پنل تخصصی کاربرد هوش مصنوعی در سینما


 پنل تخصصی کاربرد هوش مصنوعی در سینما در رویداد تحول سینما با هوش مصنوعی” از تخیل تا واقعیت” با حضور چند تن از متخصصین این حوزه برگزار شد.

 هوش مصنوعی دستیار موثر

 مهرداد خوشبخت، فیلمساز، در پنل مربوط به هوش مصنوعی و کارگردانی، به اهمیت اشتراک‌گذاری تجربیات در این حوزه اشاره کرد و نگرانی‌ها نسبت به تأثیر هوش مصنوعی بر مشاغل سینمایی را کاهش داد. او گفت که هنوز شغل‌های هنری برقرار است و تأکید کرد که هوش مصنوعی می‌تواند به‌عنوان یک دستیار موثر در نوشتن و تحقیقات عمل کند.

 خوشبخت درباره توانایی هوش مصنوعی در ارائه ایده‌های بنیادین و کمک به کارگردانان برای تجسم فضاسازی فیلم‌های خود قبل از تشکیل تیم‌های هزینه‌بر سخن گفت. ورود هوش مصنوعی به سینما فرصتی برای احیای روش‌های نوآورانه تولید فیلم به وجود آورده است.

 وی ابراز امیدواری کرد: به‌جای هزینه‌کردن در سیستم‌های دولتی، تمرکز بر ایده‌پردازی و خلاقیت افزایش یابد

 ضرورت یادگیری هوش مصنوعی برای سینماگران

 تورج اصلانی مدیر فیلمبرداری و کارگردان سینما، در این پنل تخصصی به‌ضرورت پذیرش و به‌کارگیری هوش مصنوعی در تولید سینما اشاره کرد و گفت که این فناوری جدید جزئی از زندگی ما شده است.

 وی تأکید کرد: که مانند انتقال از آنالوگ به دیجیتال، سینماگران باید با هوش مصنوعی همگام شوند و از قضاوت‌های منفی در برابر آن رها شوند. اگرچه ممکن است برخی مشاغل تحت‌تأثیر فناوری کاهش یابند، اما این ابزار می‌تواند به‌عنوان یک دستیار مدرن در صنعت سینما عمل کند.

 وی تصریح کرد: برای موفقیت در این زمینه، سینماگران باید زبان هوش مصنوعی را یاد بگیرند و به تشکل‌های صنفی برای ارتقاء دانش و همکاری در این حوزه نیاز دارند. با ورود هوش مصنوعی، سینمای جوان ایران دوباره جان گرفته و نوآوری‌های جدیدی را به ارمغان آورده است.

 انقلابی بزرگ با هوش مصنوعی در جریان است

 دکتر حمید ضیایی‌پرور، استاد علوم ارتباطات و پژوهشگر هوش مصنوعی، با اشاره به تأثیر فناوری‌های جدید بر حوزه ارتباطات و تولید محتوا گفت: انقلابی بزرگ در جریان است و مزایای بهره‌گیری از هوش مصنوعی در تولید متن، عکس، صدا و ویدئو غیرقابل‌باور است.

 وی خاطرنشان کرد: این فناوری‌ها تولید محتوای عمومی را تسهیل کرده و انحصار صنعت سینما را از حرفه‌ای‌ها گرفته و به افراد عادی نیز این امکان را داده که محتوای سینمایی و هنری تولید کنند، از جمله سوژه‌های ممنوعه که قبلاً مورد سانسور قرار می‌گرفتند. این تحول، خطوط ممیزی را کنار زده و به احیای صداها و تصاویر مربوط به سلبریتی‌ها و هنرمندان کمک می‌کند و همچنین یادگیری فنون سینمایی را برای افراد ساده‌تر می‌سازد.

ضیایی‌پرور با اشاره به ورود جدی ایران به حوزه هوش مصنوعی در هفت یا هشت سال اخیر بر ضرورت طراحی رشته‌های دانشگاهی جدید در این زمینه تأکید کرد تا آماتورها بتوانند به‌وسیله هوش مصنوعی آموزش ببینند و با این فناوری‌ها کار کنند.

 دکتر فاطمه غفاری تهیه‌کننده سینما و بنیان‌گذار اولین کارخانه تولید مجازی فیلم، در سخنرانی خود به تغییرات عمده در صنعت تهیه‌کنندگی در مقطع فعلی اشاره کرد و گفت: به‌عنوان یک تهیه‌کننده به دنبال ساختن آینده‌ای بهتر برای این حوزه است. ما در تلاش هستیم که الگوهای مناسبی ارائه کنیم. طی این سال‌ها تلاش کرده‌ایم تا فضایی مناسب فراهم کنیم تا افراد مستعد بتوانند در این حوزه راه خود را پیدا کنند.

 غفاری تأکید کرد: برای پیشرفت در این صنعت، خلاقیت و آرامش ضروری است و اگر فاصله‌ها با محیط پیرامون کم نشود، امکان کار موثر وجود ندارد.

 تعامل؛ تفاوت هوش انسان و هوش مصنوعی

 ابوذر صفاریان کارگردان و پایه‌گذار سینمای مستقل دیجیتال ایران در سخنان خود به تغییرات بنیادین در جایگاه هنر و نقش هوش مصنوعی اشاره کرد و گفت که داستان هوش مصنوعی و هوش طبیعی در حال تبدیل‌شدن به یک روایت جدید است. به عقیده او، تعاریف هنرمند و اهمیت هنر در حال دگرگونی است و این تغییرات موجب لذت و جذابیت بیشتری در دنیای سینما می‌شود.

 وی توضیح داد: تنوع و دسته‌بندی‌ها در حال افزایش و تغییر هستند و ارزش سینما از دهه ۹۰ تاکنون متفاوت شده است. صفاریان بر اهمیت دیده‌شدن در هنر تأکید کرد و گفت که هوش مصنوعی نیز برای بقای خود باید به چالش‌هایی برخورد کند.

 وی افزود: ارزش هوش انسان و هوش مصنوعی تفاوت چندانی ندارد؛ با این تفاوت که انسان ویژگی تعامل دارد؛ ولی هوش مصنوعی فاقد این ویژگی است. ما با هوش مصنوعی قادر هستیم محیط جدیدی را شکل بدهیم. این ویژگی بسیار جذاب است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *