چهار مرکز رشد در حوزه صنعت فرش ایجاد می شود


معاون فناوری پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی از ایجاد مراکز هوش مصنوعی در تمامی استان ها و ایجاد چهار مرکز رشد در حوزه صنعت فرش خبر داد.

دکتر ابراهیم نبیونی، معاون فناوری پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی در گفتگو با خبرنگار سیناپرس گفت: هر ساله ۱۹ الی ۲۳ آذرماه هفته پژوهش و فناوری نامگذاری شده است. پیش از این تنها دانشگاه ها، دستاوردهای پژوهشی خود را در این نمایشگاه به نمایش می گذاشتند اما خوشبختانه طی دو دهه اخیر توسعه شرکت های دانش بنیان و افزایش پارک های علم و فناوری در سطح کشور منجر به این مساله شد تا بیشتر به سمت تولید فناوری و نوآوری روی بیاوریم. اکنون بخش بزرگ دستاوردهایی که در این نمایشگاه عرضه می شوند حاصل کارهای پژوهشی و فناورانه  شرکت های دانش بنیان، خلاق و واحدهای فناور است..

وی افزود: یکی از وظایف اصلی پارک های علم و فناوری عرضه ایده ها و استارتاپ های نوین و به روز در این نمایشگاه است تا بر مبنای آن صاحبان ایده و استارتاپ ها بتوانند ضمن بازاریابی به سمت تجاری سازی و تولید انبوه حرکت کنند.

وی اظهارداشت: اکنون پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی با احتساب شعبات خود در سراسر کشور، حدود ۱۶۰ شرکت دارد. از مجموع آنها ۲۰ شرکت دانش بنیان، ۵۸ شرکت خلاق و ۸۲ واحد فناور هستند.گفتنی است، در این نمایشگاه شرکت های حوزه های هوش مصنوعی، انیمیشن، گیم، شهر هوشمند و واقعیت مجازی حضور دارند که دستاوردهای علمی و پژوهشی خودشان را به نمایش می گذارند.

نبیونی خاطرنشان کرد: در این نمایشگاه بیشتر روی بحث مرکز نوآوری و کارآفرینی مان تمرکز کرده ایم. این مرکز در حوزه هوش مصنوعی ایجاد شده است که قصد توسعه شرکت ها و استارتاپ های آن را داریم.

وی بیان کرد: امروز در ابتدای مسیر حوزه هوش مصنوعی هستیم و فعالیت مان را از کیش آغاز کرده، زیرا کیش به عنوان شهر پایلوت کشور در حوزه هوش مصنوعی و شهر هوشمند محسوب می شود.

معاون فناوری پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی، گفت: پیش بینی می شود، طبق توافق پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی با وزارت میراث فرهنگی و وزارت علوم تا پایان امسال در تمامی استان ها یک شعبه در حوزه هوش مصنوعی دایر کنیم.

نبیونی افزود: همچنین طبق تفاهم نامه سه جانبه شرکت ملی فرش ایران، وزارت علوم و پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی به زودی در شهرهای ” قم”،” اصفهان”،” کرمان” و “کیش” مراکز رشد در حوزه صنعت فرش به وجود می آید.

وی به اهمیت این مساله پرداخت و اظهارداشت: قطعا تمامی استارتاپ ها و ایده ها به دنبال کسب درآمد و تجاری سازی هستند. برخی از آنها برمبنای کار و خدماتی که ارائه می دهند، می توانند به سمت درآمدهای داخلی بروند و اجازه خروج ارز از کشور را ندهند. همچنین با توجه به اینکه هم اکنون ما در حوزه میراث فرهنگی و هوش مصنوعی از بسیاری از کشورهای دیگر پیشی داریم، برخی از فعالیت های این شرکت ها و استارتاپ ها نیز می تواند منجر به صادرات، فروش محصولات و ارائه خدمات به کشورهای دیگر شود.

گفتنی است، بیست و سومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار و دهمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران ساخت از ۱۹ تا ۲۲ آذر در نمایشگاه بین المللی برگزار می شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *