مشکلات جامعه با توسعه فناوری ها کاهش یافته است


معاون راهبری پارک ها و مراکز رشد و کسب و کار ستفا گفت: آنچه امروزه در قانون برای حمایت از پژوهشگران دیده شده است باید به طور دقیق انجام شود تا آن انتظار و چشم اندازی که از این حوزه ها وجود دارد، کاملا تحقق پیدا کند.

دکتر محمد حامد شامبیاتی، معاون راهبری پارک ها و مراکز رشد و کسب و کار سازمان تجاری سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی(ستفا) در گفتگو با سیناپرس گفت: در حال حاضر این سازمان راهبری سه پارک علم و فناوری، 24 مرکز رشد و 40 مرکز نوآوری و شتابدهی کشور را در زیست بوم جهاد دانشگاهی برعهده دارد؛ جهاد دانشگاهی نیز برگرفته از حوزه پژوهش و آموزش است که پژوهشکده ها و پژوهشگاه ها و مراکز علمی، تحقیقاتی و آموزش عالی متعددی در دل خود دارد.

وی دنیای امروز را دنیای علم و فناوری و ارایه خدمت به بشر توسط فعالان این حوزه در سطح جامعه عنوان کرد و در خصوص فعالیت های پژوهشی ستفا اظهارداشت: اکنون پژوهش های این سازمان چارچوب های مختلفی برای امر تجاری سازی محصولات فناورانه و دانش بنیان دارد. بیشتر فعالیت های پژوهشی ستفا بر پایه فناوری و دانشگاهی است. محصولات مراکز نوآوری و شتابدهی این مجموعه نیز بر پایه دانش پایه و دانش بنیان و بر مبنای نیاز جامعه تولید می شوند و با حمایت صندوق های نوآوری و شکوفایی و صندوق های پژوهشی و فناوری ستفا به مرحله تجاری سازی می رسند.  

وی بر اهمیت پژوهش های کاربردی در دوران اقتصاد مقاومتی و اعمال تحریم ها تاکید کرد و افزود: طبق آمارها هر سال با توجه به توسعه فعالیت های حوزه های علمی و فناوری در کشور، میزان مشکلات جامعه کاهش یافته است. به عنوان مثال طی دو سال اخیر با شیوع ویروس کرونا، شرکت های فعال حوزه سلامت با انجام اقدامات فناورانه توانسته اند بخشی از مشکلات جامعه را برطرف کنند.

به گفته وی، در حال حاضر برخی از شرکت های فعال حوزه سلامت مرتبط به مراکز رشد توانسته اند تست های مختلفی انجام دهند. برخی از شرکت های فعال این حوزه نیز موفق به تولید و ساخت واکسن کرونا شده اند. کسب چنین دستاوردهایی باعث کاهش میزان مرگ و میر در جامعه ایران نسبت به کشورهایی شده است که هنوز نتوانسته اند وارد این حوزه شوند. در سایر حوزه ها نیز شاهد چنین تاثیرگذاری هایی هستیم. این امر نشان می دهد هر ساله با انجام چنین فعالیت هایی درصد مشکلات کشور کاهش پیدا کرده است.

وی به سیناپرس گفت: جامعه پژوهشگران و دانشگاهی طی سال های اخیر نشان داده اند که چقدر توانسته اند در حوزه های مختلف فعال باشند بنابراین ضرورت دارد اکنون آنچه در قانون برای حمایت از این بخش ها دیده شده است مخصوصا اعتباراتی که باید به این حوزه اختصاص پیدا کند، به طور دقیق انجام شود تا آن انتظار و چشم اندازی که از این حوزه ها وجود دارد، کاملا محقق شود.

وی اظهارداشت: در حال حاضر اغلب مشکلات متخصصان این حوزه مربوط به مشکلات تامین مالی و سرمایه گذاری است. جدا از راهکارهای بخش خصوصی و دولتی، تخصیص این اعتبارات می تواند راهگشای این حوزه ها در کشور باشد.

معاون راهبری پارک ها و مراکز رشد و کسب و کار ستفا درباره حمایت این سازمان از فعالان این حوزه گفت: هم اکنون پژوهشگران زیر مجموعه ستفا از طریق صندوق های نوآوری و شکوفایی و صندوق های پژوهش و فناوری مورد حمایت قرار می گیرند و اعتباراتی که بدین منظور در نظر گرفته شده نیز در اختیار متخصصان شبکه علمی و تحقیقاتی قرار می گیرد؛ اکنون خدمات و دانش مورد نیاز، آزمایشگاه ها و مراکزی در اختیار این افراد قرار گرفته است که انشاالله مشکلات این افراد کمتر و دستیابی به اهداف شان سهل تر شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *