نزدیکی  فرهنگ با اقتصاد در نمایشگاه پارک‌ علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی


رییس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی در مراسم افتتاح نمایشگاه پارک ملی علوم، فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی جهاددانشگاهی با اشاره به اینکه فرهنگ باید به اقتصاد گره بخورد گفت: برگزاری این نمایشگاه از راهکارهای نزدیکی حوزه فرهنگ با اقتصاد است.

به گزارش روابط عمومی پارک علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی، دکتر غلامعلی حدادعادل رییس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی صبح امروز سه‌شنبه (30 آبان ماه) در مراسم افتتاح نمایشگاه معرفی دستاوردها و ظرفیت‌های شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان پارک ملی علوم، فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی جهاددانشگاهی که در محل دانشگاه علم و فرهنگ این نهاد برگزار شد، بابیان اینکه باعث افتخار است که در این‌ نمایشگاه شرکت کردم، عنوان کرد: صنایع‌دستی و فرهنگ با تمام اهمیتی که دارد، اما تاکنون ازنظر هویتی موردتوجه قرارگرفته و ظرفیت اقتصادی آن در حاشیه مانده است که باید با حفظ جنبه‌های هویتی صنایع‌دستی آن را تبدیل به موضوع اقتصادی کنیم.

رییس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی در ادامه افزود: برای این موضوع باید نمایشگاه‌های عرضه آثار هنری در پارک‌ ملی علوم، فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی جهاددانشگاهی افزایش یابد.

دکتر حداد عادل در ادامه گفت: مقام معظم رهبری همواره تأکیددارند که اهمیت فرهنگ برای یک نفر به‌اندازه هوایی است که تنفس می‌کنیم. هوا نیاز انسان است، ولی وجود آن احساس نمی‌شود و علی‌رغم آنکه هوا همه‌جا هست، کمتر کسی از آن مراقبت می‌کند و آلوده کردن هوا راحت‌ترین کاری است که در کشور صورت می‌گیرد.

وی با تأکید بر اینکه فرهنگ باید با اقتصاد گره بخورد، خاطرنشان کرد: صنایع‌دستی این ظرفیت را دارد و تاکنون نیز از جنبه‌های هویتی نیز موردتوجه بوده و لازم است با حفظ جنبه‌های هویتی، صنایع‌دستی را به موضوع اقتصادی مبدل کنیم.

رییس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی برگزاری نمایشگاه پارک‌ ملی علوم، فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی جهاددانشگاهی را از راهکارهای نزدیکی حوزه فرهنگ با اقتصاد دانست.

دکتر حداد عادل با بیان اینکه کاربرد واژه پارک به معنی بوستان برای مراکز توسعه فناوری مناسب نیست، افزود: باید با همکاری فناوران عنوان مناسب‌تری را برای آن برگزینیم.

رییس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی با تاکید بر فرهنگ‌سازی در زمینه خرید صنایع دستی، اظهار کرد: لازم است به گونه‌ای در این زمینه فرهنگ‌سازی کرد که خریدار برای آن ایجاد شود و آثار هنری در زندگی مردم وارد شده و همه مراکز دولتی و فرهنگی و علمی مزین به آثار هنری شود. این کاری است که در دنیا نیز انجام‌ می‌شود.

وی گفت: در مجلس شورای اسلامی و مجمع تشخیص مصلحت نظام مقرر شده است بخشی از هزینه‌های ساخت یک ساختمان به خرید آثار هنری اختصاص یابد تا هم جنبه‌های هنری حفظ شود و هم هنرمندان بتوانند زندگی خود را از راه تولید آثار هنری تأمین کند. رییس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی تاکید کرد: روزی ما به تولید انبوه صنایع دستی می‌رسیم که تقاضا برای خرید آنها ایجاد شده باشد. امیدواریم با همکاری وزارت میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی شاهد رونق بیشتری در حوزه فرهنگی و صنایع دستی باشیم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *