پارک ملی صنایع فرهنگی، جایی برای شکوفایی نخبه هاست


دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو در خلال بازدید از پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی گفت: این مجموعه می‌تواند جایگاهی باشد برای پیشرفت نخبگان در کشور. در واقع می تواند مانعی باشد برای فرار از مغزها. 

به گزارش سیناپرس، در پی بازدید دکتر حجت الله ایوبی، دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو ایران از پارک ملی علوم و فناوری های صنایع فرهنگی که در روز شنبه نوزدهم تیرماه سال جاری صورت گرفت، نشستی با محوریت همکاری دو جانبه میان این مجموعه با یونسکو با حضور دکتر محمد حسین ایمانی خوشخو، رئیس پارک ملی علوم و فناوری‌های صنایع نرم فرهنگی؛ ابراهیم نبیونی، معاون فناوری این مجموعه و دیگر معاونین آن برگزار شد.

گفتنی است؛ در این نشست سخنرانان به موضوعاتی چون اهمیت فرهنگ در تجاری سازی و پیشرفت اقتصادی کشور همچنین نمایان شدن فرهنگ ایرانی در فضای بین الملل پرداختند.

ایمانی در ابتدای این نشست با اشاره به اهمیت همکاری های بین المللی در تجاری سازی فرهنگ گفت: در چند سال گذشته همواره به موضوع چگونگی مولد بودن فرهنگ می اندیشیدم و این پرسش که  برای تجاری سازی فرهنگ چه ملزوماتی را باید پیش گرفت؟ من را بر آن داشت تا ایده تاسیس پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی به ذهنم خطور کند.

وی افزود: با مطالعه و پژوهش های بسیار دریافتیم که پارک های علم و فناوری گزینه مناسبی برای برون رفت فرهنگ از حالت کمک بگیر است. تااینکه از سال ۱۳۹۷ به طور رسمی شروع به فعالیت در پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی کردیم و بعد از تاسیس این پارک به تازگی متوجه بسیاری از ظرفیت های کشور در این زمینه شدیم.

به گفته ایمانی خوشخو، فعالیت این مجموعه خوب پیش رفت تا جایی که امروزه پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی مرجع بسیاری ازادارات دولتی است.

وی ادامه داد: با توجه به حضور امروز آقای ایوبی در این مجموعه در تلاش هستیم که از ظرفیت‌ های یونسکو هم برای تجاری سازی فرهنگ استفاده کنیم.

ایمانی خوشخو با اشاره به تأسیس باشگاهی با عنوان صنایع فرهنگی افزود: یکی از برنامه های آتی مجموعه پارک ملی علوم و فناوری های نرم وصنایع فرهنگی تأسیس باشگاه صنایع فرهنگی است که می توان با کمک یونسکو آن را راه اندازی کرد. همچنین دایر کردن نمایشگاهی در حوزه صنایع فرهنگی با نگاه فناورانه از دیگر اهداف ماست که امیدواریم باهمکاری یونسکو به مرحله برپایی برسد.

شروع عصر جدید در فرهنگ کشور

به گفته ایمانی ، تا کنون پارک های علم و فناوری به موضوعاتی چون فناوری اطلاعات و مهندسی و علوم تجریی توجه می‌ کردند اما پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی توجه زیادی به هنر و پیشرفت فرهنگ در بعد اقتصادی و تجاری دارد که این می تواند شروع عصری جدید در فرهنگ کشور باشد.

رییس پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی در پیش گرفتن فعالیت های پژوهشی درباب نمایان شدن تلفیق فناوری با هنر را از دیگراقدامات آتی این مجموعه دانست و گفت: مجموعه فعالیت های پژوهشی درراستای نمایانگر شدن تلفیق فناوری با هنر را در دست داریم که خروجی آن تأسیس بنیادها و کمیسیون های مربوط به هر حوزه است. برای مثال ازآنجایی که یکی از اهداف ما در هنر موسیقی زنده نگه داشتن ساز هایی است که امروزه رو به زوال هستند، در همین راستا توانستیم اولین بنیادموسیقی را بنا نهیم.

در ادامه نبیونی با اشاره به فعالیت‌های صورت گرفته در پارک ملی علوم و فناوری‌های صنایع نرم فرهنگی گفت: صنایع خلاق فرهنگی به طبع گستردگی زیادی در رشته های گوناگون دارد. به همین دلیل مجموعه پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی در تلاش است در تمامی حوزه‌ های این شاخه از هنر و فرهنگ، فعالیت گسترده ای داشته باشد. از سرگرمی گرفته تا هنرهای تجسمی مد و لباس و غیره.

وی افزود: از این رو مجموعه پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی کمیسیون هایی را برای استانداردسازی تمام این حوزه‌ ها تشکیل داده است. همچنین بنیاد هایی با عنوان بنیاد کسب و کار، بنیاد موسیقی، بنیاد حقوقی و بنیاددیجیتال هم در مجموعه در راستای انجام فعالیت های گسترده تاسیس شده است.

به گفته نبیونی: در بهمن ماه سال گذشته نمایشگاه صنایع فرهنگی با شعار پیش به سوی آینده روشن برپا شد که درنهایت به قراردادهای مهمی انجامید. گفتنی است، در این نمایشگاه نزدیک به صد شخصیت دولتی و حقوقی برای بازدید به این مجموعه  آمدند.

وی با اشاره به دیگر رویدادهای برگزار شده از سوی پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی گفت: یکی از رویدادهای تجاری برگزار شده در زمینه زیورآلات بوده است، همچنین باعث خرسندی است که  توانستیم دومین دوره جایزه ملی تعالی صنعت گردشگری را برگزار کنیم. قرار است در سال جاری جایزه ملی طراحی بسته بندی در صنایع فرهنگی در مرداد ماه برگزار کنیم.

 نبیونی گفت از دیگر فعالیت‌های ما نشست‌ ها و وبینار های تخصصی صادرات صنایع فرهنگی و  برگزاری دوره های MBA برای کسب و کارهای صنایع فرهنگی و کرسی های ترویجی تخصصی در مجموعه است.

در ادامه معاون فناوری پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی افزود: خوشبختانه مجموعه پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی دارای یک رسانه تخصصی در حوزه علم و فرهنگ به نام سیناپرس است که این رسانه اغلب اخبار مربوط به حوزه های دانش و فرهنگ را به خوبی پوشش می‌ دهد و ما می‌توانیم در بعد رسانه فعالیت‌ های موثری را با بهره گیری از این رسانه انجام دهیم.  خوشبختانه سیناپرس تاکنون توانسته ارتباطات موثری با دیگر پارک های علم و فناوری  درسراسر کشور بگیرد و شرکت‌ های فناور و دانش بنیان زیادی را به جامعه معرفی کند.

درآمدی پایدار با صنایع فرهنگی

در ادامه این گردهمایی ایوبی با اشاره به اهمیت فعالیت های مجموعه پارک ملی علوم و فناوری های نرم  و صنایع فرهنگی در فضای اقتصادی کشور گفت: در گذشته اینگونه تصور می‌ شد که فرهنگ چیزی جز سرگرمی و یک مولفه لوکس نیست؛ اما امروزه نگرش دیگری نسبت به فرهنگ وجود دارد.  با توجه به گزارش‌های اتحادیه اروپا، در این اتحادیه نزدیک به هفت میلیون نفر به طور مستقیم در این زمینه مشغول به کار هستند که منشاء درآمدهای پایدار به شمار می روند. 

به گفته وی؛ هرگاه  پای هنر در جایی باز شده است یک کسب و کار مهم شکل گرفته است.  مجموعه پارک ملی علوم و فناوری‌های صنایع نرم فرهنگی فعالیت‌ های ارزشمندی انجام می‌ دهد که مهمترین ویژگی آن خلاقیت محور بودن آن است. 

ایوبی با اشاره به اهمیت نقش فناوری در تجاری سازی فرهنگ گفت: اگر امروزه فناوری های نوین به داد فرهنگ نرسند کاری از پیش نمی توان برد اما مدیران و تصمیم‌ گیران متاسفانه چنین ذهنیتی را در باب فرهنگ ندارند.

جایی برای نخبه پروری

ایوبی با اشاره به اهمیت تجاری سازی صنایع فرهنگی در کشورهای توسعه یافته گفت: واضح است که در کشورهای پیشرفته فرش قرمز را برای جوانان و نخبگان میهن ما پهن می‌ کنند چنانچه هم در گذشته چنین بوده است. اما پارک ملی علوم وفناوری های صنایع فرهنگی می‌ تواند جایگاهی باشد برای پیشرفت این جوانان در داخل کشور و در واقع می تواند مانعی باشد برای  فرار از مغزها. 

 وی با اشاره به تأسیس شهرهای خلاق از سوی یونسکو و باشگاه های فرهنگی گفت: ما در کمیسیون ملی یونسکو شبکه ‌های شهرهای خلاق را راه‌اندازی کرده ایم که این شهرها در کنار شهرداری ‌ها به فعالیت‌های فرهنگی و پیشبرد فرهنگ در امر تجارت می‌ پردازند. علاوه بر آن باشگاه‌ های فرهنگی را تأسیس کردیم که می توانیم همکاری موثری را با مجموعه پارک ملی علوم و فناوری های نرم فرهنگی برای یک هدف مشترک داشته باشیم.

دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو ایران گفت:  صنایع فرهنگی حلقه مفقوده ای است که از نبود آن همه رنج می برند.  از آنجایی که یونسکو دارای یک سرمایه نمادین است و آن اعتمادی است که اغلب مردم جهان به آن دارند، میتوان فعالیت های ارزنده ای را در کشورها در باب صنایع فرهنگی به ثمر رساند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *