کارگاه آموزشی «بیزینس اتیکت»: تجربه‌ای بی‌کلام از مهارت آموزی برای ناشنوایان


کارگاه آموزشی «بیزینس اِتیکت» با رویکردی نوین برای افراد ناشنوا و کم‌شنوا برگزار شد؛ برنامه‌ای آموزشی که با حضور مترجم زبان اشاره، فضای برابر و فراگیری را برای یادگیری مهارت‌های حرفه‌ای در تعاملات کاری فراهم کرد. این کارگاه با حمایت پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری سینا، کارگاه تخصصی «بیزینس اِتیکت» ویژه‌ی ناشنوایان و کم‌شنوایان، در روزهای ششم و هشتم مرداد ۱۴۰۴ با تدریس مهندس آرمان ولیان، مشاور و مدرس بین‌المللی آداب حرفه‌ای، در دانشگاه علم و فرهنگ تهران برگزار شد.

این کارگاه دوروزه به همت مؤسسه فرهنگی‌هنری هنرمندان مشرق‌زمین و با حمایت پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی، و مشارکت مؤسسه محاش، لیندو فیلم و شرکت اینکال، به گونه‌ای طراحی شده بود که دسترس‌پذیری و آموزش اثربخش برای همه‌ی شرکت‌کنندگان فراهم شود.

در آغاز این کارگاه، مدرس دوره با تأکید بر اهمیت آداب حرفه‌ای در موفقیت کاری گفت: «اتیکت نه‌تنها به بهبود روابط حرفه‌ای کمک می‌کند، بلکه می‌تواند به‌عنوان یک مزیت رقابتی در حوزه‌ی کسب‌وکار عمل کند.»

وی در ادامه با اشاره به نقش تأثیر اولیه در تعاملات تجاری افزود: «اتیکت حرفه‌ای نه‌تنها نشان‌دهنده احترام به دیگران است، بلکه می‌تواند اعتماد و اعتبار حرفه‌ای را افزایش دهد.»

او با مثال‌هایی از تجربیات واقعی، نقش جزئیات رفتاری را در مسیرهای شغلی برجسته کرد.

زبان بدن، جلسات، مذاکره

در ادامه، اصول اولیه‌ی آداب حرفه‌ای مانند نحوه معرفی مؤثر، مدیریت جلسات، و نگارش مکاتبات رسمی آموزش داده شد. ولیان در این بخش بر استفاده صحیح از زبان بدن، تماس چشمی، و واژگان دقیق تأکید کرد. یکی از بخش‌های پرطرفدار، آموزش اتیکت در جلسات و مذاکرات بود. مدرس کارگاه توضیح داد که رعایت نکاتی چون مدیریت زمان، گوش‌دادن فعال و احترام به نظرات دیگران، پایه‌ی یک جلسه حرفه‌ای موفق است. همچنین درباره آماده‌سازی پیش از مذاکره و رعایت پروتکل‌های محیط‌های چندفرهنگی نکاتی کاربردی ارائه کرد.

موضوع شبکه‌سازی حرفه‌ای نیز جایگاه مهمی در برنامه داشت. ولیان، نویسنده‌ی کتاب «اتیکت، جادوی جذابیت»، با اشاره به اهمیت پیگیری پس از ملاقات، ارسال پیام‌های تشکر و حفظ ارتباطات بلندمدت، گفت: «رفتار حرفه‌ای در ارتباطات، پایه‌ی شکل‌گیری روابط پایدار در فضای کاری است.»

عدالت آموزشی در عمل

از نکات مهم این کارگاه، حضور مترجم زبان اشاره در کنار مدرس بود؛ اقدامی مهم که امکان درک کامل محتوای آموزشی را برای همه شرکت‌کنندگان فراهم کرد. این رویکرد در راستای تحقق عدالت آموزشی و فرهنگی برای افراد دارای معلولیت اجرا شد.

بازخورد شرکت‌کنندگان از کیفیت برنامه نشان‌دهنده رضایت بالا بود. یکی از شرکت‌کنندگان ناشنوا گفت: «این کارگاه به من آموخت که چگونه با اعتمادبه‌نفس بیشتری در جلسات تجاری حاضر شوم و از جزئیات کوچک برای ایجاد تأثیر مثبت استفاده کنم.»

در حاشیه این رویداد، محمدعلی خبیر، مدیرعامل مؤسسه هنرمندان مشرق‌زمین، هدف از این کارگاه را چنین توصیف کرد: «ما باور داریم اتیکت و آداب حرفه‌ای، سرمایه‌ای است که می‌تواند حضور افراد را در عرصه‌های رسمی و تخصصی پررنگ‌تر و مؤثرتر کند. این حق مسلم همه‌ی شهروندان است که از آموزش‌های باکیفیت در زمینه رشد فردی و حرفه‌ای بهره‌مند شوند.»

گامی به‌سوی مشارکت فراگیر

این کارگاه بخشی از طرح‌های گسترده مؤسسه هنرمندان مشرق‌زمین برای فراهم‌سازی فرصت‌های برابر آموزشی برای افراد دارای معلولیت است. این مؤسسه به همراه پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی، بر تبدیل محیط‌های آموزشی به فضاهایی برابر، مشارکتی و دربرگیرنده تأکید دارد.

در پایان، بسیاری از شرکت‌کنندگان ناشنوا و کم‌شنوا خواستار ادامه و گسترش این‌گونه دوره‌ها شدند؛ دوره‌هایی که علاوه بر ارتقای توانمندی‌های حرفه‌ای، جایگاه اجتماعی افراد را نیز در محیط‌های کاری و فرهنگی بهبود می‌بخشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *