گردشگری و معنویت ؛ تحقق سلامت معنوی


یکصد و هفتاد و پنجمین جلسه گروه سلامت معنوی اسلامی فرهنگستان علوم پزشکی با حضور اعضای آن روز شنبه 31 اردیبهشت در محل فرهنگستان علوم پزشکی برگزار شد. 

در این جلسه که با حضور جناب آقای دکتر محمد حسین ایمانی خوشخو(رییس پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی)، رئیس گروه سلامت معنوی جناب آقای دکتر ابوالقاسمی، معاون علمی فرهنگستان جناب آقای دکتر محققی و دبیر فرهنگستان جناب آقای دکتر کلانتر معتمدی و اعضای گروه شامل متخصصین علوم پزشکی، پیراپزشکی و سایر علوم مرتبط تشکیل شد، به موضوع جایگاه گردشگری و معنویت در سلامت معنوی انسان پرداخته شد.

جناب آقای دکتر محمد حسین ایمانی خوشخو در این جلسه ضمن تاکید به بر جایگاه ارزشمند سفر در زندگی انسان رویکرد معنوی را یکی از رویکردهای جدید و مورد توجه مطالعات گردشگری بیان کردند و گفتند: سفر در معنای لغوی به مفهوم «آشکار شدن و پرده برداشتن» یکی از رفتارهای تحسین شده انسانی است که آدمی را به سوی کمال، بهتر شدن، آرامش، استراحت و تجدید قوا سوق می دهد. گردشگری یک جابه جایی فیزیکی است که انسان از مبدا خویش به سوی یک مقصد حرکت می کند و سپس به مبدا باز می گردد. این حرکت فلسفه ای عظیم در ماهیت و فطرت انسانی دارد که با کسب تجربه همراه است.

ایشان با اشاره به رویکرد معنوی در مطالعات گردشگری بیان کردند: رویکرد معنوی به گردشگری، از ماهیت معنوی و روحانی انسان به عنوان گردشگر گرفته شده است. اصل وجود انسان معنوی است و سفر بیش از آنکه برای کسب لذت های مادی صورت پذیرد، اقدامی برای فرار از زندگی روزمره جامعه امروزی و بازیابی انرژی است، مفهومی که کاملا معنوی می باشد. از این رو همه آنچه که در جهان هستی، جامعه انسانی و درون خود گردشگر به مفهوم غیرمادی اشاره دارد، در زمره معنویت قرار می گیرد. لذا می توان چنین استدلال کرد که سفر به خودی خود مقوله ای معنوی است، همانگونه که آیات و روایات اسلامی به سفر کردن تاکید نموده اند.

جناب آقای دکتر ایمانی خوشخو با اشاره به این که معنویت را می توان در تمامی زوایای گردشگری درک نمود، این رویکرد را بستری جهت تحقق سلامت معنوی انسانی دانستند و تاکید کردند، سلامت معنوی انسان به عنوان مهمترین بعد سلامتی مطرح می شود که نیازمند انجام اقدامات آگاهانه می باشد، لذا سفر که پیوند انسان با تاریخ، فرهنگ و طبیعت است، گردشگر را به فکر وا می دارد، مدتی از زمان استراحت را برایش فراهم می کند و پیوندی میان خویش و جهان و خالق هستی می یابد. دریافت و ادراک این پیوند زمینه حرکت به سوی سلامت معنوی را فراهم می نماید که بسی جای تامل دارد.

دکتر ایمانی خوشخو با تاکید بر نظریه گردشگری و معنویت که تاکنون سه همایش بین المللی با حضور پژوهشگران برجسته خارجی و داخلی در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شده است ادامه دادند تئوری گردشگری و معنویت بازنمای گردشگری در جایگاه اصلی خویش است، آن جایگاهی که مسیر حرکت به سمت ارزش ها، پخته شدن، معناجویی، یافتن و کشف کردن را فراهم می نماید. چه بسا تحقق این امر سلامت معنوی انسانی را به همراه خواهد داشت.

در ادامه جلسه به بحث و تبادل نظر پرداخته شد و مقرر گردید در خصوص مبحث “گردشگریِ معنوی” و “سلامت معنوی” که به نوعی با توجه به ظرفیتهای کشورمان می تواند سلامت معنوی اسلامی را محقق کند، همکاری لازم بین گروه سلامت معنوی فرهنگستان علوم پزشکی و دکتر ایمانی خوشخو، در قالب چاپ مقاله و تعریف طرح های پژوهشی مشترک صورت گیرد.

شایان ذکر است طبق اساسنامه فرهنگستان علوم پزشکی دیده‌بانی، هدایت، مشاوره، نظریه‌پردازی و آینده‌نگری و پایش ابعاد سلامت و منجمله سلامت معنوی بعهده این فرهنگستان است و گروه سلامت معنوی در جهت تحقق این اهداف فرهنگستان فعالیت می نماید.

اسامی حاضرین در جلسه به ترتیب الفبا:

خانم ها: دکتر مینو اسدزندی، دکتر اکرم حیدری، دکتر مریم صف آرا(مجازی)، دکتر طاهره مازوچی(مجازی)، دکتر زهرا نهاردانی

آقایان: دکتر حسن ابوالقاسمی، دکتر سید عبدالمجید بحرینیان، دکتر نصیرالدین جاویدی، دکتر عباس حاجی فتحعلی، دکتر ابوالفضل خوشی(مجازی)، دکتر هادی خوش محبت(مجازی)، دکتر ثارالله شجاعی(مجازی)، دکتر داوود شجاعی زاده، دکتر حسین شمس کوشکی، دکتر مهدی عباس زاده، دکتر ابوالقاسم عیسی مراد، دکتر باقر غباری بناب(مجازی)، دکتر علی فتحی آشتیانی، دکتر سید عباس فروتن، دکتر سیاوش لاجوردی، دکتر مجید معارف، دکتر سیدمحمدرضا کلانتر معتمدی، دکتر سیدحسین کلانتر معتمدی، دکتر مهدی مصری(مجازی)، دکتر مهدی مشکی، دکتر سیدحسن مقدم نیا(مجازی)، دکتر محمد حسین نیکنام(مجازی)، دکتر مرتضی همت(مجازی)، دکتر صادق یوسفی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *