درآمدزایی از فرهنگ با ایجاد دهکده صنایع فرهنگی


رئیس پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع خلاق با تاکید بر ضرورت درآمدزایی از بخش فرهنگ گفت: طی چند سال آینده با ایجاد دهکده صنایع فرهنگی کسب و کارهای حوزه فرهنگ و هنر رونق پیدا می کنند.

به گزارش سیناپرس، دکتر ایمانی خوشخو، رئیس پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع خلاق در مراسم نشست تخصصی طراحان و سازندگان زیورآلات و جواهرات ایرانی گفت: هدف ما از تاسیس این پارک_به عنوان تنها پارک تخصصی این حوزه_ ساماندهی فعالیت های حوزه فرهنگی است.

وی افزود: در حال حاضر تشکیل تشکل های فراگیر غیر دولتی و انجمن ها یکی از اولویت های خیلی از کشورها محسوب می شود. ما اکنون در این خصوص ضعف داریم از اینرو برای رفع این مشکل اقداماتی انجام داده ایم. برگزاری گردهمایی ها و نشست های تخصصی از جمله این اقدامات است. به عنوان مثال هفته آینده با همت مرکز ملی فرش ایران گردهمایی با مجموعه عوامل قالی ایرانی در سه شاخه بافت، رنگ و طراحی برگزار خواهیم کرد.

ایمانی اظهارداشت: در حوزه طراحی و بسته بندی صنایع فرهنگی نیز اقداماتی انجام داده ایم. در ابتدا تعداد طراحان این حوزه اندک بود اما اکنون در سومین دوره نشست های تخصصی این حوزه نزدیک به پانصد هنرمند شناسایی شده اند. اکنون این هنرمندان قصد تشکیل تشکلی در حوزه صنایع بسته بندی دارند.

وی یادآورشد: قطعا برگزاری مستمر نشست های تخصصی حوزه زیورآلات و جواهرات ایرانی نیز مفید واقع خواهد شد. ما برای تحقق این مهم از تمام ظرفیت های پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع خلاق و بخش دولتی اعم از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری استفاده خواهیم کرد. این پارک اکنون در گستره ملی فعالیت می کند. پردیس های آن نیز در حال افتتاح است که فرصت خوبی برای فعالان این عرصه فراهم می کند. حوزه تخصصی طلا و زیورآلات با اساتید، عملیات طراحی با طراحان و پشتیبانی با ما است. قطع به یقین در مرکز این مثلت اتفاق های خوبی رخ خواهد داد.

رئیس پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی عنوان کرد: از ابتدا مبنای ما برای تشکیل پارک ایجاد ” فناوری”،” ایده”،” محصول” و” بازار” در چند شاخه هنری بود. مخصوصا در نیمه دوم چهارمین سال تاسیس پارک، عملیات اجرایی آن در چند رشته مختلف کلید خورده است.

وی گفت: اکنون پژوهشگاه رویان( یکی از زیرمجموعه های جهاددانشگاهی) توانسته است در سلول های بنیادی رتبه کمتر از ۱۰ را کسب کند. دانشجویان و اساتید می توانند از فضای این مجموعه استفاده کنند. ما نیز اکنون این فضا را برای فعالان حوزه فرهنگی فراهم کرده ایم. انشاالله طی چند سال آینده دهکده صنایع فرهنگی با طراحی نقشه ایران در این مجموعه به وجود می آید؛ این دهکده ضمن جاذبه های گردشگری، فضایی را برای فعالان حوزه فرهنگی به منظور تولید، داد و ستد و فروش محصولات ایجاد می کند.

وی افزود: بحث اقتصادی حوزه فرهنگ از اهمیت زیادی برخوردار است. در هیچ کجای دنیا هنرمند برای دل خودش کار نمی کند. اقتصاد فرهنگ در کل دنیا فراگیر است. یکی از فلسفه های تشکیل پارک ملی علوم و فناوری های نرم وصنایع خلاق این است که بتواند از فرهنگ نیز درآمدزایی داشته باشد. بخش فرهنگ ما اکنون در کشور مولد نیست بلکه کمک بگیر است. در حالی که مزیت اصلی ما در دنیا فرهنگ و هنرمان است. متاسفانه ما از این مزیت استفاده نکرده ایم.

حمایت صندوق صنایع خلاق از شخصیت های حقوقی

به گزارش سیناپرس، سید مهدی سادات، مشاور دبیر برنامه توسعه زیست بوم شرکت های خلاق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و مدیرعامل صندوق صنایع خلاق نیز در این مراسم گفت: اگر این رویداد و جشنواره صرفا در قالب زمان بندی خودش باشد به مرور زمان به دست فراموشی سپرده می شود از اینرو نیاز به دبیرخانه دائمی دارد که برنامه های آن به طور مستمر و استانی برگزار شود. در قالب دو سالانه نیز باید نقش ملی این رویداد ایفا شود. در کنار آن برای ارتقای سطح طراحی و دانش و توانمندی ها نیز باید کارگاه های مختلفی در حاشیه این دبیرخانه به وجود آید. همچنین همراهی حامیان مالی در بخش سرمایه گذاری و برند سازی و تقویت این جایگاه نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. برای اطلاع رسانی این موضوع نیز باید بولتن، خبرنامه، فصل نامه یا ماهنامه ای تشکیل شود تا اخبار به صورت مکتوب یا دیجیتالی انتشار یابند.

وی افزود: بخش ساختارسازی خیلی مهم است اما متاسفانه یکی از آفت های آن بخشی نگری است. وقتی ما ساختاری را ایجاد می کنیم به علت تعصبات بخشی که نسبت به آن ساختار پیدا می کنیم، چشم مان را به طرف مزیت ها و توانمندی ها و ظرفیت ها و ساختارهای بخش موازی، انجمن ها و کانون ها، اتحادیه می بندیم و دچار غرور کاذب می شویم که آفت این ساختار است. قاعدتا ما باید تجمع و ساختاری داشته باشیم اما باید از این آفت دوری کنیم.

سادات یادآورشد: هم افزایی و استفاده از ظرفیت های موجود ضروری است یعنی هم اکنون ساختارهایی در کشور وجود دارد که ما می توانیم آنها را به خدمت بگیریم و از ظرفیت های آنها استفاده کنیم. استفاده از این ساختارها نسبت به ایجاد ساختار جدید اولویت دارند اما اگر به بن بست رسیدیم، ایجاد ساختار جدید ضرورت پیدا می کند به این شرط که نباید چشم مان را به روی ظرفیت های مجموعه دیگر ببندیم.

وی خاطرنشان کرد: اکنون صندوق صنایع خلاق ظرفیت های گوناگون از جمله سرمایه گذاری به روی پروژه های مختلف دارد که می تواند همکاری هایی با پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع خلاق داشته باشد.”صدور ضمانت نامه ها برای همراهی با قراردادها، کارها و فعالیت های تجاری”،” امکان صدور ضمانت نامه به بانک ها با فرایند ساده و سهل تر” و ” ارائه تسهیلات ارزان قیمت متناسب با منابع مالی ” از جمله اقدامات ما در این زمینه است.

وی گفت: همچنین در کنار شرکت های دانش بنیان، برنامه ای تحت عنوان” برنامه خلاق” داریم که شرکت های حوزه صنایع خلاق و فرهنگی در این زمینه به فعالیت می پردازند. مجموعه طلا و جواهر و مد نیز زیر مجموعه شرکت های خلاق تلقی می شوند. اکنون طبق تبصره بند ب ماده ۶ قانون جهش تولید دانش بنیان، شرکت های خلاق به رسمیت شناخته شده اند و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری متولی آن است.

مشاور دبیر برنامه توسعه زیست بوم شرکت های خلاق معاونت علمی افزود: اکنون حدود ۱۷۰۰ شرکت خلاق در حوزه های مختلف از جمله طراحی و زیورآلات فعال هستند. هرچند تعداد فعالان حوزه طراحی و زیورآلات اندک است اما ما از مجموعه هایی در قالب شخصیت حقوقی هستند نیز حمایت می کنیم و آنها را به عنوان شرکت های خلاق می پذیریم. بخشی از حمایت های ما “پشتیبانی” و بخش دیگر” افزایش توانمند سازی افراد با ارائه مباحث آموزشی و مشاوره در حوزه صادرات و تحقیقات بازار” و” ارائه سوبسید به منظور شرکت در نمایشگاه داخلی و خارجی” است.

وی در پایان گفت: همچنین خانه های خلاق و نوآوری نیز در این بخش داریم که برخی از آنها در حوزه صنایع دستی و موضوع هنر فعال هستند. خانه های خلاق موظف هستند به استارتاپ ها، افراد و تیم هایی فعال خدمات ارائه دهند. اکنون نزدیک به صد خانه خلاق و نوآوری در کشور وجود دارد که تعداد نسبت قابل توجهی از آنها در استان تهران واقع شده اند.

شکوفایی اقتصادی بر پایه دانایی و هوشمندی است

به گزارش سیناپرس، دکتر عبدالرضا مجدالدین مدیر کل دفتر هماهنگی دانش، صنعت و بازار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در این مراسم گفت: اکنون معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری وظیفه توسعه علم و فناوری و نوآوری در سطح کشور را دارد. دیگر شکوفایی اقتصادی بر پایه دانایی، هوشمندی و مغز افزایی استوار است لذا راه اقتصاد مقاومتی از دانش کسب می شود. دیگر اقتصاد نفتی و سنتی و واردات محصولات به اسم توسعه یافتگی راهگشا نیست. اگر مدیریت طراحی، ساخت و ساز و اجزای طراحی را نداشته باشیم، قطعا نمی توانیم مدعی تولید آن دانش باشیم. تمام تلاش معاونت علمی ایجاد فضا و بستری است که به بخش خصوصی کمک کند. البته اقتصاد بر اساس دانش با نگاه به بخش خصوصی زمان بر اما شدنی است. ما باید در اکوسیستم معاونت علمی، پارک ها برای فعالیت مراکز علمی، کارخانه های نوآوری، مراکز رشد، خانه های خلاق و شتابدهنده ها و محیط های استارتاپی، شرکت های دانش بنیان و واحدهای فناور و حتی طراحان فناور بسترهای مناسبی فراهم کنیم.

وی اظهارداشت: شورای عالی انقلاب فرهنگی یک دهه پیش وظیفه ای را به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری محول کرده است. طبق این مصوبه باید کانون های هماهنگی دانش، صنعت و بازار برای شبکه سازی سه حوزه اساتید( دانشگاهیان، پژوهشگران، محققان، صاحبان دانش و فناوری)، تولید کنندگان، بازار تشکیل شوند و دولت نیز زیرساخت های این امر را فراهم کند. ذیل این مصوبه باید این کانون محل تلاقی همه این گروه ها شود. این کانون باید صاحب شناسنامه و اساسنامه شود. همچنین باید یک نهاد عمومی ثبت شده ملی( نه صفی) باشد و با عنوان برند ایران در سایر کشورها و استان ها، شبکه خود را پخش کند.

مدیر کل دفتر هماهنگی دانش، صنعت و بازار معاونت علمی یادآورشد: اکنون برای تحقق این مهم در ۵۰ حوزه تخصصی ماموریت های مختلفی به معاونت علمی ابلاغ  شده است. تاکنون توانسته ایم ۲۶ حوزه را به نتیجه برسانیم. یکی از این کانون ها، کانون جواهرات و سنگ های قیمتی است که در خراسان با نیت ملی تشکیل شده است. این کانون، مرکز نوآوری ایجاد کرده اما متاسفانه فعالیتش فراتر از خراسان پیش نرفته است. ما در تلاشیم با پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع خلاق، جایگاه اصلی کانون زیورآلات و جواهرت را در این پارک تشکیل دهیم. هر استان نیز یک مرکز نوآوری داشته باشد.

اقدامی برای دانش بنیان شدن صنایع دستی نشده است

دکتر پروانه حیدری، معاون صنایع دستی استان تهران نیز در این مراسم گفت: صنایع دستی خیلی مهجور باقی مانده است. اکنون این صنعت خیلی توانایی و پتانسیل دارد که نادیده گرفته شده است. در حالی که تمامی رشته های صنایع دستی درآمدزا هستند. اگر تفکری پشت صنایع دستی باشد، قطعا درآمد خوبی نیز حاصل می شود.

وی افزود: در حال حاضر تعداد کثیری از صنعتگران و هنرمندان رشته های مختلف در استان تهران واقع شده اند. بسیاری از این اساتید و هنرمندان برای دل خودشان کار می کنند. برخی از تولید کنندگان نیز بازار فروش خوبی دارند اما باید ارتباط تنگاتنگی بین پارک و هنرمندان حوزه صنایع دستی ایجاد شود. اطلاعات پارک باید از هنرمندان بیشتر شود. اطلاعات هنرمندان نیز باید از فعالیت ها، خدمات و تسهیلات پارک هم زیاد شود.

حیدری عنوان کرد: ما اکنون خانه های خلاق در صنایع دستی نداریم. هنوز صنایع دستی به عنوان دانش بنیان چیزی برای ثبت کردن ندارد. هنوز اقدامی برای دانش بنیان شدن صنایع دستی انجام نشده است. مواد اولیه، فرایند تولید و بازار فروش صنایع دستی می توانند دانش بنیان شود.

به گفته وی، هرچند حفظ سنت ها اهمیت دارد اما باید نوآوری و دستاوردی نیز در زمان معاصر برای آیندگان داشته باشیم.

استفاده از طراحان طلا و جواهر در صنایع دفاعی

به گزارش سیناپرس، علی فخر موحد، مدیرعامل صندوق طلا و جواهر نیز در این مراسم گفت: اگر قصد داریم سیستمی شکل بگیرد، محصولات این حوزه تجاری سازی شوند و کارآفرینی صورت بگیرد، باید سیستم ها و نهادهای دولتی مانند معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و دانشگاه ها و پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع خلاق وارد این عرصه شوند. اگر مسیر را درست طی کنند، قطعا اتفاق بسیار خوشایندی در این عرصه ایجاد می شود.

وی افزود: طراحی مادر بخش صنعت طلا و جواهر است. کسی که ذهن طراحی در این صنعت را دارد، قابلیت طراحی موشک و خودرو را نیز دارد. تنها نباید به خروجی بخش زیورآلات توجه کنیم. صنعت طراحی طلا و زیورالات به دلیل اینکه مبتنی بر مد است، نیاز به ذهن خلاق دارد بنابراین طراحان این حوزه حتی می توانند در صنایع نظامی نیز به ما کمک کنند.

مدیرعامل صندوق طلا و جواهر اظهارداشت: طرح های ایرانی سرشار از انواع و اقسام المان ها و نمادهاست بنابراین اگر این مجموعه کارش را به درستی انجام دهد، می تواند با رویکرد درست و دقیق در عرصه بین المللی نیز به راحتی حضور پیدا کند. مجموعه ما این آمادگی را دارد که در این زمینه تفاهم نامه ای با پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع خلاق منعقد کند و تجربیات این مجموعه را در اختیار پارک قرار دهد.

ضرورت حضور اساتید حوزه طلا و زیور آلات در مسابقات

فرهنگ زاج فروش ها، مدرس مدل سازی طلا و جوار سازی دانشگاه هنر معماری پارس نیز در این مراسم گفت: معمولا در داوری مسابقات، معیارها و فاکتورهای جنرالی وجود دارد. مثلا باید کارها قابلیت اجرایی داشته باشند. کارها نیز در مسابقات دیگر شرکت داده نشوند. هرچند در چارچوب داوری ها، گاهی سلیقه داورها نیز تاثیرگذار است.

وی افزود: متاسفانه در این مسابقه برخی از کارها به شدت ضعیف و پشت ویترینی بودند. ۹۰ درصد از شرکت کنندگان نیز به دلیل اطلاع رسانی های پراکنده و نامتمرکز از صنایع دستی بودند. در واقع صنعت طلا و جواهر از نظر داوری و شرکت کننده نقش چندانی نداشت.

وی اظهارداشت: در داروی ها، روش ساخت و مفهوم طرح از اهمیت زیادی برخوردار است. متاسفانه طرح های شرکت کنندگان پراکنده بودند و در بخش ایران ساخت کمتر طرحی را مشاهده کردیم.

وی عنوان کرد: اغلب مسابقات حوزه طلا و جواهرات هدف خاصی ندارند و به صورت نامنظم برگزار می شوند. این مساله باعث بی اعتباری مسابقات طلا و جواهر می شود بنابراین ضرورت دارد یک هدف گذاری منظمی برای برگزاری محل و زمان سالانه این مسابقه تعیین شود. همچنین باید افراد متبحر و ماهر این حوزه نیز به عنوان الگو در این مسابقات و نمایشگاه ها حضور پیدا کنند.  

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *