک کنند.

وی با اشاره به شرایط اقتصادی کشور و محدودیت‌های ناشی از تحریم، گفت: با استفاده از ظرفیت‌های موجود در پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی و همچنین قابلیت بالای این حوزه در سطح کشور میتوان به اشتغال زایی و حل مشکلات اقتصادی کمک کرد .

دکتر نبیونی در ادامه به توانایی‌های بالای مجموعه جهاد دانشگاهی در سطح کشور اشاره کرد و خواستار اختصاص زیرساخت‌های موجود در قالب مراکز علمی‌کاربردی جهاد دانشگاهی به برنامه ایجاد پردیس‌های استانی فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی شد .

وی تصریح کرد : ایجاد پردیس‌های استانی در واحد‌های استانی جهاد دانشگاهی به درآمد زایی آن‌ها کمک کرده و ظرفیت صادراتی صنایع فرهنگی استانی را فعال می‌کند .

جهاد دانشگاهی حلقه واسط و تکمیل کننده حلقه‌های زیست بوم فناوری و نوآوری

در ادامه نشست دکتر عزیز جعفری معاون هماهنگی و توسعه پارک علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی وضع موجود نظام عرضه و تقاضای زیست بوم فناوری و نو آوری را تشریح کرد و گفت : هیچ نهادی مثل جهاد دانشگاهی نمی‌تواند نقش واسط و تکمیل کننده حلقه‌های زیست بوم فناوری و نو آوری را ایفا نماید و این نهاد با توجه به قابلیت‌ها و تجربه‌هایی که دارد، می‌تواند بین وزارت عتف و معاونت علمی‌و فناوری ریاست جمهوری قرار گرفته و مسئولیت و ماموریت راهبردی فناوری‌های نرم و خلاق را برعهده داشته باشد .

وی گفت : همه کشور‌های پیشرفته جهان، اسناد فناوری و نوآوری خود را تدوین کرده اند و در ایران هم این سند تدوین و ابلاغ شده اما در ادامه کار و در حوزه نرم و خلاق، به اسناد بخشی در رشته‌هایی همچون سینما، مد و لباس و … نیاز داریم که ما در پارک فناوری‌های نرم، در حال تدوین این اسناد هستیم.

جعفری در ادامه با اشاره به ترکیب دانشجویان و دانش آموختگان دانشگا‌های ایران، افزود : درحال حاضر بیش از 50 درصد دانشجویان و دانش آموختگان کشور در رشته‌های علوم انسانی و هنر هستند. با توجه به این که سایر پارک‌های علم و فناوری در کشور بیشتر به روی رشته‌های غیر از علوم انسانی تمرکز دارند، جهاد دانشگاهی و پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی، میتواند به این موضوع بپردازد و متولی توسعه علم و فناوری در کل کشور و در رشته‌های مربوط به علوم انسانی و هنر باشد.

وی گفت: در بین هرم آموزشی در کشور، دانش آموزان و مقاطع پیش از دانشگاه، مغفول مانده و جهاددانشگاهی می‌تواند با استفاده از سرویس‌های مجازی، در کل کشور در زمینه توسعه علم و فناوری در سطوح پیش از دانشگاه نیز نقش آفرینی نماید.

ظرفیت پارک در خدمت تحقق اهداف فرهنگی جهاددانشگاهی

در ادامه نشست دکتر علی حسنی معاون پشتیبانی پارک علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی گفت: با استفاده از دانش، تجربه و ظرفیت موجود در این پارک می‌توانیم به اهداف فرهنگی جهاد دانشگاهی در سطح دانشگاه نیز کمک کنیم.

وی با اشاره به مشکلات ناشی از محدودیت فضای فیزیکی پارک، افزود: لازم است همچون دو پارک دیگر جهاد دانشگاهی که فضا و امکانات مناسب در اختیارشان قرار گرفته، این امکانات در اختیار پارک علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی نیز قرار گیرد .

دکتر حسنی وجود سند بالا دستی جهاد دانشگاهی در حوزه فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی را ضروری عنوان کرد .

موفقیت و اثرگذاری پارک فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی

دکتر پایان این نشست دکتر انصاری معاون سازمان تجاری سازی فناوری جهاد دانشگاهی نیز با اشاره به برنامه‌ها و خدمات پارک و همچنین رویکرد سازمان ستفا در دوره جدید، گفت: پارک ملی علوم و فناوری‌هاینرم و صنایع فرهنگی به نسبت امکانات و بودجه ای که در اختیارش قرار گرفته، بسیار موفق و اثرگذار عمل کرده و لازم است حد اقل‌های امکانات و فضای مورد نیاز آن ، به سرعت در اختیارش قرار گیرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *